Spelrum
| Giraffen | 16 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 9 |
| Inloggade | 25 |
Mobilspel
| Pågående | 19 106 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-11-09 18:31 | |
![]() | Mora Xella ------> 2009-11-09 14:41 "Håll till godo kära Stockholmare, ja åtminstone ni homeopatvänner! Piss på er!" *megafniss* :D Mora Xella, du är rolig, och det sagt utan ironi. :) Du och jag har - som sagt - tydligen helt motsatta uppfattningar på det mesta inom komplementärmedicinen, och det är helt i sin ordning, om man har det på uppriktiga grunder. Jag kan ha fel, men jag uppfattar det åtminstone som att dina ställningstaganden är uppriktigt menade, och då kan det vara meningsfullt att ta del av dom. Värre är det om jag uppfattar någon ha lömska avsikter med sitt forumskrivande, sånt är bara så otroligt B, och går fetbort. Jag är alltså _för_ en hel del alternativmetoder, men inte okritiskt. Och jag menar att ett lagom kritiskt förhållningssätt kan vara bra att tillämpa på lite av varje här i livet, och så även här. När det gäller alternativmetoder/komplem entärmedicinen så ska man verkligen veta vad man ger sig in i, för som jag skrev tidigare, så finns det mycket som är riktigt bra, men även mycket som är riktigt dåligt också... - jag är _för_ homeopati - jag är _för_ zonterapi - Jag är absolut _för_ akupunktur - och sen finns det lite till smått och gott jag är _för_ Det jag funderar över är att vilken slags akupunktur är det du dömer ut? 1. Den som sjukgymnasterna ger? För den borde inte ens få kallas för akupunktur, för det är den inte. Sjukgymnasterna har i regel fått någon veckas introduktion i "akupunktur", och den "akupunkturen" kan i bästa fall och på sin höjd ge en tillfällig, avslappnande effekt på någon muskel, och i värsta fall kan den typen av nålbehandlingar vara skadliga. 2. Eller vänder du dig även emot den akupunkturen som ges av grundligt utbildade akupunktörer? Den seriösa akupunkturen grundar sig nämligen alltid på pulsdiagnostisering, och ska så också göra. Den som inte kan pulsdiagnostisera, kan inte heller ge akupunktur, och med andra ord, så kan de flesta sjukgymnaster, de med bara några veckors introduktion i ämnet, absolut inte ge akupunktur och dom nålbehandlingar ska således inte heller kallas för akupunktur... Så vad för slags akupunktur är det du dömer ut, Mora Xella? Tjingeling för någon timme. | |
| frvib | 2009-11-09 18:32 | |
![]() | Det beror på vad du menar med indikationer. Om kravet är att akupunktur ska ha visat sig bättre än någon form av placebo finns det ett antal indikationer utöver de du nämner, t.ex. vid behandling av tennisarmbåge: ”An individual RCT, cited in a Cochrane review, showed acupuncture had a very short-term benefit for pain relief compared with placebo (WMD=18.8 hours; 95% CI, 10.1-27.5).5 Another individual RCT, which was not included in the meta-analysis because of methodologic problems in the other studies, found that a short course of 10 acupuncture treatments resulted in an excellent or good outcome (as reported by participants) compared with placebo (RR=0.09; 95% CI, 0.01-0.64; NNT=4).” www.jfponline.com/pa...sp ?id=7414 Det finns flera artiklar som hävdar att det kan vara ett värdefullt behandlingsalternativ vid olika tilstånd. Den senaste Cochrane-rapporten kring akupunktur och spänningshuvudvärk kan statuera exempel: “[…] the authors conclude that acupuncture could be a valuable non-pharmacological tool in patients with frequent episodic or chronic tension-type headaches.” www.ncbi.nlm.nih.gov...d/ 19160338 Det är en styrka att det finns olika behandlingsalternativ att tillgå; olika patienter föredrar olika behandlingar. Dessutom har det, mig veterligen, inte utförts kostnadseffektivitetsstud ier på alla de tillstånd där det är tänkbart att akupunktur kan hjälpa. Att över huvud taget utföra studier på akupunktur är knepigt, i synnerhet göra vettiga dubbelblindningar med lämpliga placebovarianter. Innan man har gjort det finns det inte underlag för att basunera ut att alla former av akupunktur är bluff och båg. | |
| Mora Xella - Ej medlem längre | 2009-11-09 19:53 | |
![]() | Det finns så många studier av dålig kvalitet, tec de studier du nämner. Placebogruppen ska behandlas med en placebonål som av behandlaren inte kan urskiljas från en riktig nål. Placebonålen går att trycka in men någon nål går inte in i huden. | |
| Mora Xella - Ej medlem längre | 2009-11-09 20:11 | |
![]() | MsYoco, jag dömer ut ALL akupunktur. Principerna för akupunktur är felaktiga. Inga bevis finns för att qi eller meridianer existerar. De flesta studier som gjorts på akupunktur saknar adekvat placebogrupp och de positiva effekter man kunnat påvisa härleds sannolikt till placeboeffekten. De få studier där man använt sig av en placebogrupp med sk teleskopnål (sticker inte in i huden) har inte kunnat påvisa någon signifikant effekt av akupunktir! Därmed hoppas jag att vi kan avsluat diskussionen om akupunktur med konklusionen - akupunktur fungerar INTE! | |
| frvib | 2009-11-09 20:12 | |
![]() | De RCT-studier som citeras är, mig veterligen, de bästa som har utförts på akupunktur och tennisarmbåge. Cochrane-rapporten är en genomgång av allt vetenskapligt underlag inom området... | |
| Mora Xella - Ej medlem längre | 2009-11-09 20:14 | |
![]() | ...och hur var det med placebogruppen? | |
| Mora Xella - Ej medlem längre | 2009-11-09 20:19 | |
![]() | För er som undrar så kan jag förtydliga att akupunkturnålar har en styrhylsa som man oftast tar bort efetr att nålen satts. Vid kliniska prövningar låter man hylsan sitta kvar. Hylsan klistras mot huden och orsakar också ett litet "nyp" så att den behandlade inte kan avgöra om nålen är riktig eller inte. Hylsan i den falska teleskopnålen gör att båd eden riktiga nålen och plavebonålen går lika trögt. Behandlaren kan därmed inte avgöra om han använder riktiga nålar eller placebo. Fiffigt eller hur? | |
| TomasLeonard | 2009-11-09 20:24 | |
![]() | Jag vet inte om zonterapi alltid ger så bra effekt på hälsan, jag vill minnas att Hagwall fick till det mot en stackare 2008 ngn gång å han mådde inte bra av det alls. Jag vill minnas att det var på klassiskt vis med en joker. | |
| frvib | 2009-11-09 20:29 | |
![]() | Man såg signifikanta förbättringar gentemot placebogruppen i studierna på akupunktur och tennisarmbåge, och man såg signifikanta förbättringar gentemot placebogruppen i majoriteten av studierna som inkluderades i Cochrane-rapporten. | |
| Mora Xella - Ej medlem längre | 2009-11-09 20:31 | |
![]() | HUR behandlades placebogruppen? | |
| mrperfect | 2009-11-09 20:32 | |
![]() | jag hade Tennisarmbåge men Akupunktur funkade inte....vilket tydligen det brukar göra, det var nån jag träffade som hade blivit bättre. | |
| Mora Xella - Ej medlem längre | 2009-11-09 20:35 | |
![]() | På tron blir man salig. | |
| frvib | 2009-11-09 20:37 | |
![]() | Det kan du läsa själv om du köper studierna som inkluderas i artiklarna eller på något annat sätt får tillgång till dem. | |
| Mora Xella - Ej medlem längre | 2009-11-09 20:40 | |
![]() | Om du inte vet hur placebogrupperna behandlades så kan du ju inte påstå att de var signifikanta! Jag däremot råkar ha tillgång till studierna (via jobbet) och VET at placebogrupperna i de studier du nämner INTE behandlade med telesskopnålar. Ridå ner för dig, fribv! | |
| Smutsig Djur - Ej medlem längre | 2009-11-09 20:50 | |
![]() | Som helt okunnig här - beror det inte på vilken zon man ger "terapi"? Det finns väl vissa zoner som är mer terapeutiskt mottagliga, tänker jag mig. Men jag kanske har fattat helt fel. | |
| frvib | 2009-11-09 21:08 | |
![]() | "Signifikant" betyder "statistiskt säkerställd" och det anges tydligt i studierna. Jag råkar ha tillgång till i stort sett alla studierna hemifrån, även om jag inte har läst riktigt alla. Vidare föreslår jag att du läser på om vad en Cochrane-review är. Diskussionen avslutad för min del. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-11-09 21:19 | |
![]() | Mora Xella -------> 2009-11-09 20:11 "Därmed hoppas jag att vi kan avsluat diskussionen om akupunktur med konklusionen - akupunktur fungerar INTE!" Tack för svaret, Mora Xella. Ja, vi kan avsluta diskussionen, men för min del INTE med konklusionen ( slutsatsen ) att akupunktur skulle vara verkningslöst. Akupunktur fungerar väl och kan ge fantastiska effekter förutsatt att den ges av en terapeut med grundliga/tillräckliga kunskaper inom området. Och mina kunskaper inom ämnet är inte baserade på några urklipp från nätet, eller utifrån några enstaka studier - från samma ställe. Vore iofs intressant att veta om du har någon praktisk erfarenhet av akupunktur? ......................... ......... mrperfect---------> 2009-11-09 20:32 "jag hade Tennisarmbåge men Akupunktur funkade inte....vilket tydligen det brukar göra, det var nån jag träffade som hade blivit bättre." Av vem ( menar, vilken slags terapeut ) fick du dina akupunkturbehandlingar av? | |
| Mora Xella - Ej medlem längre | 2009-11-09 21:20 | |
![]() | Olika zoner? Tja... dom som är lite felkopplade i högkvarterert brukar vara mer mottagliga för placebo. | |
| apbur | 2009-11-09 21:23 | |
![]() | Man är inte felkopplad för att man svarar på placebo. Vad vill du med dina inlägg egentligen? | |
| Mora Xella - Ej medlem längre | 2009-11-09 21:24 | |
![]() | "Akupunktur fungerar väl och kan ge fantastiska effekter..." Du ljuger fast du är för dum för att veta om det.. För att påstå att något fungerar måste man kunna bevisa det i en kontrollerad studie. Och det kan du inte! | |