Spelrum
Giraffen32
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade58
Mobilspel
Pågående19 310

Forumkategorier

Användare Inlägg  
belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 20:36
Antal inlägg: 1600

Och desutom ...även om en pappa slår en mamma så är jag av den åsikten att en pappa kan bli en bra pappa senare och att det kan vara bra för barnet med en pappa, även om han slagit. Det bästa är om han kan be om ursäkt inför barnen och komma till insikt om varför det blivit som det blivit.
En person som slutar behöva ta kontroll över en annan och som slutar med ett missbruk blir befriad och kan bli en bra pappa. Jag vill inte vara i Gudrun Schyman-facket tack.

le-lou2009-03-30 20:44
Antal inlägg: 17500

skitbra, om det kan lära männen att sluta kasta syra i kvinnors ögon bara för att de inte vill gifta sig med dem.
det verkar som i de här länderna är kvinnan inget värd, och kanske ger det övriga män en tankeställare på vad som kan hända om man dummar sig.

_astrud_ - Ej medlem längre2009-03-30 20:47
Antal inlägg: 398

Visst kan jag spontant vilja utdela spöstraff till illvilliga ungdomsgäng eller korsfästa kvinnomisshandlare. Sen tänker jag på det i en minut till och kommer fram till att det är en j.ligt dålig idé.

Hur i h.vete kan man tycka att det är en bra lösning att ägna sig åt tortyr och vidrigheter för att bestraffa någon. Vad är det för värld de människorna tror vi får av det.

Spontant mår jag jävligt illa av den jävla barbari jag tycker den här typen av straff representerar. Usch.

Jag är inte av den åsikten att man ska skära k.ken av pedofiler och våldtäktsmän heller. Sätt de här störda människorna i fängelse, ge dem långa straff och under tiden vård. Se till att offret får ett saftigt skadestånd istället för en blodig hämnd.

Jag ryser av obehag inför den här ignoransen. Människor begår inte brott för att de inte tycker straffet är tillräckligt hårt. De är störda, desperata eller förvirrade.

Dessutom accepterar jag inte lagar och regler, kulturella eller politiska som kränker och åsamkar människor lidande.

Ordgräwaren - Ej medlem längre2009-03-30 20:50
Antal inlägg: 744

belugavis, vilka kulturer upplever du vara våldsamma mot kvinnor?

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 20:51

Jag tror också i de flesta fall att människor är störda och det har jag skrivit tidigare i tråden. Kulturell orättvisa ser jag mer som någonting svårare, varför tanken föddes.... Jag vill inte skära av något på någon för övrigt

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 20:52

Kulturell heder är fel eftersom jag tror på individens rätt. Precis så, om jag gör något mot någon annan har inte min släkt ett skit med det att göra. På samma sätt, om min brorsa gör ngt mot nån annan är det inte mitt fel. I turkiet finns fortfarande en hederskultur på sina ställen och även i Iran till exempel

Ordgräwaren - Ej medlem längre2009-03-30 20:53

belugavis, du tycker att Iran och Turkiet har kulturella brister, bland annat att de förespråkar våld mot kvinnor?

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 20:56

Jag tycker det är fel när det sker att man puttar ner en tjej från en balkong pga att hon gjort något trivialt som jag tycker. Kanske varit ute och träffat fel människa eller för att hon inte vill gifta sig med någon som hennes mamma eller pappa föreslagit.
Jag vet att det förekommer i både Turkiet och i Iran. Tycker du inte att det är fel Ordgräxaren elelr vad är du ute efter egentligen?

le-lou2009-03-30 20:59
Antal inlägg: 17500

"Människor begår inte brott för att de inte tycker straffet är tillräckligt hårt. De är störda, desperata eller förvirrade. "

Jaha, där håller ju inte rättspsykiatrin med dig iaf. Det finns väldigt många exempel på folk som utför brott, brutala och bestialiska utan att vara varken störde, desperata eller förvirrade.
I länder där de slänger syra på kvinnor, eller utför hedersmord på kvinnor som dragit vanära över familjen - jag tvivlar starkt på att de skulle fortsätta med det om det gav extremt hårda straff att göra så.

_astrud_ - Ej medlem längre2009-03-30 21:00
Antal inlägg: 398

Belugavis, det var inte specifikt menat som en kommentar till dig. Jag kände att det fanns vissa av den åsikten att hämnd är en bra grej.

Jag fattar att du tänkte att det kunde vara ett statement i ett land där våld eller kränkningar mot kvinnor inte bestraffas tillräckligt hårt. Men, kom igen, den här typen av straff är ändå helt vansinniga och kan inte i min bok kvalificera som framåtsträvande.

emman2009-03-30 21:01
Antal inlägg: 1630

"Jag tycker det är fel när det sker att man puttar ner en tjej från en balkong pga att hon gjort något trivialt som jag tycker. Kanske varit ute och träffat fel människa eller för att hon inte vill gifta sig med någon som hennes mamma eller pappa föreslagit."

Det händer i Sverige också belugavis

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 21:02

Ja, det händer i sverige också

emman2009-03-30 21:02
Antal inlägg: 1630

"I länder där de slänger syra på kvinnor, eller utför hedersmord på kvinnor som dragit vanära över familjen - jag tvivlar starkt på att de skulle fortsätta med det om det gav extremt hårda straff att göra så"

le-lou: jag tror straffen på ovanstående saker är bra mkt hårdare i Iran än i Sverige ;)

stefanf2009-03-30 21:03
Antal inlägg: 1744

Man kan givetvis blanda ihop en massa problem, mixa och värdera än det ena än det andra för att till slut komma fram till en slutsats som man själv gillar.
Eller också kan man försöka att rationellt resonera grundligt runt det problem man försöker belysa.

För att bygga ett tryggt och stabilt samhälle där människor respekterar varandra och erkänner alla människor lika värde måste man arbeta med värderingar och grundläggande människosyn.
Det finns inget samhälle någonstans i världen som utvecklat trygghet, harmoni och respekt genom att kollektivet/staten sanktionerar övervåld, tortyr och sätter skräck i valda delar av befolkningen - inte ens om det är brottslingar man torterar.

Självklart måste samhället säga ifrån och markera när människor kränker andra, begår brott och övergrepp. Lika självklart är att man måste föregå med gott exempel om man vill utveckla en tilltro och acceptans till rättssystemet.

Att säga att det är ok att tortera vissa brottslingar är att samtidigt (moraliskt) acceptera hämnd och det som vissa väljer att kalla för hederskulturer.

Det paradoxala är alltså att en stat som utdömer en sanktionerad tortyrhämnd som straff alltså legitimerar den princip som är grundläggande för den sk. "hederskulturen".
- Hur man tror att detta ska leda till något positivt för kvinnorna (eller någon annan) i ett land är en gåta för mig.

Samma grundsyn/lagar ger ju nämligen _män_ rätten att utdöma totalt sjuka hämndstraff mot kvinnor.. Något att fundera på..?

ingson2009-03-30 21:06
Antal inlägg: 4285

Några korta osorterade funderingar i ämnet och biämnena

Det ska vara samhället genom de rättsvårdande myndigheterna som genom i förväg antagna lagar bestämmer påföljden=straffet

Eftersom det givetvis förekommer felaktiga domslut ska straffet utformas så att det i möjligaste mån ska kunna göras ogjort. Därför är fängelsestraff att överlägset alla former av stympningar och dödsstraff

Det är inte alls förmätet eller elitisktiskt att ha synpunkter på hur andra (länder) utformat sitt rättssystem lika lite som det är att ha synpunkter på hur andra människor uppträder.Följdaktligen kan man ha synpunkter på de länders lagstiftning som inte är könsneutral( vilka de nu är och i vilken grad).

Det förekommer att utövare av hedersvåld försöker rättfärdiga sitt beteende med sin religion. Det kan aldrig vara en förmildrande omständighet.

Ordgräwaren - Ej medlem längre2009-03-30 21:06

belugavis, Jag vet inte om det är fel, jag kan inte sätta mig in i personernas individuella känsloliv. Det är möjligt att det ur ett perspektiv är oerhört kränkande att familjen riskerar att smutskastas, jag kan inte veta hur nåt sånt kan påverka någon, speciellt inte om personen kommer från en i övrigt traumatiserande bakgrund. Jag tror inte man kan saken ur ett kulturperspektiv utan snarare måste individen respekteras.

I de fall du beskriver finns nog bara offer. Självklart är det olagligt att hiva ner nån från en balkong, men utifrån den personliga moraliska övertygelsen kan det väl vara lika berättigat som att vissa vill ta lagen i egna händer när det gäller andra typer av brott?

Att du upplever något som trivialt och hävdar att andra ska göra det är väl att förringa deras rätt att uttrycka sig och känna, jag har svårt att se varför man ska trycka ner saker bara för att man inte förstår dem.

Alla kulturer har ett existensberättigande, om man samtalar över kulturers gränser tror jag absolut på ett globalt konsensus. Människan är god av naturen, det är bara rädslan för det okända som förstör. I ett samhälle som inte tvingar människor att välja kan man säkert finna en balans även mellan de saker du upplever som konstigt och normalt.

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 21:06

Ja, det har jag funderat på. Och Astrud, jag håller med.

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 21:07

Det var till stefan

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 21:11

Ordgräwren
Att kasta ner någon från en balkong kan man inte se som att respektera en annans kultur. Likaväl som jag inte respekterar omskärelse som en del av en kultur. Då måste man försöka göra något åt det i kulturen som är fel

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 21:11

Ordgräwren
Att kasta ner någon från en balkong kan man inte se som att respektera en annans kultur. Likaväl som jag inte respekterar omskärelse som en del av en kultur. Då måste man försöka göra något åt det i kulturen som är fel

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?