Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 494 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| zorrro - Ej medlem längre | 2009-04-21 23:19 | |
![]() | *strategiskt..börjar bli trött .. | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2009-04-21 23:19 | |
![]() | Det finns sådana ställen här också dude.... | |
| zorrro - Ej medlem längre | 2009-04-21 23:20 | |
![]() | hihi mommes :) | |
| _Vildvittra_ | 2009-04-21 23:21 | |
![]() | mommesfrites: jag hoppas att jag och min man får fler än fem, o ingen av dom kommer få sitta på restaurang o bete sig illa. Då blir det mina hemstekta köttbullar tills vi har lärt dom vad som gäller ute bland folk. | |
| pentrollet | 2009-04-21 23:21 | |
![]() | *skrattar*....Liisa-Pirjo : tolka de som du vill...de va ett svar på en annan komentar... | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-21 23:23 | |
![]() | absolut vildvittra, vad jag menade var att det är inte säkert att jag störs på samma sätt som dig. Om du sitter och tiger still en hel middag och sedan anklagar mig för att inte ha förstått din frustration, tja då är det ju kanske inte lika mycket mitt fel som förälder som ditt!? Oftast tror jag att man som förälder klarar det bra, och det där med att barn stör är kanske inte lika vanligt som barn som faktiskt sköter sig. Linn, jo jag vet men det är inte "standard" på svenska restauranger. Jag pratar om alla restauranger (nåja, inte den roliga toaletten då förstås), och de som inte har det vill helt enkelt inte ha barn (de har då heller ingen barnmeny). | |
| _astrud_ - Ej medlem längre | 2009-04-21 23:24 | |
![]() | Jag tycker personligen att det är väldigt svårt att säga till någon att de ska hålla bättre koll på sina barn. Det borde en förälder kunna bedöma själv tycker jag. De flesta av oss är ändå väldigt, väldigt toleranta med barn. De situationer som beskrivs här är ju lite extrema, men inträffar ju ändå då och då. Just eftersom jag helst skulle vilja slippa lägga mig i hur andra sköter sina barn skulle jag hellre i vissa situationer kunna välja vuxenalternativet. Det finns ju redan vuxenkvällar på många simhallar, det borde väl inte vara så kontroversiellt att vilja ha en vuxenvagn på tåget. Det inträffar nog också väldigt sällan att någon talar illa om barn, det är ju ofta föräldrarna som är de man egentligen retar sig på. Men det är ju en känslig fråga det här med att barn kan störa. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-21 23:25 | |
![]() | Vildvittra, vad du är underbart naiv. Det mest perfekta barn ur uppfostringssynpunkt och som vet vad som gäller "ute bland folk" som du skriver kan bli trött, tappa fokus eller vad de nu må vara. Precis som väluppfostrade "vuxna" kan höja rösten, spilla sitt vin eller bete sig allmänt drygt. Du lär inte komma ut på restaurang på en lång tid om det är din ambition att dina barn alltid kommer att bete sig perfekt (jag vet inte vad du menar med "bete sig illa") | |
| _Vildvittra_ | 2009-04-21 23:31 | |
![]() | dudeniro: ja jag kanske är naiv, det kanske beror på vem man frågar helt enkelt. Jag strävar inte efter perfektion, men att mina kommande barn inte ska skrika och störa andra på restaurang eller bio eller vad det än må vara. Jag skulle definitivt inte kalla vuxna som beter sig drygt för väluppfostrade. Och skulle en vuxen person spåra ur på en restaurang så skulle garanterat nån i personalen säga till eller tillkalla vakt/polis. När det gäller dina barn, så är det DU som har ansvaret och inte de runt omkring. De delar inte ditt ansvar för ditt barns beteende. Oavsett om du som förälder har en dålig dag eller har tappat orken. | |
| pentrollet | 2009-04-21 23:32 | |
![]() | Absolut, förldrar ska kunna bedöma när barnen spårar ut...inte upp till mig att uppfostra andras barn! Man har ansvar för sina egna barn inga andras. Barnfritt är bra tanke...precis som rökfritt =) | |
| _astrud_ - Ej medlem längre | 2009-04-21 23:35 | |
![]() | Nja, inte som rökfritt kanske... men som mobilfritt. För tystnad och lugn. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-21 23:36 | |
![]() | Jag håller med dig vildvittra - och hävdar att det bara är DU som kan avgöra när du känner dig störd. Om vi pratar om barn skriker så är problemet ju lättlöst. Det är en no-brainer, vilket jag inte trodde riktigt var vad vi pratade om. Det är svårt att ens vilja vara i en restaurang med ett skrikande barn som är ens eget. Jag har lämnat restaurang med barn av den anledningen (och det handlade inte om dålig uppfostran, utan om ett barn som plötsligt blev sjukt). Jag håller med om att föräldrar har ansvar för sina barn. Men vi pratar om en fråga som handlar om en upplevelse, och upplevelser skiljer sig från människa till människa. Mitt barn som tyst nynnar för sig själv medans hon ritar efter middagen kan mycket väl vara upprörande från någon annan. | |
| pentrollet | 2009-04-21 23:37 | |
![]() | hihi...lugn o ro är fint o skönt =) | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-21 23:38 | |
![]() | pentrollet - i ditt fall var det ju du som stördes, inte föräldrarna verkar det som. Skall du då hävda "föräldrar ska" och sitta och genomlida helvetet nästa gång? ;) Missförstå mig inte. Men det finns något som heter social kontroll, och det är inget som fråntar föräldrarna sitt ansvar. Men om du störs av något som jag inte störs av, så räknar jag med att du säger det till mig. Det vore jag tacksam för. | |
| _Vildvittra_ | 2009-04-21 23:39 | |
![]() | dudeniro: om jag inte har fått det här helt om bakfoten så handlade det här inte om ett barn som satt och nynnade utan härjade runt inne på restaurangen. Har väldigt svårt att tro att nån stör sig på ett barn med en krita i handen som ritar. Där tror jag du förskönar situationen Pentrollet startade diskussionen om. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-21 23:44 | |
![]() | Fast du gör ju själv uttalanden som är allmäna och inte om det specifika fallet (pentrollets). Ja visst, jag har nog också glidit lite från det hela. Men jag började faktiskt med att fråga pentrollet vad hon gjorde när det hände? Det är väl inte att ta i att säga att svenskar i gemen är passiva vad gäller att säga till andra människor, det ligger ju i jante-lagens natur så att säga. Vi fick ju också exempel från spanien, där det är helt okej för andra föräldrar att säga till barnen direkt på en restaurang t.ex. Vi har inte den kulturen i sverige, men det innebär ju inte nödvändigtvis att det är av gud beordrat att man inte kan säga till en förälder om man tycker att deras barn stör. En del stör sig uppenbarligen så pass på barn i allmänhet att de förespråkar barnfria zoner och kvällar på restauranger. Eller är det bara så att de inte ens övervägt valet, att anta att barn kan sköta sig och att det går att gå ut och äta utan att bli störd av barn? | |
| pentrollet | 2009-04-21 23:45 | |
![]() | dudeniro: förstår inte riktigt vad du menar...vutveckla gärna... | |
| pentrollet | 2009-04-21 23:46 | |
![]() | utveckla* | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-21 23:47 | |
![]() | Vi pratar ju mer allmänt om barn-restaurang-fenomenet just nu än om ditt specifika fall, så har jag tolkat det. Jag var nyfiken på din upplevelse, inte bara föräldrarna och barnen utan hur restaurangen hanterade det. Jag tycker det var uselt att om det nu var så illa, att en stackars servitris själv fick hantera det. Jag förstår att ni fick rabatt, vilket jag tycker var bra även om ni borde ha fått en personlig hälsning från ägaren att ni är välkomna att äta gratis en annan gång. | |
| pentrollet | 2009-04-21 23:49 | |
![]() | ah ok...då fattar jag...jag bryr mig inte så mycket om restaurangens sätt att hantera de hela...är mest förundrad och irriterad över föräldras ignorans och hänsynslösa beteende både mot barnen, övriga gärster och stackars servitrisen.... | |