Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 462 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| MaadMaxx | 2009-04-27 21:42 | |
![]() | sally93- Att risken för att utsättas för sexualbrott om man är en grupp människor skulle vara lika med noll, är inte sant. Det kanske är mindre sannolikt, men risken är defenitivt högre än noll. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-27 21:43 | |
![]() | Truto dyker väl upp snart och repeterar "Sverige i topp-tio" vad gäller våldtäkter. Innan jag lägger ner mitt deltagande i detta, så vill hoppas jag att en del (ingen nämnd ingen glömd) tagit åt sig av grundprinciperna: 1. Man kan inte jämföra våldtäktsstatistik rakt av mellan olika länder. Det är enorma skillnader i lagstiftning, anmälningsbenägenhet samt hur brott räknas i statistiken. 2. Invandrare är överrepresenterade bland DÖMDA för sexualbrott, vilket kan återspegla en verklighet - OCH att invandrare generellt sett i vårt samhälle löper större risk för att upptäckas, åtalas, dömas och straffas än svenskar. 3. Invandrare är ingen homogen grupp. Det är lättare att generalisera om "svenska män" i så fall. Invandrare kommer från, just det, varenda land utanför sverige. Världen är stor, sverige är litet. Det är bara att inse att det är tämligen korkat att generalisera om invandrare. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-27 21:43 | |
![]() | Jag skrev: Med ett gäng kompisar. Inte med en grupp människor, vilken som helst. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-27 21:44 | |
![]() | he he sally, ja lite trött kanske... och ändå är klockan bara kvart i fyra här...! Nåväl, minst risk skulle det så klart vara... | |
| ALFASUD | 2009-04-27 21:53 | |
![]() | Jag trodde att de flesta våldtäkter just begicks av folk man känner och litar på. Alltså om vi skall diskutera vad som anses mest riskabelt. Vad gäller kvinnor som förövare så inser jag naturligtvis också att det är färre kvinnor som ger sig på män, vad gäller sexuellt utnyttjande av minderårig (eller våldtäkt som det numera också kallas) så är jag däremot inte alls så säker på att män egentligen är så överrepresenterade som det verkar. | |
| Bitte - Administratör | 2009-04-27 21:56 | |
![]() | Alfasud så är det , det allra flesta våldtäkterna sker av en för offret bekant person, läste någon statestik om det idag men orkar inte söka nu Bitte | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-27 22:02 | |
![]() | Tre grupper gärningsmän i orgning efter hur vanligt: 1. Närstående till offret 2. Ytligt bekant till offret 3. Okänd gärningsman | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-27 22:04 | |
![]() | Nu umgås ju de flesta människor med folk dom känner o litar på utan att nånsin bli våltagna. Trots allt. För att inte tala om hur många sexuella aktiviteter som försigår runt omkring oss utan tillstymelse till antydan till varken våldtäkt eller falska anmälningar. Är det något du bara tror Alfasud eller är det något det finns belägg för? Skulle det vara lika många kvinnor som män menar du ? | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-04-27 22:05 | |
![]() | Ja,då får man passa sig för dom närstående. | |
| mrperfect | 2009-04-27 22:08 | |
![]() | kan det vara att man inte har dödsstraff på våldtäkt här samtidigt som kvinnorna inte accepterar våldtäkt utan säger ifrån... fast för sent :( Sedan har vi utlänningarna eller invandrare andra generationen....finns det något statistiskt belägg för någonting av det som vi har spekulerat i inom denna tråd? | |
| ALFASUD | 2009-04-27 22:10 | |
![]() | sally visst är det så, just därför så behöver man inte heller gå runt och oroa sig i onödan vare sig att bli antastad av någon man känner eller någon "skummis" som är ute och rastar hunden. Det finns belägg/studier för/om att kvinnor anses mera oskyldiga i domstolar, såväl gällande offer som gärningsmän (gällande krav på bevis mm). Jag har svårt att tro att det inte skulle speglas i resten av samhället i form av anmälningsbenägenhet. Ett exempel är att det fortfarande anses betydligt mer skamligt för en man att anmäla att ha blivit misshandlad av en kvinna än tvärtom. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-27 22:11 | |
![]() | Den statistiken visar väl isåfall oxå på hur tokigt man isåfall kan diskutera i rättegångar då man frågar offret varför (hon) umgåtts med för henne okända personer. Eftersom det rent statistiskt skulle vara det mest säkra så har ju offret handlat helt rätt ....? | |
| MaadMaxx | 2009-04-27 22:12 | |
![]() | sally93- Ursäkta att jag skrev lite illa, det var inte meningen att förvränga dina ord. Men faktum är att risken i vilket fall inte är lika med obefintlig. Visst kan man tro att risken är lika med noll om man umgås med folk man känner och litar på, men så är det inte. Sen vill jag absolut inte förespråka att man ska hålla på och oroa sig och sånt, det hjälper ingen. Dessutom umgås massa människor varje dag, utan att några brott begås, men att säga att risken är lika med noll är otroligt naivt i min värld. | |
| ALFASUD | 2009-04-27 22:14 | |
![]() | Det är väl inte konstigt att man försöker reda ut hela förloppet i en domstol. Jag tycker inte att frågorna är onödiga. Däremot så kan man fråga sig om det skall vägas in i skuldfrågan. Om jag blev oskyldigt anklagad för våldtäkt så tycker jag att det är självklart att domstolen skall göra allt för att reda ut hur det har gått till, och det tycker jag även gäller skyldiga gärningsmän. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-27 22:16 | |
![]() | Det är ju väl att vi inte har dödstraff här i landet. För något brott. Ja, det är sant Alfasud. Det kan säkert finnas ett mörkertal. Då får vi hoppas att jämställdheten ökar så även män anmäler utan att behöva känna sig dumma. | |
| MaadMaxx | 2009-04-27 22:18 | |
![]() | mrperfect-"kan det vara att man inte har dödsstraff på våldtäkt här samtidigt som kvinnorna inte accepterar våldtäkt utan säger ifrån... fast för sent :(" Vad menar du med "fast för sent"? Jag förstår inte.. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-27 22:19 | |
![]() | Tror inte du hängde med riktigt i min tankegång angående statistik o frågor i rättegången. Men skit samma, orkar inte förtydliga just nu iaf. Maadmax likaså. Orkar inte förtydliga där heller. | |
| ALFASUD | 2009-04-27 22:20 | |
![]() | Dessvärre så verkar inte rättsäkerheten öka av jämställdheten. Tvärtom så verkar rättegångar istället i högre grad föras i kvällstidningar med påhejande feminister i ena ringhörnan. Missförstå mig nu inte, jag är inte emot jämställdhet, jag tycker att det är bra med lika lön och kvinnliga chefer, men jag tycker att det är dåligt när det innebär att man tummar på bevisbördan i domstol och reducerar alla sexualbrott till våldtäkt. | |
| Bitte - Administratör | 2009-04-27 22:23 | |
![]() | "" Brå har gjort en kartläggning av polisanmälda fullbordade våldtäkter. Den visar att de flesta våldtäkter begås av gärningsmän som är bekanta med offren. Det handlar framför allt om personer som har eller har haft en nära relation till offren, det vill säga nuvarande eller före detta makar, sambos eller pojkvänner till offren. När det det gäller minderåriga barn tillhör gärningsmannen ofta offrets familj eller släkt. Under 2008 anmäldes 14 300 sexualbrott. Hälften av brotten klassas som sexuellt ofredande eller blottning. Våldtäkt och försök till våldtäkt står för nära 40 procent av alla anmälda sexualbrott. Så lite som 10–20 procent av alla sexualbrott polisanmäls. Den Nationella trygghetsundersökningen ger oss en bättre bild av hur brottsligheten ser ut, med uppgifter om både offer och gärningsmän vilket saknas i kriminalstatistiken. Av dem som misstänks för sexualbrott är majoriteten män, bara omkring två procent är kvinnor. En majoritet av offren är kvinnor. I 30 procent av anmälningarna är offren under 15 år."" Källa brå Bitte | |
| MaadMaxx | 2009-04-27 22:24 | |
![]() | Håller med dig ALFASUD, det är ett otroligt knepigt brott att reda ut och det är så otroligt starka känslor inblandade. För att återgå till flickan som tog livet av sig, så tycker ju jag att media borde få stå till svars för förtal eller dylikt. Det blir inte något direkt säkert rättsamhälle om media ska fria eller fälla. | |