Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 718 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2009-08-20 23:28 | |
![]() | Altruism är egoistisk, egoism är nödvändig för vår överlevnad som art, det säger väl en del om hur viktiga empatiska handlingar är. Vi är altruistiska för att det lönar sig bäst. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-08-20 23:29 | |
![]() | swing - "men det faktum att den goda gärningen utförs för den egna vinningen visar ju lite vad människan går för, inte sant? " haha, du är otrolig! menar du på allvar att det i varje situation måste finnas en vinnare och en förlorare? om man gör något som är bra för en annan och njuter av det så är det inte bra? då fattar jag inte riktigt hur vi ska göra? | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-08-20 23:30 | |
![]() | Jag tycker det hade varit "ett renare spel" om TS redan i ingressen hade, antingen, skrivit ner sin egen ståndpunkt i frågan, eller åtminstone tydligt deklarerat avsikten med tråden. Jag tror väl inte jag är ensam om att ha uppfattat det som att även TS skulle ha låtit bli att ta pengarna. Och i varje fall tror jag väl inte någon av dom som inte skulle ha tagit pengarna kunde ha anat att sedan bli "anklagade" för skenhelighet av TS. Folk som uppriktigt talar om sin ståndpunkt brukar inte gilla sånt, vetdu, TS. Osar nog provokation tycker jag. :/ - Och, jag hade int tagit pengarna. | |
| swingmatism | 2009-08-20 23:30 | |
![]() | Rhotheta; Att ha den egna vinningen i åtanke då man utför något kan väl inte klassas som så mycket annat än egoism, egentligen? Hysande av teorier eller ej. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-08-20 23:31 | |
![]() | Jo,jag är altruist när det passar sig. Men jag är inte elak för den sakens skull. | |
| apbur | 2009-08-20 23:31 | |
![]() | swingmatism, det är knappast kontroversiellt att säga att man inte gråter över varenda kotte som svälter ihjäl. Men vägen är ganska lång mellan det och kunna tänka sig att ta emot 1000 kronor för en mans liv. Vad beträffar altruism är den diskussionen fruktlös då du redan har bestämt dig för att alla handlingar görs i egoistiskt syfte. Jag kan tyvärr inte motbevisa dig. Själv tycker jag det är lika dumt att säga så som att säga att vi egentligen intar föda för att få bajsa. Visst, det råkar ju vara så att vi faktiskt slutligen skiter ut det vi äter men är det verkligen så vi tänker när vi äter? På samma sätt har vi inte egoistiska motiv bakom varje handling. Att våra goda gärningar allt som oftast för något gott med sig som vi själva kan må bra av säger ingenting om att motivet från början måste varit av egoistisk karaktär. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-08-20 23:32 | |
![]() | egoism- tycker du att det per definition är negativt. eller hur använder du ordet? | |
| Minta | 2009-08-20 23:33 | |
![]() | Empati är intressant, vi tar den ofta för givet, nedvärderar snällhet som någon dumma är, men det är kusligt när den saknas hos någon. Här har de just gripit en person som torterat, lemlästat och dödat 20 katter och en hund. Det kan ju många tycka inte gör så mycket, men det är mycket skrämmande för mig. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-08-20 23:33 | |
![]() | Ni har fan läst för länge på högskola! | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-08-20 23:34 | |
![]() | lol@ anneli | |
| Minta | 2009-08-20 23:37 | |
![]() | Man kan väl säga att altruism innefattar både mig själv och den andre, egoism bara mig själv. | |
| swingmatism | 2009-08-20 23:37 | |
![]() | Miss_yoco; Nej, kanske gjorde jag fel och jag ber då ödmjukast om ursäkt, då jag antog att en hypotetisk men kanske vansinnig frågeställning i betapets snack-forum skulle orsaka sådan uppståndelse. Tanken var att man enkelt kunde svara; Ja, jag skulle ta pengarna eller; Nej, det skulle jag inte. Jag har inte anklagat någon för skenhelighet mer än då det fina talet om empati rimmat illa med vanlig hyfs. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-08-20 23:38 | |
![]() | Nu blev jag hånad också. tack för det. | |
| swingmatism | 2009-08-20 23:41 | |
![]() | carlmartin; Jag skulle inte kalla mig själv för egoist om jag ansåg det vara någonting negativt då jag även anser mig själv vara (och även här hävdat) att jag varken är ond eller särskilt elak. | |
| Rhotheta | 2009-08-20 23:42 | |
![]() | "Rhotheta; Att ha den egna vinningen i åtanke då man utför något kan väl inte klassas som så mycket annat än egoism, egentligen? Hysande av teorier eller ej." Jag tror du missförstår lite. Evolutionen struntar fullkomligt i vad som är bra för dig som individ. Vi har optimerats för uppgiften att propagera gener. Om de sitter i den egna individen eller någon annan är ointressant. Altruism behöver inte ha något med egoism att göra. Det räcker med någon form av reflex eller belöningssystem. Altruism är inte den enda strategin. Egoism är en annan. Också evolutionärt effektiv. Under olika förhållanden blir de olika starka. Jag kan notera att förhållandena i landet Sverige ändrats. Åker du till Canada hittar du nog mer altruism. I Afghanistan mindre. Även i Kina. | |
| Rhotheta | 2009-08-20 23:42 | |
![]() | *Hm Kanada. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-08-20 23:43 | |
![]() | men människan var ju ond ju. är du inte en människa? anneli. hur menar du nu? | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-08-20 23:48 | |
![]() | Min man gick på naturv och blev målare. | |
| swingmatism | 2009-08-20 23:48 | |
![]() | apbur; missförstå mig inte - jag söker inte vara kontroversiell eller (som någon uttryckte det) rocknroll. Jag har bara en övertygelse, liksom alla andra och sökte, liksom alla andra illustrera den med en enkel bild. Jag tror på egoism och vet att det är vad som har hållit oss alla kvar och därför tycker jag att det är oklokt att hävda annat, men det är ju trots allt bara åsikter - liksom allt annat, värdelöst i ögonen av de som inte delar mina ideal eller uppfattningar. Och varför är det så? | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-08-20 23:50 | |
![]() | Ja, du säger det TS. Tack för svaret. | |