Spelrum
Giraffen37
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade62
Mobilspel
Pågående19 189

Forumkategorier

Användare Inlägg  
skogstorparn2009-11-25 22:48
Antal inlägg: 2287

tack..jaap för att du postar detta!

Globularis2009-11-25 22:53
Antal inlägg: 153

Jag gillar inte dem som blir så påverkade av ett enstaka nyhetsinslag. De verkar vara så lättledda och påverkbara via olika form av propaganda utan förmåga att analysera en fråga ur flera vinklar och se frågan ur ett större perspektiv.

Frajtan2009-11-25 22:56
Antal inlägg: 85

nog för att maten blivit dyrare, men foder till djuren har också blivit dyrare, så från böndernas sida har det blivit SVÅRARE att ha god djurhållning och samtidigt kunna livnära sig på sin verksamhet.

att det skulle vara så mkt sämre i dk är inte alltid sant. jag har varit på vidriga besättningar i danmark och på helt fantastiska besättningar (inte för att jag äter kött för det, men ändå). de som producerade enligt engelska standarder hade väldigt bra djurhållning, medan de som hade SPF (specific pathogen free) besättningar var rent genomvidriga. över 50% av oss som var i en av besättningarna fick andningsproblem / blev sjuka pga. ammoniakhalten i luften, o då var vi bara där en dag.

var människa får göra hur de vill med om de vill äta kött eller ej, men har svårt att förstå hur man kan acceptera lidande. hemslaktade djur som fått gå lösa på ren ströbädd / stora hagar med bra underlag, bra foder, parasitkontroll och omvårdnad i största allmänhet hade jag egentligen inte haft så stora aber emot, men så ser verkligheten tyvärr inte ut...

hussar2009-11-25 22:57
Antal inlägg: 328

Livet är hårt sa bonden,,, grymt sa grisen...

skogstorparn2009-11-25 22:59
Antal inlägg: 2287

frajtan.. jobbar du med djurtillsyn?

Frajtan2009-11-25 23:00

den enda lösningen i mina ögon på problemet i djurhållningen är att folk måste vara beredda att betala mer för djurprodukter. bönder är inte onda människor i grunden. en stor del av det svenska jordbruket är bidragsberoende och kommer så att förbli tills priserna höjs radikalt. kul besked för köttbönderna att spannmålen (djurfodret) blev dyrare samtidigt som köttpriset sjönk. vad händer då? jo djuren får det sämre för att producenterna öht. ska kunna överleva.

billigare produkter från andra länder där djurhållningen oftast om än inte alltid är sämre (lite dubbelmoral om man läser mitt förra inlägg) konkurrerar med de svenska priserna som ju ofta är lite högre. o då är de ändå inte höga nog. men om de höjdes skulle förmodligen många konsumenter rygga tillbaka och köpa utlandsproducerade produkter istället vilket skulle göra jordbruket ÄNNU mera lidande.

jaap-conrad - Ej medlem längre2009-11-25 23:03
Antal inlägg: 634

Ah, högre priser på spannmål, bland annat pga av ekologisk odling och nationalchauvinism inom EU kan man tänka, och djurskyddet blir lidande. Utmärkt.

jaap-conrad - Ej medlem längre2009-11-25 23:04

(Och så efterfrågan på biobränslet, förstås, enligt vissa den stora boven bakom de skyhöga internationella matpriserna under 2008).

Frajtan2009-11-25 23:06

jag jobbar som veterinär, så jag har ganska bra inblick i lantbruket i stort och smått, och även bra inblick i lantbrukarnas problematik då jag har många vänner som jobbat inom lantbruket, själv jobbat på mjölkgård och har släktingar som driver både grisproduktion och mjölkgård.

jag är även väl insatt i djuretik och djurrätt och tycker det är ganska intressant att diskutera. dock talar man ofta till döva öron och visar inför blinda ögon när man pratar om detta. jag har tröttnat på att möta dåliga argument för att äta kött. jag accepterar i princip bara allergier och lathet, men accepterar det verkligen till fullo. respekterar en människa som är ärlig och säger att de är lata mkt mer än en som ska predika om hur våra tänder är gjorda för att äta kött (ja apor med mer köttätartänder än oss äter ju förvisso larver och annat smått o gått, men knappast bufflar), att vi behöver kött för att må bra, att det är så svårt att laga vegetariskt eller att det är tråkigt och ovarierat.

sen tycker jag också att det är fascinerande hur folk tror att det svenska jordbruket är så perfekt. ja, det är ofta bättre än på många andra håll i världen, men långt ifrån bra ur djurskyddsynpunkt. att utmåla bönderna som bovarna i dramat är dock väldigt långt från sanningen.

många av de sämsta gårdarna ur djurhälsosynpunkt har de sötaste ägarna som kallar korna vid namn istället för nummer och känner till deras personligheter. dock kommer de från en tidsålder då djurskydd inte låg högst på listan, och de börjar bli lite för gamla och vill inte riktigt sluta samtidigt som de ej satsar och bygger nytt/förbättrar.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-11-25 23:08
Antal inlägg: 7605

Varför jag är emot speciellt danskt kött, är för alla sjukdomar hos djuren och även salmonellasmittat kött, samt de vidriga slaktförhållandena, som ofta börjar med en flera dygn lång resa (redan där dör många grisar) till en tortyrkammare (slakteri) i Lettland, där de jobbar mycket billigare än danska slaktare. Så oetiskt att man skäms över att vara människa.

ramsay - Ej medlem längre2009-11-25 23:09
Antal inlägg: 9204

kalv är godare iaf. och vilt är bäst!

jaap-conrad - Ej medlem längre2009-11-25 23:09

Frajtan: Och varför tror du att spannmålspriserna ökat? (även om de minskat på sistone internationellt)

Dålig_apa - Ej medlem längre2009-11-25 23:12
Antal inlägg: 149

Jaap, att det dör grisar på en grisfarm är föga överraskande. Däremot att vissa svin blir taskigt behandlade innan de tar ledigt är inte så kul, men inte heller så överraskande.
Varför skälls det inte på kötthanteringen jämt och ständigt här, utan bara när det råkar komma ett reportage på tv?

Frajtan2009-11-25 23:14

jag är tyvärr inte även insatt i världsekonomin även om jag tror mig ha hört/läst något om det när det var på tapeten. du får gärna upplysa mig om du vet. jag vill inte skylla allt på EU även om jag inte är en EU-anhängare utan se det från ett väldigt objektivt perspektiv =)

jaap-conrad - Ej medlem längre2009-11-25 23:15

Dålig_apa: Därför att människor fäster större vikt vid människors välbefinnande än vid djurs välbefinnande. Och därför får du vara så god och gnälla i någon av fobi-trådarna. Tills nästa gång.

Dålig_apa - Ej medlem längre2009-11-25 23:17

Det kan snackas i tid och otid om vems profilbild som är snygg, om nån jävla karaokesångare på idol, om man råkar dricka kaffe, hostar, pillar sig på musen för att nån skådis visat sig barbröstad eller nåt tjafs om vilken film som är bra eller ej. Varför inga gristrådar innan tvinslaget? Och då räknar man ju inte svininfluensapandemitråda rna.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-11-25 23:17
Antal inlägg: 2521

"Varför skälls det inte på kötthanteringen jämt och ständigt här, utan bara när det råkar komma ett reportage på tv?"

Vem skulle orka skälla för jämnan?

Frajtan2009-11-25 23:18

dålig_apa det skälls väl inte ständigt för att vi som brukar bry oss troligtvis någon gång tröttnat på att diskutera det till döds med folk som inte orkar bry sig. när de för en gångs skull är mottagliga och fått en dos information från en mer "trolig" källa. media vs. djurrättsintresserade media wins = bisarrt.

för en gångs skull kan man diskutera och få gehör istället för mothugg...

Dålig_apa - Ej medlem längre2009-11-25 23:20

Frajtan, jag blir inte mottaglig bara för att jag sett att nån grisjävel lidigt. Lika lite som det lids in absurdum över de stackare som inte har nåt hem att gå till i jul.(julen är ju ytterligare nåt som bara uppmärksammas en gång om året)

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-11-25 23:21
Antal inlägg: 2521

Öhh, sudda, sudda.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?