Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 11 |
| Inloggade | 35 |
Mobilspel
| Pågående | 19 126 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Evy_83 | 2009-10-28 23:26 | |
![]() | Skärp dig micro113, ditt inlägg är ju så upp åt väggarna att jag nästan inte orkar kommentera dårskapen. Om man dricker en dag i veckan kan man inte klassas som alkoholist (beroende funkar inte så). | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-10-28 23:31 | |
![]() | steve däremot dör fler i hjärtinfarkter i sverige än italien pga deras alkholvanor. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-10-28 23:32 | |
![]() | alkoholism för mig är dom som dricker sig kanonfulla nästan dagligen, håller helt med Evy där, jag dricker en gång i veckan:) | |
| micro113 | 2009-10-28 23:35 | |
![]() | Evy_83 Jo, beroende kan faktiskt visst fungera så. Det är inte ens ovanligt att fredagsfyllan är ett måste som inte går att avstå -- och då är det beroende. Det handlar faktiskt inte om hur mycket man dricker under en vecka -- över vissa nivåer räknas givetvis -- men man kan ligga under de nivåerna och ändå vara alkoholist därför att man har ett beroende -- drickandet är så nödvändigt att man flyttar på annat för att kunna dricka -- eller planerar sitt liv kring drickandet. | |
| Evy_83 | 2009-10-28 23:36 | |
![]() | Nej så funkar det inte. | |
| micro113 | 2009-10-28 23:36 | |
![]() | BiN8 Man är inte alkoholist för att man dricker en gång i veckan -- man kan vara det. Det handlar om varför man dricker, och på villkor. | |
| micro113 | 2009-10-28 23:37 | |
![]() | Evy_83 Jag har utbildning inom området, och har inom mitt yrke jobbat med just den gebiten -- jag är ledsen, men du har fel. | |
| Dödmetallörn - Ej medlem längre | 2009-10-28 23:39 | |
![]() | Man kan ha ett yrke där det inte funkar att vara bakis eller där det krävs att man kör. När man kommer hem på fredagen korkar man upp spriten och kör så det ryker hela helgen. Självklart är detta en form av alkoholism. | |
| Dödmetallörn - Ej medlem längre | 2009-10-28 23:41 | |
![]() | Det vill säga, en alkoholist dricker så ofta han kan, det viktiga är inte när och hur mycket. Bäst att förtydliga så man inte får menassåhallåmaffian efter sig. | |
| stormig | 2009-10-28 23:46 | |
![]() | jag har försökt hänga med i dessa diskutioner....... men jag förstår inte....... micro skriver att dricker man en gång i veckan....kan man vara alkoholist...men håller man sig till det är det väl o.k? Är det skillnad på hur man dricker ....då kanske en gång i veckan.... på kalas eller ensam? | |
| micro113 | 2009-10-28 23:51 | |
![]() | stormig Man brukar säga att dricka ensam är ett varningstecken -- jag brukar säga att det är skitsnack, för det skulle innebära att ensamna aldrig kunde unna sig ett glas vin till TV:n. Det som spelar roll är hur viktig den där alkoholen är -- kan man avstå den eller inte. Är den ett måste i tillvaron. | |
| Plåtnicklas | 2009-10-28 23:53 | |
![]() | jag köpte en flaska portvin idag, för jag var ledsen. det var dumt. men jag drack inget utan tog ist en lång promenad... sen ville jag inte ha vin.. tråkigt. hade liksom som mål att få bli lite ledsen och onykter. | |
| Plåtnicklas | 2009-10-28 23:54 | |
![]() | finns väl helg-alkolister med. sverigesyndromet. jobba hela veckan, festa hela helgen | |
| micro113 | 2009-10-28 23:55 | |
![]() | Dödmetallörn Jag förstår hur du menar -- men det finns just en dagars alkolister, de dricker en dag i veckan, men den dagen är så viktig för dem att de lånar pengar till drickat, ställer in annat som dyker upp osv -- de inrättar tillvaron efter den där dagen --- och då har alkoholen tagit över på ett sätt som klassas alkolism, trots att de kan sköta sig sex dagar i veckan. Det är lite samma funktion som för periodare som kan vara helt nyktra längre perioder, för att sedan ta en allt ifrån en helg till en längre period av alkoholintag och sedan återgå till nykterhet. | |
| micro113 | 2009-10-28 23:57 | |
![]() | Plåtnicklas Fast de flesta i Sverige klarar trots allt en helg utan sprit eller alkohol, och dricker mer för att de vill än för att de har ett inre tvång. | |
| KenKarlsson | 2009-10-29 00:00 | |
![]() | Jag spolade kröcken i slutet av 70talet mvh kenny | |
| Snoosy | 2009-10-29 00:03 | |
![]() | Tess, bad du megahertz skriva i tråden ? ;) Tänkte kanske att du var italienare eller från någon annat sydligt land, För där är det okej att dricka vin till maten varje dag. Jag anser att det är inte är bra. Men det är jag det. | |
| Snoosy | 2009-10-29 00:03 | |
![]() | *menat åt megahertz | |
| Snoosy | 2009-10-29 00:07 | |
![]() | Förstår precis hur micro menar. Kan man inte hålla sig ifrån alkoholen. Så bör man se upp. Måste man dricka varje vecka så är det ett beroende. Och ännu värre är det om beroendet finns varje dag. | |
| stormig | 2009-10-29 00:12 | |
![]() | Men om man nu dricker en gång i veckan. Och känner behov av det är man då sämre än en nikotinist som röker varje dag? | |