Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 309

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2009-04-08 01:01
Antal inlägg: 17500

y not - hur kan det bli så menar du ? Har man försörjningsskyldighet för barnen om de är under 25 år?

Och finns det ingen regel som säger att man har 4 månader på sig innan man måste sälja sitt hus el bostadsrätt?

y not2009-04-08 01:03
Antal inlägg: 9014

skulle vara intressant att se en tydlig och strikt manual för ett omedelbart lvu :)

Fast lvu ligger alltid på nämnden och aldrig på tjänstemannen, och det kan man ju också fundera över rättssäkerheten i.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-08 01:03
Antal inlägg: 6214

Tack y-not. Det finns många skäl till att inte göra strikta byråkratiska bedömningar, samtidigt som det finns skäl till att tydliggöra bedömningsgrunder.

Ni gör det lite för lätt genom att tro att det ena är FEL och det andra inte. Y nots exempel med hur socialtjänsten skall förhålla sig till en klients bostadsinnehav är ett ypperligt exempel.

y not2009-04-08 01:04

Bara vad gäller bostaden inte försörjiong i övrigt. Jag vet inte säkert vad lagen säger, antagligen inget eftersom den inte säger något om att kommunen är skyldig för bostaden, men däremot säger riktlinjerna så.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-08 01:05

Och åter igen: En hög grad av självbetämmande hos handläggarna leder till mer liberala (frikostiga) tolkningar än strikt byråkrati. Anledningen är att handläggaren ofta vill hjälpa klienten, medan byråkrati har en tendens att sätta begränsningar snarare än möjligheter.

le-lou2009-04-08 01:06

dude - det är ju livsfarligt. Handläggare som beslutar i favör ja, de kallar vi humana. De andra kan göra en människas liv till en misär genom att ge avslag - och detta i samma fall tom. Det är ju inget annat än dumt faktiskt.
Istället för att lägga ansvaret att göra humanitära bedömningar på handläggarna så borde reglerna göras humanare. Inget annat. Man kan inte lägga så stort ansvar på en enda människa, att besluta lite till och från beroende på helt enkelt vem man är som person.
Usch, jag skulle bli supernojig om jag var i behov av bidrag, och undra om jag skulle ha tur att hamna hos en som var bra, eller en som var mindre bra.

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-04-08 01:07
Antal inlägg: 1702

Jag har en teori om att alla har rätt. På nått plan, likaväl som alla har fel. Det vi antagligen alla är överens om är att det måste bli bättre.

Dudeniro, kan inte skriva en manual? :D

y not2009-04-08 01:08

ser att Eskilstuna har 21 år, Vi har till den dag man fyller 25 med vissa undantag

Ungdom under 21 år utan egna inkomster som tecknat hyresavtal
Huvudregeln är att bistånd till boendekostnad inte ska beviljas om hyresavtalet tecknas under period då den sökande saknar inkomst och möjlighet att själv betala hyran. Undantag från huvudregeln kan göras om det föreligger starka sociala skäl till flyttningen.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-08 01:10

Le-Lou jag förstår vad du menar men tror att det är lite naivt. Jag tycker personligen att tydligare riktlinjer och en mer byråkratisk bedömning kan ha sina värden, men jag tror inte att lösningen är en "humant regelverk", för det skulle i så fall vara omöjligt att ta hänsyn till omständigheter utan alla klienter skulle kunna hänvisa till detta human regelverk.

Jag tror att personliga omständigheter är något som en handläggare måste ha möjlighet att ta hänsyn till. Sen vilken "vikt" det skall ha i bedömningen visavi "regler" kan ju diskuteras.

krutmarie2009-04-08 01:14
Antal inlägg: 1696

Varför ska man ha försörjningsplikt för myndiga "barn" som gått ur skolan? De anses ju vuxna och får de inget jobb så är det väl inte föräldrarna som ska försörja dom?

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-04-08 01:14
Antal inlägg: 1702

dudeniro, förutsatt att vi skulle satsa på ett långsiktigt högerstyre i sverige, vilka rollmodeller finns det för välfärd i ett mer eller mindre nästan helt privatiserat system? Finns det någon högerutopi?

y not2009-04-08 01:15

krutmarie, du har inte försörjningsplikt, de kan mycket väl få försörjningsstöd från den dan de fyller 18 även om de bor hemma. Men kommunen har inget ansvar för deras boende.

krutmarie2009-04-08 01:16
Antal inlägg: 1696

Före 20 års ålder får ju (iaf tidigare) ingen ALFA-kassa, då är det väl kommunen (=soc) som ska kunna ge bidrag?

le-lou2009-04-08 01:16

y not - men går det kommunen bestämmer före tex föräldrabalken?

y not2009-04-08 01:17

fast för gymnasiestuderande har föräldrarna faktiskt försörjningsplikt upp tills barnet fyllt 21 jml Föräldrabalken

y not2009-04-08 01:17

Le-lou var i föräldrabalken står det att kommunen är skyldig att upprätthålla bostad?

y not2009-04-08 01:20

Bostadsfrågan är intressant för den som har någonstans att bo behöver kommunen inte gå in och hjälpa m,ed bostad om man åter skall vara strikt. Och att ha någonstans att bo kan tolkas precis hur vitt man vill, tex en kompis soffa så har man ju någonstans att bo

le-lou2009-04-08 01:22

jag trodde du pratade om försörjningsskyldighet.
Men om jag som förälder inte vill ha det här myndiga barnet boende hos mig då? Vem hjälper honom eller henne? Har inte den myndiga personen rätt till samma hjälp som alla andra?

y not2009-04-08 01:23

Skall vi ha en strikt manualbaserad bedömning eller en idividuell?

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-08 01:24

NiS, jag är inte höger. Men socialtjänstens traditionella kultur (och socionomens traditionella roll), så som uppbyggd under socialdemokratisk hegemoni, är den professionella rollen, d.v.s. det som du och le-lou vänder er emot.

Det är också så att denna modell innebär frikostigare utbetalningar än en mer "strikt bedömning" där handläggaren har mindre handlingsutrymme för att beakta personliga omständigheter hos klienten.

Du är alltså ute på hal is om du försöker lägga någon slags högerdimension på socialtjänster som är mindre byråkratiska.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?