Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 52 |
Mobilspel
| Pågående | 19 398 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| odin - Administratör | 2009-12-18 12:55 | |
![]() | Om de ringde med någon typ av klocka skulle jag tycka det är var OK. Men vad som är provocerande är att de skall få ropa ut ett budskap om gud på offentlig plats och hur han är stor och god. Jag tycker inte det hör hemma i ett sekulariserat land. I en demokrati betyder det inte att man kan göra vad man vill, saker som religion bör hållas privat och dessa budskap bör inte tillåtas skrikas ut på allmän plats på daglig basis. Isåfall kan de få stå på plattan och ropa ut sitt budskap någon gång ibland... | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-12-18 12:57 | |
![]() | visst har du en poäng där odin. | |
| regression | 2009-12-18 13:58 | |
![]() | ''Men vad som är provocerande är att de skall få ropa ut ett budskap om gud på offentlig plats och hur han är stor och god. Jag tycker inte det hör hemma i ett sekulariserat land.'' Frågar du mig låter rätten att ropa ut sitt budskap på en offentlig plats som definitionen av ett sekulariserat, demokratiskt land. | |
| micro113 | 2009-12-18 15:06 | |
![]() | regression Gäller det i så fall alla budskap? | |
| Bitte - Administratör | 2009-12-18 15:21 | |
![]() | Ansökan gäller om att få kalla till fredgasbön alltså vid ett tillfälle i veckan,, inte flera gånger varje dag Bitte | |
| y not | 2009-12-18 15:27 | |
![]() | ungefär som kyrkan ringer in till högmässan mao | |
| ENAPEON | 2009-12-18 15:29 | |
![]() | Alltså, har någon, någonsin i Europa ropat ut något från en minaret och finns det alls några långtgående planer på att göra detta (annat än "någon har skickat in en ansökan")? Jag ställer mig tveksam till hela den här tråden innan någon lyfter fram bevis. Annars vore det rätt coolt att höra det eka bland husen, definitivt coolare än kyrkklockor. | |
| Skrmf | 2009-12-18 15:30 | |
![]() | tror att böneutrop en gång i veckan kanske inte stör så många, men några. räcker det för att man ska få avslag? jag tycker nog det. beror ganska mycket på volymen, och håller med odin om det här med att ropa ut religiösa budskap som sanningar. ska väl tillägga att jag tycker man kan titta över alla religiösa samfunds ljudmakeri. tycker inte kyrkklockorna är självklara heller. (här är ju dock själva budskapet lite dolt sådär..) Och ja, jag tycker man bör vara grymt mycket mer restriktiv med fyrverkerier också, mest för att de inte gör särskilt mycket gott för nån. de låter. de skräpar runt efter avfyrning. | |
| caughtbock | 2009-12-18 15:31 | |
![]() | Det gäller alltså en gång i veckan? Vad är då problemet? Hur många moskéer har vi här i Sverige så att det skulle bli så fruktansvärt irriterande? När jag var i Turkiet tyckte jag det var ett mysigt inslag med böneutrop. Alla fem dessutom. Här i Sverige skulle jag tycka det var lite skumt med så många varje dag eftersom... Ja detta är ju Sverige. :) Men en gång i veckan, varför inte? Dessutom förstår jag inte problemet med moskéer, tempel, synagogor, kyrkor osv. Vi behöver fler vackra byggnader i ett land där alla nya hus ser ut som skolådor och de med 30-40 år på nacken ser ut som ett orangebrunt plåtexperiment gone wrong. | |
| sophistry - Ej medlem längre | 2009-12-18 15:33 | |
![]() | All avgudadyrkan borde bannlysas! | |
| odin - Administratör | 2009-12-18 15:34 | |
![]() | regression, det är en viss skillnad mellan att dagligen få ropa ut sitt budskap från ett torn med högtalare och att demonstrera på Sergels torg då och då. Det sistnämnda kan jag ignorera, dvs jag behöver inte gå på Sergels torg. Det förstnämnda är bara att acceptera om man råkar bo i närheten av en moské. Det är OK för mig om de vill bygga den på landet långt från all bebyggelse så jag slipper höra deras regilösa budskap dagligen. | |
| Bitte - Administratör | 2009-12-18 15:34 | |
![]() | ""Moské vill ha böneutrop Publicerad 15 december 2009 - 17:43 Uppdaterad 15 december 2009 - 20:58 Moskén i Fittja vill nu införa böneutrop utomhus inför fredagsbönen. Det är första gången i Sverige som en islamisk förening ansöker om tillstånd. SVT Play svt.se/2.33538/1.181...ik _1815345 Bitte | |
| sophistry - Ej medlem längre | 2009-12-18 15:35 | |
![]() | Alltså, att ringa kyrkklockor är ju ett hedniskt sed. | |
| ingson | 2009-12-18 15:35 | |
![]() | Jag sympatiserar iofs med ynots och Bittes ståndpunkter som jag nämnt innan. Samtidigt har odin en viktig poäng i sitt senaste inlägg. Konsekvensen borde bli att vemsomhelst borde ha denna rättighet. Jag ska således ha rätt att bygga ett högt torn och en gång i veckan (minst) skicka upp min sekreterare där och denne ropar högt och ljudligt något i stil med: "Ingson är bäst, lyssna på ingson, lyd ingson, ingson har rätt, låt ingson styra ditt liv" osv Möjligheten finns ju att en eller annan förvirrad stackare luras att tro på struntpratet om det upprepas tillräckligt ofta. | |
| ingson | 2009-12-18 15:37 | |
![]() | Odins näst senaste, hinner inte med | |
| ENAPEON | 2009-12-18 15:39 | |
![]() | Tydligen finns det alltså inga planer på dagliga böneutrop i Sverige? Vem argumenterar du mot odin? | |
| micro113 | 2009-12-18 15:39 | |
![]() | Jag instämmer med Odin. Jag kan faktiskt inte säga att jag skulle tycka det var okej för att det handlade om en gång i veckan heller -- jag vill inte behöva lyssna på böneutropare, vare sig muslimska eller kristna eller av annat slag. Känner jag att behovet av andlig spis gör sig påmint så uppsöker jag närmaste samfund med den trosinriktning jag då trängtar efter -- fram tills dess anser jag att jag skall vara fredad från religiösa budskap i min vardag --- och då i synnerhet ifrån regelbundet återkommande. | |
| micro113 | 2009-12-18 15:42 | |
![]() | ENAPEON Om du läser Bittes inlägg så ser du att mosken i Fittja sökt tillstånd. Dessutom är det väl inget som hindrar att man för en hypotetisk diskussion, eller hur? | |
| ENAPEON | 2009-12-18 15:42 | |
![]() | Mycket i den här tråden låter som att "allt som inte är explicit tillåtet ska vara förbjudet". Jag tycker att det är en vidrig princip. Man ska inte behöva motivera varför man gör något, det är de som vill förbjuda som ska motivera varför något absolut nödvändigtvis måste vara förbjudet. | |
| ENAPEON | 2009-12-18 15:45 | |
![]() | micro113: ja, det stod ju att endast en moské i Sverige sökt om tillstånd för en gång i veckan, inte dagligen. Det finns inget som hindrar att vi för en hypotetisk diskussion om varför man inte ska få hänga upp flådda fjällämmlar i minareter heller... | |