Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
40
Inloggade85
Mobilspel
Pågående19 876

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ralfus2009-11-03 22:29
Antal inlägg: 264

Kroppen har ett visst kcal behov. Anta för enkelhetens skull att detta är 2000 kcal/dag. Om då personen bara får i sig 1500 kcal/dag kommer denne gå ned i vikt på grund av underskottet. Äter personen däremot MER än 2000 kcal/dag kommer den att gå UPP i vikt.

Detta är verkligen inte min "idé", utan något som bara är så. Jag har inget ont alls mot LCHF eftersom alla mår bra av den osv och går ner!

ralfus2009-11-03 22:33

Vill tillägga att det självklart kan vara lite mer komplicerat än så, med fett- och insulindepåer av olika slag, MEN, äter man mindre än vad man behöver går man ner i vikt.

ralfus2009-11-03 22:40

Ännu ett tillägg (fasen att det inte finns någon edit knapp här):

Överbevisa mig gärna! :)

anneli72 - Ej medlem längre2009-11-03 22:55
Antal inlägg: 11612

Okej,ralfus.

På 80-talet var det ute att dricka mjölk,men jag drack ändå.

Mina vänninor drack apelsinjuice till lunch..och dom är lite

runda idag.

lycopersicon2009-11-03 22:56
Antal inlägg: 355

Ola Lauritzon skriver i sin bok "Allt om GI-metoden" bland annat följande:

"En normalviktig person förbränner ungefär 2500 kcal per dygn. Om du minskar ditt intag till 2000 kcal kommer du först att gå ner i vikt, men ganska snart stannar viktnedgången av - helt enkelt därför att kroppen ställt in sig på en lägre förbränning."

Vidare skriver han:

"Vi har i första hand talat om kolhydrater än så länge, men nu ska vi gå över till de andra två energigivande födoämnena som finns i vanlig mat, det vill säga fett och protein. Den fascinerande nyheten är att det inte bryts ner på samma sätt som kolhydraterna. Båda innehåller i likhet med kolhydrater energi, eller kalorier om du hellre vill använda det, men processen att omvandla dem till energi tar längre tid och påverkar inte blodsockret och därmed insulinproduktionen på samma sätt som kolhydrater gör. Det här är synnerligen kontroversiella nyheter för alla kalorijägare. En kalori är alltså i kroppslig bemärkelse inte lika med en kalori."

Detta var bara utdrag från en mycket längre text och hur vetenskapligt det är har jag ingen aning om men i boken står väldigt noga och väl beskrivet varför kalorimetoden och tallriksmetoden inte är lika bra som GI-metoden om man vill gå ner i vikt.

LufsLudde2009-11-04 00:05
Antal inlägg: 295

Här kan ni följa mig och en kompis som båda kör LCHF :)

minustjugo.webblogg.se

wildcard2009-11-04 07:07
Antal inlägg: 1966

LufsLudde: jag ska läsa ordentligt senare, när jag har tid. Jag förstår dock inte hur du gör när du fortfarande är sugen på godis. Det försvann efter bara ett par dagar för mig, sötsuget...
Jag har inte ätit godis, kakor eller druckit läsk sedan i somras och saknar det helt enkelt inte.

ralfus: aha, du menar vanlig matte och kemi. Du var så kort i ditt första svar, så jag tolkade det som om du raljerade över metoden.
Jag använder den inte för att gå ner i vikt, det är min bonus, jag vill inte vara nära att svimma varje gång jag är hungrig, det är min motivation.
Nu har jag dessutom kommit fram till att middagen blir både godare och det går snabbare att laga mat nu, än förut.
Två bonusar för att uppnå bättre hälsa!?

kajix2009-11-04 07:14
Antal inlägg: 7767

det är konstigt att fett, som mättar sämre och är kaloririkare, skulle kunna vara en bra kost. folk på lchf måste lida något fruktansvärt! ni har min respekt.

ralfus2009-11-04 07:44

Lysoper: Det är självklart att man stannar av, eftersom det uprsprungliga behovet av 2500 kcal sänks då man väger mindre och alltså behöver mindre. Efter ett tag måste man utgå ifrån att man behöver mindre kcal.

Här är en länk för alla som vill räkna ut sitt energibehov.

hultas.ultraskanalen.se/k cal/

Epsil - Ej medlem längre2009-11-04 07:53
Antal inlägg: 134

Kajix - Fett mättar mycket längre eftersom blodsockerhalten håller sig jämnare längre. Sötsuget klingar av efter ett par dagar så lchf-folket lider inte, går ner i vikt och är inte småhungriga hela tiden. Om man känner för det kan man kompensera med vitaminer och ovanjordsgrönsaker, särskilt D-viaminer så här i flunsatider.

Mr_Betapet2009-11-04 09:38
Antal inlägg: 64

wildcard:

Eftersom musklernas energikälla kommer från glykogen (lagarade kolhydrater) så säger det ju sig självt att du inte kommer orka hård träning. första veckan kanske men sen är dina glykogenförråd tomma.

Styrketränar man har lchf rent av en katabol effekt efter ett tag.
Prova själv att lyfta tungt i 3-4månader på strikt lchf och se vilka prestationsökningar du lyckas med. efter 1månad kommer du börja gråta så svag du känner dig

Tycker själv lchf är bra, men som sagt, tränar man hårt måste man ha 1-2dagar när man fyller på med kolhydrater

LufsLudde2009-11-04 11:21
Antal inlägg: 295

Wildcard:
Vet inte om sugen är rätt ord, men jag skulle tycka det var riktigt gott åtminstone :P Men suget är inte värre än att jag klarar av att hålla emot utan problem :)

wildcard2009-11-04 12:03

Mr_Betapet:
Mina glykogenförråd borde väl vara tomma vid det här laget, i så fall? Jag har inte ätit mer än de kolhydrater som grönsaker ovan jord och någon enstaka morot per vecka ger mig. Mitt intag av kolhydrater består av kanske max 10% av det jag stoppar i mig under en dag, det var vad jag trodde tidigare och verkar stämma enligt hälsovakten också.

Jag har aldrig känt mig så stark som jag gör nu och ändå styrketränar jag ett par dagar per vecka plus konditionstränar lika ofta. Ridning, styrketräning, cyklar, gång, crosstrainer är mina motionssätt.

Kan inte förklara det själv men instruktören på gymmet är själv inne på LCHF och han säger som jag:
De första minuterna går det tyngre än förut, sedan oförändrat, kroppen lär sig att använda fett som energikälla istället för kolhydrater.
De andra på gymmet äter frukt som tokiga, direkt efter passet och de ser mattare ut än jag känner mig. De kanske jobbar hårdare iofs, svårt för mig att veta...

=)

LufsLudde: det är ju det som är grejen, jag HAR inget sug!
=D
Dricker du lightläsk eller äter halstabletter med konstgjort socker i? Det är nämligen lurigt för det ger ett sötsug och det är dessutom troligen farligt att stoppa i sig konstgjort socker.

Mr_Betapet2009-11-04 12:21
Antal inlägg: 64

kul för dig att det fungerar wildcard:)

vad jag kanske syftar mer på är att om man är ute efter maximal muskeltillväxt behöver man även kolhydrater i sin kost.

wildcard2009-11-04 12:26

Ja, det kan hända, jag tränar för att må bra och det funkar mycket bra för mig. Tack, Mr_Betapet!

goldieh - Ej medlem längre2009-11-04 12:33
Antal inlägg: 41

skorpor och te -dieten funkar om man är fattig

Yonderboy - Ej medlem längre2009-11-04 13:44
Antal inlägg: 1661

Bantning är till för de medellösa, piskrapp och hårtarbete för oss andra

winterdreams2009-11-04 14:34
Antal inlägg: 61

ja kör lchf o en ny värld har öppnat sej=) god mat som ja aldrig åt tidigare o ja ha gått ner=) dricker även detox som hjälper till att rensa kroppen från slaggprodukter=) men syndar ibland vilket e ett måste hihih

ralfus2009-11-11 19:56

www.flashback.info/s...st count=35

Länk till något som backar upp vad jag sa.

Epsil - Ej medlem längre2009-11-13 00:54
Antal inlägg: 134

En gång till: I början på 1700-talet: ett hg socker per capita och år! Idag ca 45 kg i Sverige. Alltså 90ggr mer!
I USA ca 75 kg. Alltså 150 ggr mer!

Tallriksmodellen är influerad av den förment normala kostmodell vi haft under 1900-talet.

Det vi är avpassade till att äta är och förblir MYCKET FETT och LITE KOLHYDRATER!

Lustigt nog förbrännér man fettet då eftersom insulinnivån inte utlöses av blodsockerhalten i samma grad. Insulinet blockerar fettförbränningen och energin lagras som fett. Runt midjan tex.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?