Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 46 |
Mobilspel
| Pågående | 19 494 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Ond_Kanin_ - Ej medlem längre | 2009-04-20 17:26 | |
![]() | inte enligt katolsk lära, vilken är den som passar vissa som skriver... | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-04-20 17:27 | |
![]() | vad jag sett så är det en jädra fart spermier,de ser sist av allt döda ut.... | |
| Ond_Kanin_ - Ej medlem längre | 2009-04-20 17:28 | |
![]() | mitt sista inlägg var till mommes... | |
| vulcan | 2009-04-20 17:39 | |
![]() | Att liv uppstår iom sammansmältningen av ägg- och sädescell torde inte vara någon kontroversiell ståndpunkt och har inget med papistiska griller att göra. Den springande punkten enligt ovan är när det kan anses ha övergått till ett mänskligt liv med alla de rättigheter vi normalt anser tillkommer en människa. Jag hyser ärligt talat mycket liten respekt för folk som anser att detta är en enkel fråga att besvara, eller överhuvudtaget inte en fråga alls. Oavsett vilken sida i debatten de står på... | |
| vulcan | 2009-04-20 17:44 | |
![]() | Alltså: spermier och ägg är ju liv i bemärkelsen att de är organiska celler med allt vad som därtill hör. Men de är inte liv i betydelsen organismer. I biologisk och genetisk mening uppstår en mänsklig organism när arvsanlagen från ägget och spermien har smält samman och celldelningsprocessen har tagit sin början. Vissa - dock inte jag - anser att det också i moralisk/filosofisk mening är ett mänskligt liv som har påbörjats i och med detta. Det finns också de som anser att mänskligt liv påbörjas först iom att barnet har avlägsnats på ena eller andra sättet från livmodern. Jag delar inte den uppfattningen heller. | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-04-20 17:46 | |
![]() | jag har gjort en abort å inte var det ngt lätt,men det hade varit väldigt mycket svårare både för mig och min dåvarande pojkvän & framför allt barnet som det blivit om jag inte genomfört den,,,,,jag tyckte jag vi tog vårat ansvar gentemot barnet i första hand jag var i andra månaden & vi båda var väldigt unga,outbildade,bodde hemma hos våra föräldrar,knappt ngn livserfarenhet,ja vi kunde ju knappt ta hand om oss själva & då ännu mindre ett barn | |
| DennisPlz | 2009-04-20 17:59 | |
![]() | Så... summan är större än komponenterna? Ägg(1) + spermie(1) = 3? Själv har jag en begravningsceremoni varje gång jag skrapat fötterna, snytit mig eller fått ett blåmärke. Det är celler som dör och aldrig kommer få chansen till liv igen. Utan levande celler, inget liv alls. Tragik på mikronivå. Många gravöl blir det :S | |
| Leopardhonan | 2009-04-20 18:20 | |
![]() | ond kaning.. tyvärr är nog abort vanligare än vi tror.. det tror jag iaf.. nästan ALLA tjejkompisar jag har har nån gång gjort en abort, och vi är lite över 30, själv har jag inte det, och är glad för det. Skulle inte göra en heller tror jag just nu, då jag som sagt är över 30 och fullt kapabel att ta hand om ett barn.. så skulle det ske skulle det ske.. men skulle jag inte ha ekonomin eller ett stort socialt nätverk skulle jag nog låta bli, som sagt, tycker inte man bara ska skaffa barn för "sin egen skull", utan även tänka på hur barnet kommer att få växa upp.... | |
| Leopardhonan | 2009-04-20 18:22 | |
![]() | mkt bra beslut myspruppen! så borde alla "unga" mammor tänka tycker jag iaf... innan man lekt klart med sig själv, så är man inte heller något föräldramaterial enligt mitt tycke iaf.. de flesta ungdomar som föder barn, sätter ungarna hos barnvakter efter några år, när dom insett att dom inte lekt av sig här i livet.. sånt e ju trist.. Bättre då att vänta, leka av sig, och skaffa barn när man är lite äldre. | |
| Evakuera - Ej medlem längre | 2009-04-20 18:23 | |
![]() | Nu är ju visserligen trådens fråga "vad tycker ni om abort" och inte "vad tycker ni om den svenska abortlagstiftningen", men det ena kan svårligen helt skiljas från det andra. Lagar ska ju fungera också, ur någon sorts utilitaristisk synvinkel. Vi vet av erfarenhet att det blir många illegala aborter om man lagstiftar mot abort. Människors handlingar är inte alltid överlagda, kvinnor som inte vill bli gravida blir det. Med modern vård kan man rädda barn som föds i vecka X och efter vecka Y görs stora insatser för att rädda för tidigt födda barn, så om aborter tillåts efter vecka X - och särskilt efter vecka Y - hamnar man förstås i ett moraliskt dilemma - rädda i vissa fall, döda i andra. Med de gränser som gäller nu - fri abort utan krav på kuratorssamtal till vecka 12 och sedan krav och begränsningar av olika slag - hinner de allra flesta både upptäcka att de är gravida och ta ställning till abort långt innan graviditeten har gått så långt att fostret sannolikt går att rädda vid en för tidig födsel = barn enligt hur samhället i form av vården handlar. De moraliska frågorna - var går gränsen för liv osv. - är så komplexa att vi troligen aldrig kommer att kunna enas om svaren, utan det måste förbli individens sak att besvara dem i förhållande till sina egna handlingar och givetvis diskutera. Däremot ser jag det som utopiskt att en rent filosofisk diskussion, utan hänsyn till hur människor faktiskt uppför sig och reagerar, skulle kunna vara den huvudsakliga grunden för abortlagstiftningen. | |
| Leopardhonan | 2009-04-20 18:23 | |
![]() | Oj haha "lekt klart med sig själv"- blev lite felforumlerat där kanske..hehe | |
| Leopardhonan | 2009-04-20 18:27 | |
![]() | fast mommesfrites, tycker du inte att det skall vara lite från fall till fall? som t-e-x vid en våldtäkt kanske eller liknande.. det finns ju trots allt många kvinnor som berättat om hur dom inte vetat om att dom varit gravid, med "mens" fortfarande och liknande. Hur ska "vi" som aldrig varit gravida förut veta att man är det, om man inte räknat med det?.. kanske out of question men undrar hur du ser på det.. Jag håller med dig för övrigt, men kanske i vissa fall, där barnet har en exempelvis psykiskt galen far.. (våldtäktsmannen), ska det då ändå födas, och mamman ska påminnas varje dag i resten av sitt liv? | |
| nystan1 | 2009-04-20 18:36 | |
![]() | Vill bara inflika till mommes ang. att mamman måste ha känt fosterrörelser i vecka 20. Om moderkakan ligger framför fostret, alltså mellan fostret och magen (eller hur man ska uttrycka det) kan det dröja ganska länge efter 20e veckan innan man känner något, eftersom moderkakan då dämpar rörelserna. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-04-20 19:00 | |
![]() | Förstagångsföderskor känner kanske inte fosterrörelser före vecka 20-21 men vid kommande gravidieter brukar man känna rörelse från ca v 16 (gjorde vi). Att man är gravid, brukar de allra flesta komma på ganska snabbt. Mensen uteblir och man blir annorlunda. Piggare, tröttare, mår illa, mår supertoppen, gråter dygnet runt eller får ökad aptit. särskilt på vissa saker. Ett graviditetstest för säkerhets skull är väl bra, om man är det minsta misstänksam och sakernas förhållande. Efter t ex en våldtäkt är det väl extra stor anledning att kanske genom läkare kolla ev graviditet eller sexuellt överförbar sjukdom så fort som möjligt. De som missar hur det ligger till måste vara väldigt få och har fostret blivit för stort får man väl överväga att behålla barnet eller adoptera bort det. Aborter kanske kan genomföras enligt läkarordination upp till v 16 men inte senare, tycker jag. | |
| Kerobla | 2009-04-20 19:49 | |
![]() | Ja, det är ju fan att man får uttrycka sig hur som helst i forumet. Trashones plumpa kommentar att ett liv är en klump av celler är ju ett riktigt lågvattenmärke i detta forum. Sedan blir kommentarerna på detta borttagna. Jag tycker spelvärden som gjorde detta borde fundera på om inte ursprungsinlägget borde tagits bort i samband med hans ingrepp. | |
| Svindruvan | 2009-04-20 21:28 | |
![]() | Kerobla: För honom/henne kanske livet inte är så mycket mer. Ser man saken ur en rent biologisk syn så stämmer det uttalandet helt och hållet. Bara för att du inte instämmer så är ju inte andras åsikter mindre riktiga eller värda att äga utrymme i yttrandefrihetens Sverige. | |
| Chewbacca2 - Ej medlem längre | 2009-04-20 21:30 | |
![]() | Jag gjorde tråden varför skulle den tagas bort "Kerobla".... | |
| vulcan | 2009-04-20 22:02 | |
![]() | Kerobla: Att du inte gillar andras åsikter eller uttryckssätt ger dig ingen rätt att gå till plumpa och ärligt talat korkade personangrepp. Trashone angrep ingen person och det är inte på något vis förbjudet att hysa åsikten att ett tidigt embryo är mer av en klump celler än en människa. Tycker du på fullaste allvar att vi borde förbjuda det? | |
| vulcan | 2009-04-20 22:05 | |
![]() | forumadmin: Apropå angrepp har jag raderat ett inlägg som endast bestod av meningen "Vilket jävla bullshit xx" (xx=annan forumskribent) Jag tillåter ganska hårda angrepp på andras åsikter eftersom jag tycker att det ibland är en del av en levande diskussion. Men ett minimikrav är att man motiverar VARFÖR man tycker att åsikterna är dumma/dåliga. Inlägg i stil med det ovannämnda ser jag bara som plumpa personangrepp och de går fetbort om jag lägger märker till dem. | |
| Safflor - Ej medlem längre | 2009-04-21 01:36 | |
![]() | Jag är för aborter. Absolut. | |