Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 171

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Candee2009-02-21 15:03
Antal inlägg: 1256

Ja, ska man hårddra detta så skulle jag definitivt offra min katt före min son om det var något av deras liv som hotades..alla ggr. Att säga att djur är värda lika mycket som människor är hyckleri.

Blir jag upprörd över dödande så är det när människor lider pga andra människors egoism och grymhet.

Självklart bryr jag mig även om djur men inte att jag jämför djur med människor. Där tror jag att vegosar och jag har väldigt olika åsikter. Men inte sittar jag och tjatar om detta utan respekterar att alla har sin syn på saken. Men att sitta och jämföra med Hitler..det är ganska respektlöst. Men om jag tar åt mig..neeeej, jag ser mig inte som en Hitler..hehe

upa - Ej medlem längre2009-02-21 15:07
Antal inlägg: 2565

"Blir jag upprörd över dödande så är det när människor lider pga andra människors egoism och grymhet."

Då borde du ju ha en massa empati för veganer och bli upprörd över ditt eget agerande då din egoism gör att de mår dåligt. Inte sant? Eller spelar det någon roll vad den arma människan blir upprörd över? Värderar du köttätares lidande högre än veganers?

pennyjenny2009-02-21 15:11
Antal inlägg: 528

Nu har jag brutalt rårivit några stakars potatisar och ska snart lägga dem i min stekpassa.

pennyjenny2009-02-21 15:12
Antal inlägg: 528

*stekpanna, naturligtvis

Candee2009-02-21 15:13

Jag har en empati för alla människor oavsett vad de tror, tycker osv. Jag sitter inte och jämför andra med Hitler enbart för att de valt att äta kött.

Sen att veganer lider pga att djur far illa är ju inget jag kan göra något åt. Men då tycker förstås du att jag ska sluta att äta kött för att veganer ska må bra? Och vad jag menar är att där går våra åsikter isär eftersom jag inte kan känna empati med dessa åsikter.

Självklart skulle jag känna empati om vilken människa som helst skulle utsättas för t ex våld. Men om jag är en Hitler enbart för att jag inte delar dessa åsikter, må jag väl vara det då.

Jag tycker ändock att människor som lider i andra länder kommer före djur.

Budalv - Ej medlem längre2009-02-21 15:13
Antal inlägg: 2199

pennyjenny: Vad är det som gör att du vill jämföra potatisar med ämnet vi diskuterar, djur som far illa inom köttindustrin?
Vill du understryka att djur och mat är olika saker eller? Kött är inte djur? Jag blir förvirrad.

Blåstång2009-02-21 15:17
Antal inlägg: 65

Tycker inte att det är hyckleri att säga att djur är lika mycket värda som människor. Allt handlar väl om vad man har för band till individen i fråga?
Jag skulle definitivt inte offra min katt före en för mig okänd människa.

Candee2009-02-21 15:20

Om valet stog mellan din katt och din katt och låt oss säga en nära vän då Blåstång..
..en katt ska ju vara en familjemedlem. Vilken skulle du välja då..? Och varför? Svara ärligt på den frågan.

Blåstång2009-02-21 15:24
Antal inlägg: 65

Nu förstod jag inte.
Mellan min katt och min katt och en nära vän?
Vaddå?
Antingen bara katten eller både katten och vännen?
Svaret är rätt självklart.
Eller menar du vännen eller katten?
Jag skulle antagligen vela så länge att bägge dog.

Numro Ett - Ej medlem längre2009-02-21 15:26
Antal inlägg: 61

Hemsk video där i början, känns viktigt för mig som köttätare att djuren behandlas med respekt och inte som något vi för vårt eget höga nöjes skull ska ha fångade. I den bästa av världar hade vi bara ätit viltkött som dödats på okej sätt. Det är oansvarigt att trycka i sig sådana enorma mängder kött som vissa verkar gör, speciellt när man inte behöver äta så extremt mycket för att täcka sitt behov. Jag har skurit ner på mängden kött jag äter de senaste åren och beställer numera hellre en falafel än en kebab när jag äter ute.

Bonnyblew2009-02-21 15:26
Antal inlägg: 5

Själv är jag djurvårdare med både gluten och laktosintolerans och har en förståelse för djuren i köttindustrin, närproducerat är alltid bäst. Då slipper djuren dom långa transporterna vilket är det dom lider av mest.
Men jag tycker att man ska ha mer förståelse för varandra, vill man äta kött så visst och vill man inte det så är det också okej.

upa - Ej medlem längre2009-02-21 15:27
Antal inlägg: 2565

Candee, det handlar fortfarande om hur nära vi står respektive vän, fyrfota eller inte. Du efterfrågar fortfarande en personlig värdering som inte har någon som helst betydelse när du försöker fastställa något objektivt, dvs att människan är mer värd än djuret.

ANDERStG2009-02-21 15:28
Antal inlägg: 7560

Sedan kan man ju göra som Keyser Söze när man ställs inför såna val.

Candee2009-02-21 15:32

Det blev några ord för mycket men jag tror nog att du uppfattade min poäng men man kan ju aldrig vara säker så jag drar det en gång till:

Om valet var mellan din katt och en nära vän. Vilken skulle du välja?

Nu menade jag att du måste göra ett val snabbt eftersom någon av dessa kommer att dö och du kunde inte välja, säger du. Måste man göra ett val så gör man det.
Men klart..du fördrar att båda dör..
..du skulle väl antagligen offra ditt eget liv för katten oxå eller hur? Man brukar ju offra sig själv om man älskar en familjemedlem. Jag skulle då inte offra mitt liv för min katt, skulle det gälla min son..alla gånger. Och då kan iaf jag vara ärlig när jag säger det.

alfamarie - Ej medlem längre2009-02-21 15:33
Antal inlägg: 1003

Men handlar inte mycket av upprördheten över detta om slakteriernas påstådda felbehandling av djur?

Jag vet inte om jag skulle vilja köra på en älg och vi båda är dödligt sårade. Om då ambulanspersonalen skulle inrikta sig på att rädda älgens liv så skulle jag bli lite trött på dem, minst sagt. Om det stod mellan min dotters liv och en hästs liv, så vet jag vem jag skulle vilja rädda...

Jag vill inte att några djur skall plågas ihjäl för att jag ska ha kläder eller mat, därför föredrar jag att inte handla griskkött på ICA eller dylika affärer om jag kan handla av någon jag känner... men jag vill inte heller ställas mot djuren:
jag är intelligentare än dem, alltså äter jag dem. Om något lejon kommer hit och äter upp mig, så var det nog smartare än mig och det är väl bara att gilla läget? Nej, det blev lite flummigt, det erkänner jag.
Om ovanstående gör mig omoralisk:
Ja, då är jag det och det står jag för. Min hjärna behöver kött och mina muskler också. Det går inte att övertyga mig om något annat!

Nattizz2009-02-21 15:36
Antal inlägg: 81

Det är väl ändå upp till var och en hur man vill göra.
Vill man äta kött så acceptera det och tvärtom.
Sluta hacka på varandra, det hjälper inte.

Candee2009-02-21 15:38

Människan är mer värd än djuret för MIG iaf. Sen om du upa, och andra veganer inte håller med är ju er åsikt. Jag försöker inte att ändra på det.
Men jag kan vara ärlig och säga det jag tycker. När det väl kommer till kritan så skulle de flesta offra ett djur om det handlar om liv och död. Och för att hårddra det hela så är det just det vi pratar om här.

Varför skulle inte det ha en betydelse upa..? Hur vi ställer oss till djur som står oss nära?

eeistan2009-02-21 15:40
Antal inlägg: 1542

hursomhelst se upp ner du är ute och promenerar, tänk på att du trampar ihjäl en jäkla massa djur/organismer annars....

Candee2009-02-21 15:40

Alfamarie.. jättebra skrivet och delar dina åsikter.

Och går man till tidigare inlägg så drogs det ju paralleller med köttätare och Hitler. Helt orelevant anser jag.

eeistan2009-02-21 15:41
Antal inlägg: 1542

hursomhelst får vi hoppas dom du trampar på dör direkt och inte lider en ond bråd död !

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?