Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 373 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| apbur | 2009-09-27 21:45 | |
![]() | Tufflan, om du hade fått veta att chefen sagt till sin anställde, som påpekat att de fått in en alldeles felaktig och för hög betalning från en privatperson, att inte agera utan låta pengarna förbli företagets. Hade du då inte ansett att de handlat omoraliskt, begått ett brott och bör polisanmälas? | |
| henrik_l | 2009-09-27 21:51 | |
![]() | Jäkligt korkat att spendera så mkt. Jag hade lätt tagit ut kanske 4754 eller nån annan ojämn summa och sen kontaktat banken efter nån månad eller så och hoppats att dom inte skulle bry sig. Hade dom nu gjort det hade man lätt kunnat förklara bort det. | |
| micro113 | 2009-09-27 21:55 | |
![]() | Myspruppen Om du hittar en femhundring i din väska - går du runt på jobbet och frågar vems det är då?? Och hoppas att alla är ärliga | |
| apbur | 2009-09-27 22:00 | |
![]() | Med risk för att fel person säger "det är min". Knappast :) | |
| micro113 | 2009-09-27 22:00 | |
![]() | apbur Det är faktiskt lite skillnad -- i det fallet begår han ju ett brott, eller uppmanar till brott -- kvinnan däremot har jag varit helt passiv när det gäller tranaktionen. | |
| micro113 | 2009-09-27 22:02 | |
![]() | Nu börjar jag stava som en riktig kratta ser jag :) | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-09-27 22:02 | |
![]() | Jag är också helt passiv när jag inte betalar in min skatt. | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-09-27 22:02 | |
![]() | "Det skulle väl vara om någon snubblade över mig i god tro. Men det är osannolikt." uisge <3 | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-09-27 22:03 | |
![]() | frågan var om man anser att det är min för att den ligger där! | |
| henrik_l | 2009-09-27 22:04 | |
![]() | Alltså det är väl lite skillnad att förskingra från förvaltningar och skit än att ta från en fattig pensionär tex? Det enda som skulle hindra mig från att skattefuska vore risken att åka dit. :) | |
| Tufflan | 2009-09-27 22:05 | |
![]() | apbur, jag vet inte om jag har lust att gå igenom hela processen i att ta ställning om en åsikt om ett hypotetiskt fall som det du presenterar. Det tar alldeles för mycket energi. Däremot, detta som hänt har jag nog tagit ställning i, och till viss del strider mitt ställningstagande emot min vanliga åsikt och rättsuppfattning som kan vara rätt svartvit ibland, "fram med yxan, antingen-eller" typ av mentalitet. Men med tanke på händelseförloppet, och att jag inte tror på "brottet" som sådant, och konsekvenserna både för familjen och samhället så tycker jag annorlunda än jag brukar i detta fallet. Du vet att ibland är det undantaget som bekräftar regeln. Jag skulle själv aldrig kunna agera som kvinnan gjort, jag tycker det är moraliskt förfall och den personen skulle jag själv aldrig vilja vara, jag skulle inte ens överväga att behålla 27 kronor som inte var rättmätigt mina.... men ändå, jag tycker hon ska betala igen pengarna, och jag tycker hon ska slippa anmälan och åtal. Man får även vara kappvändare vet du, och skulle ett liknande fall komma upp nästa vecka så är det inte säkert att jag skulle känna likadant om det då. Det spelar ju inte så stor roll vad jag tycker, jag bara vädrar lite åsikter. | |
| apbur | 2009-09-27 22:09 | |
![]() | Ok, vi är båda överens om att hon har handlat moraliskt tvivelaktigt, du anser inte att det ska vara straffbart, jag tycker det. Jag är nöjd så. | |
| Tufflan | 2009-09-27 22:11 | |
![]() | I detta fallet, märk väl i detta fallet. | |
| apbur | 2009-09-27 22:13 | |
![]() | Tufflan, jag har noterat det och ska inte påpeka din eventuella dubbelmoral. I detta fallet :) | |
| Tufflan | 2009-09-27 22:15 | |
![]() | Hahaha!!! | |
| Teddow | 2009-09-29 09:14 | |
![]() | Om jag hade hittat en väska med pengar i skogen så skulle jag norpa den direkt, utan att skämmas för det. Hade jag fått 400 000 kronor insatta på mitt konto felaktigt så hade jag dock inte försökt mig på något, då dessa pengar spåras till mig. Det kanske är dåliga gener, hittar jag lösa pengar på marken så är det mina, hittar jag en plånbok så lämnar jag den till rättmäktig ägare. Men jag är ju rätt kriminell också, när jag storhandlar på exempelvis Kvantum i kungens kurva, så brukar jag alltid glömma bort att ta med mig en penna för att bocka av matlistan. Då stjäl jag alltid en, och när jag står vid pennhyllan så tar jag alltid den dyraste också, 32.50 kr. Vet inte varför jag anser att jag kan stjäla den bara för att jag handlar för cirka 2000 kr, men så är det i alla fall. | |
| RITAD | 2009-09-29 10:19 | |
![]() | Jag känner en man vars dotter handlade med kort i en klädbutik,sen upptäckte hon att hon hade 2 miljoner på sitt konto,hon kontaktade affären, de blev väldigt glada,men oj vad det strulade för henne sen, det blev så att de tog 5000 kr. för mycket av hennes konto vid överföringen. En hel del besvär för henne blev det, tro inte att hon fick något presentkort av affären för allt besvär, det fick hon inte.Det kunde dom väl ha givit henne. | |
| ANDERStG | 2009-09-29 10:24 | |
![]() | Teddow: Men tänk på den senila pensionären som svälter ihjäääl när du länsat hennes pengaförvaring. Pennorna är lite lågt. Jag har lämnat en störra sedel till hittegods en gång. Där låg den givetvis bara och dammade tills jag fick den tre månader senare. Nästa gång kanske jag struntar i det. | |
| myra64 - Ej medlem längre | 2009-09-29 10:49 | |
![]() | Jag fick 2541:- insatt på mitt konto en månad för många år sen. Jag kontaktade banken som talade om vilket företag som satt in pengarna och jag kontaktade företaget. Lönedamen på det företaget var en elak djävel som först påstod att hon aldrig gjorde fel! När jag sa att jag fått lön för någon annan stackare så vägrade hon först kolla upp det. Sedan återkom hon och meddelade att någon hade gjort ett kort jobb hos dom och uppgett det personnummret, alltså mitt, för utbetalning!! Än idag så vet jag inte vem, eller varför jag fick pengarna. Kan tillägga att det tog ca 10 månader innan jag vågade börja norpa av dem :) Just i det här fallet som diskuteras här så tycker jag att det räcker om hon får en återbetalningsplan. Alltså ingen anmälan. Det är väl hårt nog ändå om hon är arbetslös småbarnsmorsa att få det att gå ihop, även utan en anmälan. Sen lär hon ju aldrig få ett jobb istället. Ge människan en chans att göra rätt för sig först. | |
| NötCreme - Ej medlem längre | 2009-09-29 11:15 | |
![]() | Håller helt med Teddow! Förutom att jag inte snor pennor då :) | |