Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 54 |
Mobilspel
| Pågående | 19 822 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| kermis | 2009-07-08 20:17 | |
![]() | Nunnelunan: jag behöver inte spekulera eftersom jag självklart frågade. Det var olika anledningar. De flesta sa saker i stil med att "det är ingen ide", för att de var män osv. De hade ju blivit lika psykiskt nedbrutna som kvinnor i samma sits. Då tar man dels på sig skulden, dels tror man inte att någon kan hjälpa. Några ville mest glömma allt efter att förhållandet var slut och ville inte gå igenom allt i rättegångar igen, om det skulle gått så långt. Mitt exs skäl var att han inte trodde han skulle bli trodd och att han var hjärntvättad att tro att det som hände honom var normalt. Som det med äggen.... han skulle "bara skärpa sig lite" så slapp han bli slagen. Det var hans eget fel osv, exakt samma tankegångar som vi läser om i media när det gäller "kvinnomisshandel" (ni har ingen aning om hur mycket jag HATAR det där ordet. Vad är det för fel på att kalla det partnermisshandel?!?!?). | |
| Eva | 2009-07-08 20:18 | |
![]() | Kanske är det dags att lägga ner begrepp som "mäns våld mot kvinnor" och istället se systematiskt våld mot nära som ett nytt begrepp, vilket inte skulle ha nåt genusperspektiv, utan se, till de som blir utsatta för detta övergrepp. Jag tycker att det i dagens feministiska anda kan bli för stuprörsfokuserat. | |
| apbur | 2009-07-08 20:19 | |
![]() | kermis, jag tror man skulle få ungefär samma statistiska utslag om man frågade män och kvinnor om de fått ta emot slag från det motsatta könet. Mycket beror ju på hur frågan är ställd. Jag skulle vilja säga att det faktiskt inte är lika allvarligt när en kvinna flaxar med armarna mot en kille som när en kille gör detsamma mot en tjej, kalla mig fördomsfull men så resonerar jag. Det är inte många män som tolkar en argt flaxande kvinna som någon som håller på att misshandla dem. Då är det inte heller misshandel. Jag tror få kvinnor är lika kaxiga och känner att de har kontroll över situationen när en man börjar veva med armarna framför dem. Det du tar upp som exempel är ju givetvis misshandel men jag har svårt att tro att det är det det handlar om i alla fall där män svarar "ja" på frågan om de blivit utsatta för slag eller liknande från en kvinna. | |
| kermis | 2009-07-08 20:19 | |
![]() | Wordlezz: gör så. Men tänk efter lite. Varifrån kommer din misstro? Varför tror du inte att kvinnor misshandlar sina partners lika mycket som män gör? Är det för att media lärt dig dina fakta? Eller barndomens myter om tuffa killar och söta tjejer? | |
| lusdrama - Ej medlem längre | 2009-07-08 20:19 | |
![]() | har inte läst hela tråden än men mitt spontana och självklara svar är att kvinnomisshandel är ett samhällsproblem, därför av allmänt intresse i mycket högre grad. | |
| micro113 | 2009-07-08 20:21 | |
![]() | Eva Eller också talar man i termer av mans och kvinnomisshandel, och sätter rätt ord på vad det är frågan om, istället för att gömma det i politiskt korrekta termer. | |
| kermis | 2009-07-08 20:22 | |
![]() | apbur: och jag pratar fortfarande inte om slag. Jag pratar om misshandel i en relation, det handlar om något som pågår under en lång tid, där misshandeln normaliseras. En osäker, svartsjuk partner börjar kontrollera mer och mer.... Då räknar man inte slag. Slag är inte _helt_ ointressant men fanimig inte långt ifrån. Det är terrorn, det psykiska nedbrytandet av förövarens partner, som är det jag reagerar mot. | |
| micro113 | 2009-07-08 20:22 | |
![]() | kermis För att statistik både gällande brott, och skador på sjukhus, visar att kvinnor skadas oftare och svårare av sina partner än män gör. | |
| kermis | 2009-07-08 20:22 | |
![]() | ... för handlade bara om ett slag så är det ju bara att göra slut och gå. | |
| micro113 | 2009-07-08 20:23 | |
![]() | Inkomna skador till sjukhus ... skall det vara | |
| kermis | 2009-07-08 20:23 | |
![]() | micro: ja, gällande brott, ja. Ja, gällande folk som skrivs in på sjukhus av den anledningen, ja. Men tror ni på fullt allvar att den statistiken visar upp verkligheten? Det är ju för fan bara fall som hamnat hos polis och sjukhus som hamnar i den statistiken! | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-07-08 20:26 | |
![]() | kermis:visst är det så... | |
| micro113 | 2009-07-08 20:26 | |
![]() | Statistiken på skador som hamnar på sjukhus är en fingervisning till hur skadebilden ser ut i ett större sammanhang -- samma sak med brottsstatistiken, den är en fingervisning om hur det ser ut i ett större sammanhang --- det är så man får fram en någorlunda statistisk sanning av verkligheten, och inte genom att prata med tolv personer och tro att de är hela sanningen om resten av världen, | |
| kermis | 2009-07-08 20:28 | |
![]() | Ja, nej jag blir för arg fortfarande av det här. Ni har ingen aning om hur LITE jag behövde sträcka ut handen för att få minst tjugo män berätta öppet. Nästan samtliga var tacksamma att någon åtminstone en gång frågade dem och DERAS historier. TACKSAMMA, för något som borde vara självklart, men man ser ju här också vilken attityd folk har.... Jag blir fan illamående. | |
| kermis | 2009-07-08 20:31 | |
![]() | micro: tro mig, jag baserar inte min "statistik" på de samtal jag hade. Som sagt, wikipedia hade lite info, det brukar vara busenkelt att länka sig vidare. Det var fem år sedan jag själv läste på (och nej, det var inte wikipedia jag baserade det hela på heller, men där fanns det i alla fall lite info). Jag la ner ungefär 15 månader på det här. Jag kunde länkar och källor i huvudet, men jag gör inte det längre. | |
| micro113 | 2009-07-08 20:33 | |
![]() | kermis Nu är ju frågan om män tiger av skam, eller om de villigt berättar? I ena fallet är ju ett högt mörkertal sannolikt, i andra inte ett så högt. Sen undrar jag varför du tror att slagna kvinnor har det så bra -- du tycks ha utsett dem till en motpol mot de slagna männen, och riktar din ilska mot att man uppmärksammar ett allvarligt samhällsproblem, istället för att rikta ilskan mot förövarna själva, både manliga och kvinnliga förövare. | |
| Wordlezz - Ej medlem längre | 2009-07-08 20:33 | |
![]() | Vi är en konspiration på spåren. Media mörkar att kvinnor fysiskt misshandlar män i lika hög grad som män slår kvinnor. Kvalificerat skitsnack, naturligtvis. | |
| micro113 | 2009-07-08 20:35 | |
![]() | kermis Jag hänger inte med nu, hur kan du lita på statistik på wikipedia, men underkänna all vedertagen statistik från brottsoffermyndighet, polis, sjukvård, jourer, brå osv osv.. | |
| Wordlezz - Ej medlem längre | 2009-07-08 20:40 | |
![]() | Om vi gör det enkelt för oss och går till det allra grövsta våldet. Hur många kvinnor är det som mördas av män varje år och vice versa? Det borde man kunna gräva fram statistik på. Jag gissar att männen "vinner" med typ 30-1 (utklassning). | |
| apbur | 2009-07-08 20:41 | |
![]() | kermis, den misshandel du talar om verkar kräva att man lider av någon form av personlighetsstörning eller empatistörning. För mig låter det väldigt oroväckande att så många kvinnor lider av detta. Dessa störningar brukar också vara vanligare bland män. | |