Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 518

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vindsus862009-10-26 16:33
Antal inlägg: 3785

som sagt så vill jag inte ge bort/sälja en sjuk katt. och jag hade inte tiggt här om inte folk erbjudit sig att ge pengar först. dig tänker jag dock inte be om några pengar från, för du är helt enkelt inte trevlig.

katalias - Ej medlem längre2009-10-26 17:04
Antal inlägg: 2032

Nej, jag har mycket svårt för att vara trevlig mot folk som tar hand om djur trots att de inte klarar det. VILL inte ge bort/sälja en sjuk katt, trots att den som köper katten blir informerad och är beredd att bekosta vård? Märklig inställning.

vindsus862009-10-26 17:04

okej.

katalias - Ej medlem längre2009-10-26 17:05
Antal inlägg: 2032

Nå, jag lägger ner här. Mitt hjärta blöder för de stackars ungarna (och för de oförsäkrade katterna och hunden). Ajöss.

apbur2009-10-26 17:12
Antal inlägg: 9699

Jag tror det är ganska vanligt att folk tar på sig mer än de klarar av.
Är man en sådan person får man helt enkelt prioritera bort andra saker.

Jag har tidigare tagit hand om avlivningshotade djur.
Jag tycker egentligen det är ruttet av djurägare som vädjar till snälla djurvänner genom att hota om avlivning om inte djuret tas om hand av nån välvillig själ.
Man vill ju med alla medel ta djuret ifrån den grymma häxan som tänker avliva djuret av ren lathet.

Nu kanske det inte var så i det här fallet men jag vet att det förekommer och tror ofta det ligger till grund varför man tar på sig mer än man klarar av.

Jag håller dock med katalias om att det verkar vara en oansvarig blivande ägare som inte vill bidra till sitt blivande husdjurs väl och ve.
Jag hade räknat bort den ägaren omedelbums.

Plumspapper - Ej medlem längre2009-10-26 18:10
Antal inlägg: 1005

Hon har skrivit att hon inte vill ge bort en sjuk katt och att hon fick ta av egna pengar om det inte fanns någon utväg. Kan inte läsa någonstans att blivande ägaren inte vill betala.

Om jag frågade en vettig bekant om hon kunde ta en kattunge skulle jag tolka ett ja som seriöst även om det innebar att jag fick vänta en stund innan hon hade råd, tid eller plats att ta emot katterna.

Vet ej hur den som ska ha dem ser på djurens hälsa men generellt brukar de mer seriösa djurköparna som ska lägga ned pengar på försäkring osv vilja köpa friska djur. Den som tänker att den ska ansvara för ett djur i 20 år och investera känslor och pengar brukar inte ta djur som inte går igenom veterinärbesiktning.

Jag hade nog kunnat köpa sjuka katter om jag haft ett känslomässigt band till dem men det räknas nog som ganska dumdristigt.

micro1132009-10-26 18:53
Antal inlägg: 17542

Plumspapper

Har hon skrivit att hon får ta av EGNA pengar om det inte finns någon annan utväg???

Ursäkta, men då finns det ju alltså pengar

apbur2009-10-26 19:13
Antal inlägg: 9699

Det jag tänker är att det inte kommer räcka med ett veterinärbesök om katten visar sig vara sjuk.

Prover kommer behöva tas för säker diagnos, alternativt andra undersökningar som går på en hel del.

Du kommer nog få massa olika alternativ presenterade.
Antingen utgå från att katten är frisk om den inte visar tydliga tecken på sjukdom. Dvs att allmäntillståndet blir nedsatt.
Eller betala för massa prover och andra undersökningar för att lista ut vad som orsakar den svullna magen.
Ska man göra en sådan utredning krävs nog försäkring, om det ens täcker sådant.

Jag skulle i nuläget säga att ett veterinärbesök är onödigt om du inte kan finansiera vidare utredning.

Verkar katten sjuk på annat sätt?
Jag hade försökt med lättsmält foder ett tag för att se om svullnaden går ned. Hur ser avföringen ut?
Vad är det för problem med öronen?

Plumspapper - Ej medlem längre2009-10-26 19:15
Antal inlägg: 1005

Ja, det har hon skrivit. Hon har även skrivit hur lite hon lever på, vilket antyder att det skulle bli hemskt tufft för henne att ta av egna pengar och de som kände att de ville bidra gjorde det.

vindsus862009-11-21 21:32

Uppdatering: Nu har katterna fått frontline vet. Förhoppningsvis hjälper det mot deras skabb. Det är ju inte i alla fall det gör det, men det har funkat för våra katter förr, så därför ville jag testa det till att börja med.

I gott bevar2009-11-21 21:44
Antal inlägg: 279

Försäkra dina djur! om det visar sig att dom är sjuka och du inte har råd med det ena eller det andra så är det humanast att låta dem somna in! Att gå och vänta på att en sjukdom kanske bryter ut är inte okej, det är något man kollar upp. Man skaffar inte djur om man inte kan ge dem det de behöver, och ja, det kostar pengar att ha djur....och har man dålig ekonomi borde man tänka sig noga för innan man skaffar dem!

leker2009-11-21 21:49
Antal inlägg: 733

jag har inte läst hela tråden och kan inte uttala mig om situationen!

Dock blev min hund sjuk för ett tag sen, numera nästan frisk och det är ett helvete om nån man bryr sig om blir sjuk.

I gott bevar:
Dom som skaffade djur innan den ekonomiska krisen drabbade dom då? Ska dom dränka dom i badkaret då eller?

För bara att avliva ett djur kostar mycket pengar för en som inte har..

leker2009-11-21 21:51

vindsus: då jag inte orkar läsa hela tråden, vad är felet nu? Lider dom?

nystan12009-11-21 22:35
Antal inlägg: 3414

Hur har det gått med kattungarna?

le-lou2009-11-21 23:07
Antal inlägg: 17500

varför försäkrar folk inte sina djur om de vet med sig att de inte har råd att bekosta vård om djuret blir sjukt ?
Vad gör du vindus om dina andra katter blir sjuka?

mommesfrites - Ej medlem längre2009-11-21 23:14
Antal inlägg: 7605

Jag tycker ändå att vindsus har gjort ett jättejobb med att rädda livet på små, små kattungar och försöker hålla dem friska med sina begränsade resurser.

vindsus862009-11-21 23:46

le-lou, anledningen till att jag inte försäkrat eller så är att jag inte planerat att ha kvar dem. jag tog hand om dem eftersom jag inte kunde med att låta dem dö. mina andra katter som bor hos mamma och pappa är inte försäkrade eftersom vi bodde i nederländerna när vi skaffade dem och det helt enkelt inte hörde till att försäkra djur där. de har dock inte gått miste om någon nödvändig veterinärsvård i sina liv. de har till och med besökt veterinär överdrivet ofta eftersom mamma är nojig. och mamma och pappa betalar för dem.

i gott bevar: eftersom sjukdomen inte hade gått att göra något åt ifall de haft den och en veterinär förmodligen inte hade kunnat säga att de med säkerhet hade sjukdomen och skulle dö av den trots alla tester som finns så tyckte jag att jag likväl kunde avvakta, åtminstone tills man såg några tydliga symptom. det enda jag hade som tecken på att eventuellt en av dem skulle ha FIP var en svullen mage och det faktum att deras syskon tydligen hade det.

jag skrev dock till kattungarnas avlivade syskons ägare och frågade lite om hur hon fått reda på att hennes katt hade FIP och så, vilka prover hon hade tagit, men hon sade att en veterinär bara kollat på katten och dragit den slutsatsen baserat på den svullna magen. att katten var frisk i övrigt, men att veterinären ändå sade att det var så det låg till. så jag är väldigt skeptisk till om deras syskon hade FIP över huvud taget, eftersom det på alla ställen jag läst står att många symptom liknar FIP-symptom och att det är jättesvårt till och med med olika tester att avgöra om en katt bär på den sjukdomen när den fortfarande lever. det brukar annars fastställas vid obduktion.

leker: nu har de något i öronen som kliar, så inget farligt. bara besvärande. i övrigt mår de så bra så. även om jag fortfarande skriver i denna tråden så har jag uteslutit FIP nu. :)

leker2009-11-21 23:50

le-lou: hur ska man försäkra sina djur om man inte har råd till det då?

I detta fallet verkar det ju vara djur som hon inte planerat att skaffa, hon har knappt råd med detta...

Om jag ska försäkra alla mina djur, så hamnar jag på en väldigt hög summa per år.

Om jag väljer att inte försäkra dom och sparar dessa pengar per år, så hade jag varit miljonär vid detta laget!

På dom djuren jag försäkrat genom tiderna, så hade det lönat sig att inte ha dom försäkrade.

leker2009-11-21 23:51

Vindsus: nästan alla kattungar får öronskabb, finns receptfria droppar att köpa på apoteket!

vindsus862009-11-21 23:59

valet att inte försäkra beror också på det som leker säger, att man säkert i de flesta fall tjänar på att inte göra det. åtminstone är det vad pappa räknat ut.

ja jag har gett katterna frontline nu eftersom det funkat bra mot skabb åt våra andra katter. förhoppningsvis blir det bättre snart.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?