Spelrum
Giraffen | 1 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 2 |
Mobilspel
Pågående | 20 464 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Gimp2 - Ej medlem längre | 2009-05-19 22:52 | |
![]() | henna är mkt mindre skadligt för håret och miljön, det ger styrka och glans, men det är ett meck tycker jag. förstår inte hur det kan "färga av" då jag inte märkt det alls då jag färgat förr i tiden, morsan färgar med henna med, täcker grått hår o så. | |
Gimp2 - Ej medlem längre | 2009-05-19 22:53 | |
![]() | som gele kan man använda aloegel finns en helt ok på TIGER för 30kr, duger som hårgel | |
Mebiti | 2009-05-19 22:54 | |
![]() | Färgen i håret sitter kvar, den rinner inte av helt, men den färgade av sig så fort det blev blött, så innan man klär på sig måste håret vara helt torrt. Antar att det kan vara olika för olika hår men för mig slutade det färga av sig när man hade fått utväxt och det var dags för en ny färgning. Så paraply är ett måste iaf. Synd, för jag är älskar också den röda färgen. | |
BorderBeta | 2009-05-19 22:54 | |
![]() | Jag vet att många väljer att färga på. Och "tar" slitningen det ger. Jag har också provat henna men vet inte om det är mildare mot håret... Det KÄNNS ju så, men jag vet inget om det. Gällande stylingprodukter så skrev jag ngt kort om det, om att det troligen inte är helskoj för håret. Men det finns, utöver de vanliga, rätt enkla, effektfulla och bra alternativ. Förr trodde jag att jag behövde något utslätande, silikondroppar osv osv. Nu funkar det med att skölja med Äppelcidervinäger eller nässelavkok. Håret glänser som tusan! Känns det ändå frissigt tar ajg någon lättare olja; min favvo är pecanötsolja eller (!!) kokossmör. Särskilt på somamren när det är ok med lite beachlook liksom.... Det finns massor av recept på hur man gör egen géleer och spray och vax. Men jag vet att många väljer att fortsätta använde en del stylingprodukter och ändå upplever den stora effekten av inget schampo. =) | |
BorderBeta | 2009-05-19 22:57 | |
![]() | Jag tar fram min plattång ca en gång varannan månad. Det känns så schysst att se ut som en Sunset Beach-karaktär ibland. Annars är jag ju för troll-looken. Man ska nog inte bli för nitisk, men vill man se resultat och medvetet välja bort sånt som skadar håret (fön. plattång) och sådant, så håller håret sig såklart fint längre. | |
LadyZara | 2009-05-19 22:57 | |
![]() | Henna lossnar inte av regn. Men ganska mycket när man schamponerar. Om hennan mot förmodan rinner ur håret när det regnar har man sköjlt ur det för dåligt efter färgning/schamponering. Det bästa med henna-färgning är att det går ur gradvis och att färgen kryper så att skillnaden på färgat och ofärgat hår inte blir så stor. Dessutom blir håret mindre fett efter en henna-färgning. Det värsta med henna är att det är så jobbigt att kleta in leran i håret. | |
Mebiti | 2009-05-19 22:58 | |
![]() | Och så måste jag varna er som börjar med hemma för att bo på vandrarhem som jag gör ofta, då det brukar vara flera duschar på raken, det blir gul färg i vattnet och det finns folk som tvivlar på att det är min hårfärg.. Haha | |
LadyZara | 2009-05-19 22:59 | |
![]() | Om man vill göra egen hårgele rekommenderar jag att göra den av linfrön och vatten. Låt stå över natten -klart! | |
BorderBeta | 2009-05-19 23:00 | |
![]() | Mebiti *s* | |
BorderBeta | 2009-05-19 23:00 | |
![]() | LZ Tusan vad schysst! Det blir ju verkligen bra gegga av det där. Och behöver man få fart på magen gör man en dos till det med. Bästa som finns. | |
Mebiti | 2009-05-19 23:01 | |
![]() | På mitt hår lossnar henna av regn, och det har inget med dålig ursköljning att göra då jag använder mig av shampo med kokosflingor i som svårt går ur, så jag kan lova att jag sköljer ur mer än väl. | |
LadyZara | 2009-05-19 23:02 | |
![]() | BB- ja, det är toppen. Mebiti -kanske är det skillnad på olika sorters henna då? | |
Mebiti | 2009-05-19 23:04 | |
![]() | Det kan jag tänka mig, kommer ihåg när jag skulle byta till annan hårfärg så står det att man inte ska använda det om man färgat med henna tidigare, för vissa sorter innehöll nåt som det kunde bli kemisk reaktion av, jag hade sorten man som det inte blev nån kemisk reaktion av, som tur var! | |
lusdrama - Ej medlem längre | 2009-05-19 23:07 | |
![]() | tack för svar.. men nej, vågar mig inte på detta.. låter intressant dock. kanske om jag blir sjukskriven lr liknande en månad lr två:) | |
Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-05-19 23:08 | |
![]() | Är det bara jag som har för mig att henna är cancerframkallande? | |
LadyZara | 2009-05-19 23:09 | |
![]() | Inte lika cancerframkallande som kemisk hårfärg. Allt är cancerframkallande i någon grad. Men jag tror att du tänker på dålig svart henna som är "berikad" med kemikalier. | |
Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-05-19 23:10 | |
![]() | Ah, längst ned på den här sidan står det lite om det. Jag har bara "hört" det alltså. www.shenet.se/ravaro...ul ver.html | |
uisge beatha - Ej medlem längre | 2009-05-19 23:12 | |
![]() | Jag minns att det fanns någon form av henna som såldes på apoteket förr, men som senare slutade säljas just av ovan nämnda orsak. Finns antagligen en uppsjö av detta preparat. | |
LadyZara | 2009-05-19 23:20 | |
![]() | Kvällstidningslarm om cancer av henna har kommit av en hastig läsning av ett utlåtande från EU:s vetenskapliga kommitté, där man sammanställde resultaten från ett 20-tal studier av det rena röda färgämnet lawson som ingår med ca 1 % i henna. Vad rapporten sa var: - Cancerogent? Inga studier. - Mutagent? Ja, höga invärtes doser av lawson påverkar celler hos möss och hamstrar. - Fosterpåverkan? Ingen när 2-20 mg lawson per kilo kroppsvikt gavs invärtes till dräktiga råttor. - Akut giftigt? Ja, låga invärtes doser av lawson givna dagligen i tre månader påverkade försöksdjurs blodbild, lever, njurar och gallblåsa. När råttor och möss gavs 200 mg lawson per kilo kroppsvikt dog de efter en halvtimme. För så vitt resultaten är överförbara på människa bör alltså 12 gram lawson, motsvarande 1,2 kilo hennapulver, döda en person på 60 kilo. • Kommitténs slutsats: rent lawson är hälsofarligt och olämpligt som hårfärg. Kvällstidningarnas slutsats: henna ger cancer. | |
HumbleBug | 2009-05-19 23:40 | |
![]() | "Jag tänkte tipsa lite om hur man avslutar sin relation med det förstörande fenomenet schampo" Va? Menades det inte att schampo förstör relationer? Då läste jag fel - sorry då med föregående bukkake-schampoo association då. Menade inte att förstöra en familjevänlig tråd på det sättet. :/ (förra post, se sid 6...) | |