Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade64
Mobilspel
Pågående19 702

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bitte - Administratör2009-04-13 17:29
Antal inlägg: 24223

Tror jag inte ,, jag erkände min forkörning på plats men nog fasen blev det lika dyrt i alla fall..

Han får nog ta sitt straff , och fundera på hur umet det var, och btw , han ska ha sitt straff, för det finns inget försvar att köra rattfull,,, och innan någon hoppar på mig inte heller att köra för fort

Bitte

ALFASUD2009-04-13 17:33
Antal inlägg: 217

Vid fortkörning skall man aldrig erkänna, det gjorde inte jag, och det ledde till att jag inte heller fick några böter eftersom poliserna hade sjabblat med mätprotokollet från lasern.

Så ett tips vid fortkörning är att aldrig erkänna.

megasen2009-04-13 17:33
Antal inlägg: 450

" Finns det nån chans att han under förmildrande omständigheter får behålla körkortet tror ni?"

Lagar är lagar och de måste ju följas, förmildrande omständigheter är nog aktuellt i detta fall, man är ju en fara för andra...¨å jag tror tyvärr att det är kört. Det är en dyr läxa man får lära sig.

//Megasen

eviltyrus2009-04-13 17:37
Antal inlägg: 606

Att erkänna att man varit rattonykter ska man eftersom man har bevis emot sig genom vittnen eller eventuell blåsning. Att försöka ljuga är lönlöst och försämrar bara möjligheterna till att få ärendet avklarat så snabbt som möjligt.

VaKul2009-04-13 17:42
Antal inlägg: 641

Hörde om en buschaffis som blev stoppad av trafikpolisen, körande med en fullastad buss. Chaffisen hade blivit av med sitt körkort 8 månader tidigare för en grovrattfylla, men inget sagt till sin arbetsgivare!
Han åkte dit med dunder och brak !!
Så det är vad jag menar med att det kanske finns förmildrande omständigheter TROTS ATT HAN GJORT ETT MEGAFEL !!!

Tess 082009-04-13 17:45
Antal inlägg: 18003

Är Robban på dåligt humör eller?
Jag har redan skrivit i tråden om min egen syn på det hela..

Jag har åkt fast för fortkörning en gång! Körde 62 på 50-sträcka... 600 spänn i böter och ett "var rädd om ditt lörkort" från polisen. Detta var 14-15 år sedan....
Sen dess och med livet och erfarenheter VÄLJER jag att hålla mig till så många lagar som möjligt. För min omgivning och mina barns skull...
Klart jag är lika orolig över alla körkortslösa som ändå är ute på vägarna samt andra fyllekörningar...

lehena2009-04-13 17:58
Antal inlägg: 116

Hörru VaKul!!!! En fd kompis till mig (har bara sådana nuförtiden) hade lastbilskort, busskort, ja hela köret utom taxi. Han åkte dit för fyllekörning (fast han körde ju ner staket och lite på vägen också) och blev av med alla kort han hade. Han hade inte heller haft något med polisen att göra innan....

VaKul2009-04-13 18:06

Ja, det är tråkigt när det blir så här...oavsett vad! Som tur var kom ingen till skada varje fall! Mer än han själv...
Kanske jobbigare läge att bara ha f.d kompisar?..*ler åt lehena*

lehena2009-04-13 18:08
Antal inlägg: 116

Nja, jag vet inte... Hellre fd kompisar än utan körkort!! ;-D

Pumpagubben2009-04-13 18:11
Antal inlägg: 148

Förmildrande omständigheter finns det uppenbarligen i detta fallet - förmildrande omständigher är ju inte som vissa verkar tro att man ser mildare på brottet utan att man mildrar straffet då han själv drar på sig en massa straff som arbetslöshet etc..

Är brottet grovt kanske han får hoppas på fotboja en månad eller så. Vad gäller kortet gäller det nog att vara proaktiv och förhöra sig om möjligheter med alkolås etc som kan korta perioden utan körkort. Det finns nog inte en enhetlig praxis vid rattfylla utan en mängd straffvariationer med kombinationer av vård/boja/alkolås etc.

Miss_jk2009-04-13 18:15
Antal inlägg: 8941

Min kompis (som jag berättat om i en annan tråd...) åkte dit för rattfylla. Dock inte grov rattfylla och det var dagen efter själva fyllan om det har någon betydelse. Han skrev brev till länsstyrelsen och berättade hur det låg till, både med bakfyllekörningen, att han använder sin bil i arbetet och att han ibland måste skjutsa sin bror till psykakuten. Han fick behålla körkortet men fick en varning plus 7000:- i böter. Detta trots prövotid.

Bitte - Administratör2009-04-13 18:15
Antal inlägg: 24223

Finns statestik som säger att man möter en ratt/drogfull lika ofta som man möter en taxi,, det är rätt skrämmande

Bitte

Miss_jk2009-04-13 18:20
Antal inlägg: 8941

Fruktansvärt skrämmande.

VaKul2009-04-13 18:22

(Miss_jk) Oj! trots prövotid?? Trodde det var stenkört om man hade körkortet på prov??? Där ser man. Inte för att jag tjoar och skuttar av glädje över att det finns en ljusglimt för polaren, men...som jag sagt! Tycker synd om honom i vilket fall som helst !! Och nej! Jag accepterar INTE vad han gjort! Men som någon annan skrev här på tråden...vem f-n är felfri? Finns ju betydligt värre saker att göra....som att spöa barn, kvinnor och inte ge pensionärer ett ägg till frukost på "hemmet" !!
*tycker*

Eomin2009-04-13 19:12
Antal inlägg: 175

Om man kör så pass mycket för fort att man blir av med körkortet så kan man få tillbaka det tidigare om man är yrkeschaufför, så långt vet jag... Trafikjuristen.se fanns förut, men den verkar nedstängd. Dom hjälpte i alla fall en bekant till mig att korta ner tiden utan körkort.

Men jag måste bara skriva min åsikt, trots att det inte är ditt fel. Jag hade en vän som blev offer för rattfylla, hon är idag 21 år gammal och hjärndöd... Du är en bra kompis som står kvar vid hans sida och dessutom försöker hjälpa honom att få tillbaka körkortet... Men känns det inte som att det här är det minsta straffat han kan ta för vad han gjort? Hade kunnat bli fängelse för att ha dödat någon med bilen också (Grov rattfylla tyder ju på att det inte bara var en öl för mycket eller bakfylla) så han ska nog vara jäkligt nöjd med att "bara" bli av med körkortet. Och har man så dåligt omdöme så ska man nog inte köra bil överhuvudtaget, han kanske kunde bli cykelbud.

Jag anklagar inte dig för något, du har inte gjort något. Men jag har en otrolig vrede mot de som kör rattfulla, dom mördar medmänniskor lite för ofta.

VaKul2009-04-13 19:19

(Eomin) Har full förståelse för både din och andras vrede över personer som kör rattfulla !! Och jag har skrivit det "tusen gånger", jag tar honom inte i försvar utan vill så klart hjälpa honom! Om han nu har problem med alkoholen(som jag definitivt INTE märkt av) eller kanske att få straffet sänkt ! Detta för att han, som jag också skrivit tidgare, kämpat väldigt länge för att få sitt jobb han har nu!

Jag skulle nog inte sitta här och skriva samma sak om han orsakat en annan människas död eller annan skadegörelse på person/egendom...men nu körde han en kort sträcka för han ville ha bilen hemma! Inte en människa såg han förrän polisens sirener blinkade bakom honom! men men...han satt där han satt och det får han stå ut med....

Lenis22009-04-13 19:19
Antal inlägg: 181

usch skrämmande. skjut killen så slipper vi drägget!

Catinka2009-05-14 18:13
Antal inlägg: 181

Tror man kan komma "lindrigare" undan om man går med på att ha någon form av rattlås med alkotest......dyr historia man får bekosta själv i så fall, men det borde han få information om i alla fall

kissed - Ej medlem längre2009-05-14 18:15
Antal inlägg: 3037

Hur har det gått för övrigt med din kompis vakul?

DennisPlz2009-05-14 18:42
Antal inlägg: 4031

Vilken musik passar bäst när man kör rattfull?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?