Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 45 |
Mobilspel
| Pågående | 19 842 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| babatrik | 2009-04-20 00:27 | |
![]() | För övrigt bör lagar och förordningar spegla de värderingar som lejonparten av vårt samhälles medborgare hyser. I denna fråga är jag långt ifrån säker på att så är fallet. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-04-20 00:29 | |
![]() | baba, jag uppskattar din uppriktighet och förstår att din rädsla handlar om en kulturförlamning. Men jag kan inte hålla med om att det är de som skapar kulturen är de som ska bli förlorarna på den, om det de skapar inte passar att betala för så får man väl snällt låta bli att ta del utav det. Jag håller dock med om att internet i stort är en formidabel plattform för mindre kända artister o.dyl. att göra sig märkta och de kan i så fall välja att dela sina alster gratis och det har jag inget att säga något om. Men att ta från andra bara för att det gagnar kulturspridningen tycker jag är åt pepparn. Och visst jag plåtar en fågel om den är fin och kommer i vägen för gluggen på kameran. Vet ett ställe där det finns en örnåtel, ska dit någon gång har jag tänkt mig. | |
| babatrik | 2009-04-20 00:39 | |
![]() | Risotto Du bör undvika att jämställa kopiering av upphovsrättsskyddat material med stöld av t.ex. cykel. Folk kommer inte att ta dig på allvar om du argumenterar på det viset, vilket denna tråd klart har visat. Vidare har jag svårt att se att kulturutövare kan ses som förlorare om deras verk når en mångdubbelt större skara människor, även om möjligheten att tjäna miljoner på t.ex. skivförsäljning minskar. Är det inte det kultur handlar om, att nå ut till människor och uttrycka det man har att uttrycka? Är man i kulturbranschen med den främsta målsättningen att maximera sin vinst saknar man själ. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-04-20 00:49 | |
![]() | Nej jag tycker inte att det är skillnad på att kopiera ett upphovsrättsskyddat materiel och att sno en cykel, vad är skillnaden och varför skulle det inte vara stöld? Sen tycker jag att det är viktigt att fråga de som gör "kulturen" om de vill ha en okontrollerbar spridning av sina alster och inte bara förutsätta hur de tänker, jag ser det bara som en billig undanflykt för att obekymrat kunna fortsätta ladda ner det man vill ha. Vad har en "yrkeskulturell" för nytta av att jag och tusen andra nås av dennes alster och inte betalar en spänn för det än om den inte säljer något alls? det är i mina ögon en förlust hur du än vrider på det. Du kanske tycker att det skulle vara fritt inträde på Ullevi i sommar när jag går på konsert den 31 juli? Just snyggt det om knappt 60,000 pers gick in utan att betala för sig. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-04-20 00:50 | |
![]() | Snart kankske ni får gult kort. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-04-20 00:55 | |
![]() | anneli, varför? jag tycker att det är sansat och respektabelt. | |
| babatrik | 2009-04-20 00:56 | |
![]() | Nej, du tycker inte att det är någon skillnad, och därmed tror jag inte att det är lönt att vi diskuterar vidare. God natt:-) | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-04-20 00:57 | |
![]() | Go'natt. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-04-20 00:59 | |
![]() | Risotto,på ett sätt ser det ut som att ni chattar med varandra. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-04-20 01:01 | |
![]() | men tänk inte på det jag kan ha fel. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-04-20 01:02 | |
![]() | Som du och jag nu då anneli :) det är ju inga andra här. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-04-20 01:07 | |
![]() | Risotto,den där går jag inte på! Jag är inte född igår. | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2009-04-20 01:21 | |
![]() | Risotto varför kämpar du så hårt för patent och egendomsrätten? | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-04-20 01:27 | |
![]() | Är den rätten någonting att ifrågasätta överhuvudtaget? jag tänker inte bli inmålad i ett hörn och tvingas försvara det som egentligen är självklart. Jag vill istället höra sakliga argument till varför det skulle vara rimligt att kopiera någon annans verk utan att göra rätt för sig, jag har inte hört ett enda sådant argument utan bara sett kringående manövrar, precis så som du själv gör när du ställer din fråga. | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2009-04-20 01:40 | |
![]() | Nja, jag håller inte med dig där alls. Lagar är inte så rubusta som du skulle vilja hävda. Jag säger inte att du ska ändra åsikt. Det ligger i företags natur att försöka bända på patent och upphovsrätter för att de själva ska få tillgång till andras invovationer och uppfingar, det är här industrispionage kommer in. Alla länder försöker hävda sina intressen och bevara sina företag. Utöver Spionage handlar det om hävda sin rätt och kunna bevisa att man själv var med och utveckla uppfingen, vilket kan vara väldigt kostsamt för vissa företag, särskilt eftersom det finns flera företag som kanske är inne i samma skeende utav utveckligen, då handlar det om en domstolsfråga. Sedan kan man fråga sig om man verkligen kan ta patent på allt? Det finns exempel på hur Amerikanska företag tagit patent på grundvatten i Bolivia, ja du vet hur det kan vara. I sak förstår jag din poäng, utan egendomsrätt så undanröjs en av grundfundamenten med den spekulativa ekonomin, vem vågar sattsa när man inte vet spelreglerna. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-04-20 01:46 | |
![]() | Risotto,ta hand om din sambo istället. Karlar är alltid likadana. Usch! | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-04-20 01:57 | |
![]() | Jag skojade bara där. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2009-04-20 14:57 | |
![]() | anneli72: <3 | |
| lejonmix - Ej medlem längre | 2009-04-27 20:02 | |
![]() | Telekomoperatören Tele 2 tänker följa internetoperatören Bahnhofs exempel och förstöra alla användaruppgifter som kan begäras ut enligt Ipredlagen. Enligt Ipredlagen kan operatörer bli tvungna att lämna ut användaruppgifter i syfte att spåra illegal fildelning. Men för en tid sedan meddelade Bahnhof att man inte kommer att lagra de uppgifterna. Den nuvarande lagstiftningen innebär nämligen att det är frivilligt att lagra användaruppgifter. Förstörs de, så kan de heller inte lämnas ut och på så sätt kan Bahnhof kringgå den nya Ipredlagen. Även Tele- och internetbolaget All Tele har sagt att man tänker förstöra användaruppgifterna. Nu tänker alltså Tele 2 göra samma sak. | |
| Pseudonymf | 2009-04-27 20:14 | |
![]() | Sant, Lejon? Jag har Tele2 och då blir jag väldigt glad om de låter bli att berätta om jag laddar ner Ghost Whisperer, Greys Anatomy och 90210 ;) Men är det bara de som delar ut som de vill åt? Jag snor bara, jag delar inte med mig. Är jag en dum människa då? | |