Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 358 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2009-11-30 15:14 | |
![]() | Lyrika Det är väl sjukt att vi har den benämningen på dem så fort de utgör ett "problem" på något sätt -- men så fort de gör bra ifrån sig så får de uppgraderas och tituleras svenskar. Det borde väl råda samma status oavsett - endera är de svenskar eller också är de andra generations invandrare oavsett om de pangar rutor på konsum eller göra snygga mål i fotboll. | |
| Lyrika | 2009-11-30 15:15 | |
![]() | ANDERStG, i sammanhang som detta har jag ingen motivation till att vara diplomatisk egentligen. Om du tycker det jag skrivit låter hårt så skulle du bara veta vad jag tänker. Har, tro det eller ej, silat en hel del. Har svårt bemöta främlingsfientlighet och dylikt med respekt, det står jag gärna för. Vet inte riktigt vad jag ska svara dig Tears_of_god. Det är ju så illa att hälften vore nog. Borde inte vara på det viset heller givetvis. | |
| Lyrika | 2009-11-30 15:19 | |
![]() | Är ju det jag sagt hela tiden Micro. Det som är så fult och irriterande är inte att Zlatan gör något bra och plötsligt är "JÄTTEsvensk", det är att inte **** som "bara" har ett städjobb inte bemöts på samma vis. Sen självklart är upphöjningen av Zlatan som en stor fotbollsspelare en sak för sig, det har han förtjänat oavsett. | |
| ANDERStG | 2009-11-30 15:22 | |
![]() | Så du kan unilateralt säga när det är tillåtet att sluta debattera och börja förolämpa? Tala om att vara "helt utholkad och borde blunda och hålla för öronen istället för att gnälla". Nu ska jag och träna korsordsspel. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-11-30 15:22 | |
![]() | Exakt lyrika, och nu har du själv summerat tråden som jag upplevde den fram tills du hävdade motsatsen. Tänk så olika man kan läsa samma text! Micro, jag tänker inte göra några korsreferenser till dina resonemang i andra trådar, för nu håller jag faktiskt med dig. | |
| Lyrika | 2009-11-30 15:32 | |
![]() | Oh ja ANDERStG, vissa saker borde sågas per omgående och att t.ex. någon börjat störa sig på att Zlatan kallas svensk för ofta är en sån sak. Ägaren av tråden ändrade inriktning efter X antal inlägg. Först lät det att det blivit "för mycket" att höra om hur svensk han är men landade senare på att det var att han inte borde vara mer eller mindre svensk pga sina framgångar. Klantig formulering eller en medveten ändring pga mothugg låter jag vara osagt, det vet bara ägaren själv. Steve, det som fick mig att läsa det och få en besk smak av rasism i munnen och inte alls så som du uppfattade var just biten som jag nämnde för ANDERStG. | |
| Lyrika | 2009-11-30 15:36 | |
![]() | Jag anser fortfarande att formuleringen är skäl nog att stänga tråden. Det borde faktiskt räcka att det kan uppfattas som rasistiskt. Om man vill diskutera huruvida någon är svensk medborgare eller ej och kontrasterna i hur olika människor blir bemötta på olika sätt så kan man göra det i en tråd som handlar om det. Inte om att det är irriterande att höra Zlatan vara svensk överallt. Det hör inte ihop enligt mig. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-11-30 15:47 | |
![]() | Lyrika caughtbock 2009-11-30 09:56 Zlatan är svensk? "En sak som är lite konstig är hur media och fotbollskommentatorer ständigt påpekar hur svensk Zlatan är. Svensk? Javisst växte han upp i Sverige, men om han inte hade varit en framgångsrik fotbollsspelare hade han lätt bara varit en bosnier/invandrare/blatte . Någon annan än jag som tycker att detta är extremt irriterande?" Om vi bortser från rubriktiteln (värre har jag sett), så kan man väl tolka trådskaparens inlägg så som du gjort och förfäras. Jag valde att tolka diskussionen som det ironiska i att om zlatan INTE hade varit en framgångsrik fotbollsspelare hade han lätt bara varit en bosnier/invandrare/blatte . Men om du vill haka upp dig på en alternativ tolkning som inte är det som genomsyrat diskussionen så låt gå, och med din tolkning så är det ju logiskt att tråden stängs!? | |
| Mr Sun Green - Ej medlem längre | 2009-11-30 15:50 | |
![]() | så du har missat alla andra sportklyschor? :) | |
| slo0308 | 2009-11-30 16:02 | |
![]() | Så länge människor skriver så kanske tråden uppfyller ett syfte även om den inte längre har så mycket med trådskaparens inlägg att göra. Jag tycker det kan vara ganska intressant att diskutera med människor som har åsikter som ToG då det är åsikter som sprider sig snabbt och behöver disskuteras. | |
| Lyrika | 2009-11-30 16:06 | |
![]() | "Är vi svenskar som nation så osäkra att vi till varje pris måste tjata och tjata om Zlatan? --> Jag tycker också han är grym, men detta ständiga tjöt om honom blir bara för mycket för mig.<-- Jag förstår ju att eftersom han spelar i utlandet säger man "svensken". Det behöver man ju inte säga under matcher som spelas i Sverige för då är ju alla (nästan) svenskar. Men jag tror det ligger mer bakom." Där framgår tydligt att det är irriterande att det tjatas om Zlatan och att han kallas svensk, både i det inlägget du hänvisar till och detta. Jag hade kunnat ta om det vore att det tjatades allmänt om honom, att blanda in om han är svensk eller ej färgar tråden för mig. Alla tolkar vi som vi vill men som jag nämnt flera gånger är det alldeles för tvetydigt för att jag ska acceptera tråden. Zlatan blir ifrågasatt som svensk oavsett vad syftet var i förlängningen, det borde inte få förekomma. | |
| migränn | 2009-11-30 16:09 | |
![]() | Ja, jag tycker också det är irriterande att han är svensk...eller hur menade du nu din fråga TS??=) | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-11-30 16:12 | |
![]() | Ok lyrika, jag köper det. Fick medhåll från trådskaparen så jag valde väl att tolka det välvilligt (på min linje!). My bad, perhaps. Mer upprörd över att inlägg som ToG:s kan få passera dock! | |
| slo0308 | 2009-11-30 16:17 | |
![]() | Men det förekommer. Och det kan knappast kallas hets mot folkgrupp med de motargument som förekommer här. Jag tror nämligen att chansen är större att få en rasist att komma på bättre takar än att någon påverkas att bli rasist med denna diskussion. Rasister är ofta utanför samhället, lågutbildade, sjukskrivna, arbetslösa och de rasister som är högutbildade lider antingen av något psykopatiskt drag eller av en fruktansvärd barndom. Väldigt generaliserat men bara för att visa att denna tråd kanske ändå gör gott. | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-11-30 16:18 | |
![]() | Barcelonasvensken ger visserligen 250 träffar på google, men de flesta verkar inte handla om Zlatan. Däremot har vi andra framstående svenskar: 1. Pakistansvenskarna. 120 000 träffar. 2. Guantanamosvensken (10000) och Kubasvensken (29000) 3. Somaliasvensken (4500) Oklart hur media resonerar här om det ligger något i vad TS och Steve Zissu säger. Det tydligaste träffen på en svenskboende som inte får vara svensk pga taskigt leverne är väl "öldansken" (4500 träffar), som förstörde ett em-kval för danmark på Parken. | |
| lNickel | 2009-11-30 16:21 | |
![]() | vulcan Helsvensk in i märg och ben, om det nu va mig vi skulle diskutera? | |
| _fantomen_ | 2009-11-30 16:52 | |
![]() | Jag är lika svensk som Zlatan. Född i sverige men med föräldrar som är födda utomlands (i Finland och Tyskland). Både jag och Zlatan är svenskar. | |
| lNickel | 2009-11-30 16:54 | |
![]() | Tänker inte ens gå in i en diskussion med dig _fantomen_ för den kommer inte leda någon vart. för säger du att du att zlatan är svensk likaså att du är det så har du redan en skev bild av det hela, men lycka till med din tro. | |
| vulcan | 2009-11-30 16:55 | |
![]() | Det vet jag inte? Jag trodde vi diskuterade den där invandrade rosengårdsslyngeln. Men vad vet jag - jag lider själv av en brist på renrasighet i den här frågan som kanske förvrider perspektiven. De 25% skånska småbrukaregenerna (farfars sida) säger dock att Zlatan kan få stå som en helt okej representant för vår sydligaste landsända trots att han möjligen inte skulle vara välkommen på ett SD-torgmöte. | |
| lNickel | 2009-11-30 16:59 | |
![]() | Men det gör honom inte till mindre invandrare för det? det va det jag sa att han va | |