Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade68
Mobilspel
Pågående19 593

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kajix2009-09-07 09:44
Antal inlägg: 7767

ja, vad är skillnaden menar du?

ulle22009-09-07 09:45
Antal inlägg: 18

Ja jag har ju inte läst allt. Mad föds inte med ett sockerbehov det är något som färäldrar eller andra ger en. I mitt fall så var det min pappa som gav min son det. Han fick socker på cornflaksen när han var över 2 år innan det viste han knappt var socker var. Sedan vet man ju inte vad man skall tro en del forskare säger att barnen blir huperaktiva av socker och en del säger att det stämmer inte. Utan det är miljön som gör dem det. Inte vet jag men en sak som nog alla håller med om är ju att socker och för mycket fett inte är bra.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-09-07 09:47
Antal inlägg: 2521

Tips på mer gott:
Jag är egentligen ingen större anhängare av sojamjölk, men nån gång kan man unna sig, och milkshake på sojamjölk, banan och valfria frukt och/eller bär ( allt körs ihop i mixern ) blir himmelskt gott.

le-lou2009-09-07 09:48
Antal inlägg: 17500

helt ärligt, folk som inte låter en 3-åring få en glass en varm sommardag är knasiga i huvudet.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-09-07 09:49

- Obs, fast sojamjölk skulle nog inte jag ge åt barn, åtminstone inte till små barn.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-09-07 09:58

Barn KAN bli hyper av sockret - och aggressiva, okoncentrerade mm.

Och barn som har växt upp utan socker låter nog gärna bli det senare i livet också, inte minst därför att de kroppsliga reaktionerna de får av raffinerat socker blir så jobbiga, kraftig hjärtklappning, svettningar mm. Det råkade min dotter ut en gång* ( klart det ska prövas ) och hon sade då att aldrig mer.

*hon låg en hel natt sömnlös p.g.a den jobbiga hjärtklappningen. Socker ÄR skit.

BiNo8 - Ej medlem längre2009-09-07 10:02
Antal inlägg: 3473

kajix nej det är inte samma socker + annat skit i frukt som det är i godis.

le.lou sen tycker jag det är lite väl att säga att folk är knastiga i huvdet om dom inte gör det du anser rätt, dom gör säkert vad dom anser rätt.

När jag tex skrev att jag inte fick godis förrens jag var 5 år syftade jag på smågodis/snax etc, men självklart fick jag en glass när jag var 3 år om det var varmt, men absolut inte i den utsträckningeen mängaunga föräldrar ger sin barn socker idag. Jag saknade inte godis alls innan jag var 5 eftersom mina föräldrar inte vant mig vid det. Socker är mer vanebildande än man kan tro. Efter jag var 5 blev det lördagsgodis, men absolut ingenting i veckorna.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-09-07 10:05

"socker i frukt och socker i godis är desamma"

kajix, TILLSATT, raffinerat socker i frukt vore såklart samma sak som sockret i godiset, men det NATURLIGA sockret i frukt är förstås inte samma sak som det raffinerade sockret i godiset.

Och detta vet ju du såklart, så då kanske vi har lekt klart nu? :P

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-09-07 10:07

Jag tycker riktigt synd om de barn som växer upp med en massa raffinerat socker i sin kost. :(

Teddow2009-09-07 10:08
Antal inlägg: 271

Miss Yoco: Du du menar, trots att klinisk forskning bevisar mottsatsen, att sockerintag är relaterat till hyperaktivitet? Hur grundar du detta? Att sedan sockerintag höjer blodsockret och ökar insulinpåslaget är det ingen tvekan om, men det gäller ju som sagt även fruktsocker. Det finns utrymme för socker i kosten bara man håller rätt mått.

le-lou2009-09-07 10:09
Antal inlägg: 17500

"le.lou sen tycker jag det är lite väl att säga att folk är knastiga i huvdet om dom inte gör det du anser rätt, dom gör säkert vad dom anser rätt."

hehe ja precis. Som med så mycket annat :). Jag tycker faktiskt att folk är rätt hysteriska med detta och jag tycker det är rent av taskigt att låta ett barn stå och titta på när de andra barnen käkar godis, glass eller vad det nu kan vara. <finns det verkligen folk som matar sina barn med godis 24/7?

mommesfrites - Ej medlem längre2009-09-07 10:30
Antal inlägg: 7605

Läkarna säger att stora mängder fruktos (färsk eller torkad frukt) inte är ett dugg bättre än sackaros (raffinerat bet- och rörsocker). Däremot ger frukt så mycket mer än glass och karameller.

Skillnaden på en 2-åring och ett 8 mån barn är att 2-åringen kan borsta tänderna med tandkräm och spotta ut densamma. Det är inte bra att svälja fluor heller.

Ett småbarn som ser andra fika och äta godis lider inte av det, om det inte har begär efter sötsaker. Det är lika roligt och gott med en stor banan eller ett glas isvatten med sugrör och sked att leka med isbitarna med.

När mina barn var små var det en mamma som agerade napp för sin baby. Den ammade små snuttar dygnet runt i flera månader och tandanlagen blev tidigt kariesangripna. Med amning 5-6 ggr/dygn+spädbarnets rikliga saliv, ska inte det ge skador på tänderna. Att bröstmjölken är söt förhindrar inte att grönsakspuréer och kycklingpure smakar lika bra när åldern är inne.

Lite trist att sockerberoende försvarar sötsaker nästan aggressivt och att sockerhatare svara med samma aggressivitet.
Var och en får väl bli salig på sin tro och framtiden får visa vem som förblir friskast.

apbur2009-09-07 10:32
Antal inlägg: 9699

mommes, jag tror det mest handlar om att man bör använda argument som håller och inte grunda sin uppfattning på totala lögner för att sen idiotförklara dem som ifrågasätter lögnerna.

Ingen här tror jag försvarar massivt sockerintag.

kajix2009-09-07 10:38
Antal inlägg: 7767

varken sojamjölk eller tandkräm är naturligt.

Sotfinger2009-09-07 11:22
Antal inlägg: 22361

Vad jag har hört så finns det en naturlig preferens för söta smaker redan hos små barn. Detta behöver man inte tolka som att det vore bra och rätt att äta mycket sött, snarare att det är en slags överlevnadsinstinkt, håller man på att svälta ihjäl så behöver man energi.
Men hur som helst är det inget fel i att uppskatta en god efterrätt eller nåt annat sött. Huvudsaken är väl att man äter det med måtta. Att tidigt vänja barn vid att allt ska smaka sött, kanske av oro att barnet inte ska få i sig "tillräckligt" kan säkert skapa ett sockerberoende som helt klart är skadligt.
När mina barn var små fick de äta glass och söta efterrätter (inte godis och kakor dock) men den "riktiga" maten var aldrig söt. Grovt syrat bröd, fil, mysli utan socker osv. Detta åt de med stor förtjusning. jag försökte undvika att använda raffinerat socker förutom när jag kokade lingonsylt! Inget av barnen är nu heller speciellt intresserad av det som är sött och sliskigt, utan väljer hellre en smörgås än bullar och kakor, en filtallrik med osötade flingor hellre än kräm, frukt och nötter hellre än godis.

Pingiskillen - Ej medlem längre2009-09-07 11:27
Antal inlägg: 947

Undrar om man blir lättstött vid lågt sockerintag?

Sotfinger2009-09-07 11:30
Antal inlägg: 22361

Pingiskillen: :-)
Blir man lättstött är det snarare pga kraftigt fluktuerande blodsockernivåer, vilket man kan få om man äter mycket socker. Håller man blodsockernivån uppe med hjälp av långsammare kolhydrater så håller sig både blodsockernivån och humöret sig jämnare.

apbur2009-09-07 11:32
Antal inlägg: 9699

Nåja, vem som är ute och cyklar får nog visa sig.
Du vet uppenbarligen ingenting om vad jag besitter för kunskaper och att du skulle ha tillräckliga kunskaper för att avgöra om mina håller är bara skrattretande.

Synd att du inte påbörjade din så effektiva nonchaleringsmetod för bara några minuter sen. Verkar onödigt att tillfoga sig smärta om det inte behövs menar jag.

Jag tänker fortsättningsvis påpeka när folk kommer med felaktigheter.

ElinSundin2009-09-07 11:41
Antal inlägg: 119

Tycker att det är löjligt att vuxna människor inte kan disskutera utan att hacka på varandra.

personligen tycker jag att man SKA unna sig gott även om det inte är nödvändigt för kroppen. Fan va tråkigt det skulle vara annars. Kroppen behöver socker, men då snackar vi kolhydrater, och inte godis, glass och annat konst, men gott är det. Unna på

ElinSundin2009-09-07 11:43
Antal inlägg: 119

Sen har mina föräldrar aldrig varit några hälsomänniskor. De har ingen koll på sånt. Godis och halvfabrikat växte jag upp mig, och jag är fullt frisk, har perfekt BMI och är en finsmakare som sällan äter godis nu för tiden. Håller mig till smakrika ostar och mörk choklad! ;P

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?