Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 484 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| monew1 | 2010-01-18 22:44 | |
![]() | Larv: hade man? "man" WHO? var "man" ens mogen att veta vad man ville med resten av sitt liv? | |
| apbur | 2010-01-18 22:47 | |
![]() | regression, jag tycker ju inte gott uppförande ska belönas alls i den bemärkelsen att det ger någon direkt utdelning. Jag talar om den goda viljan, att man bör lära sig att vilja göra gott. Och då speciellt inom familjen. Jag tycker man ska undvika alla former av tävlingsanda i familjen, vare sig det gäller att skaffa sig så många kramar eller så mycket pengar som möjligt. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-18 22:47 | |
![]() | monew: Man fick väl träffa syokonsulenten redan i högstadiet? Alla kanske inte hade ett mål, nej. Men vad skulle pengar ge motivation och klarhet för om man nu inte hade väldigt många saker man ville köpa. Pengar skulle ju kunna leda till shoppingmissbruk och ännu mer förvirring. regression: Jag tycker inte föräldrarna ska kräva så mycket hjälp av sina barn och inte heller belöna med andra medel än att visa att de är glada. Varför skaffar man barn om man inte kan diska kan man ju undra ;) | |
| monew1 | 2010-01-18 22:51 | |
![]() | Jag tror inte att syokonsulenten skulle få avgöra mitt liv iaf, sen fanns ju inte trollkarl som yrke direkt heller. | |
| Sangria | 2010-01-18 22:51 | |
![]() | One W-så sant så sant. Mina barn vet att jag alltid finns för dom både emotionellt och materiellt och även om det gnälls en del(dom är ju tonåringar) så ställer dom alltid upp när man ber dom om hjälp med nåt. Dessutom sköter dom sig både i skolan och annars ,tränar röker inte dricker inte, skolkar ALDRIG och får bra betyg. Intresset är hårdrock och gör dom något annat än bio så är det nån konsert eller festival. Pengarna läggs förutom övanstående på musikattiraljer som förstärkare och andra gitarrgrejer. | |
| Virvelie | 2010-01-18 23:00 | |
![]() | Sangria: Ser ungefär så ut här också. De har pengar till det de behöver, men just när de vill ha musikgrejer eller dyra jeans, så finns möjligheten att jobba ihop mera pengar, eller att vänta och spara. Bara att välja. | |
| regression | 2010-01-18 23:01 | |
![]() | apbur, Man kan säkert lära barn att ''göra gott'' utan vare sig belöning eller straff, kanske genom att vara ett gott föredöme helt enkelt. Jag utesluter inte det. Min uppfattning bottnar i att jag har en avsevärt blidare syn på hur ''gott'' ett marknadsbyte är, jämfört med andra här i forumet. Jag skulle till och med säga -- utan att försöka låta överdrivet biblisk -- att reglerna och kutymen kring ett ärligt marknadsbyte är någonting som är värt att uppfostra ungdomar till att uppskatta. Att få lön för mödan är inte fult. Att ingå i ett muntligt avtal enligt vissa tydligt uppställda regler är ett moget beteende. Det är inte onaturligare eller fulare än att två människor möts och kommunicerar efter vissa givna principer, som i ett frokustseminarium eller genom någon nätdejtingsajt. larvbrud: Att erbjuda en belöning till en person som utföra ett arbete är inte samma sak som att kräva det. Jag skulle säga att frivilligt förvärvsarbete är motsatsen till en krav (det vi kallar slaveri eller ''bonded labor'' med ett finare ord). Mitt resonemang utesluter inte att barnet/ungdomen får en liten veckopeng utan motprestation också, och helt enkelt får möjligheten att fixa lite guldkant på tillvaron medelst hushållsarbete. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-18 23:04 | |
![]() | Regression: Okej, men det låter i din version som att man tar arbetsgivarens plats, vilket andra här hävdar att det inte handlar om. | |
| monew1 | 2010-01-18 23:05 | |
![]() | gah orka. | |
| regression | 2010-01-18 23:06 | |
![]() | Larvbrud: ''Andra'' här inne måste hela tiden förhålla sig till sina vänsterideal. Det behöver inte jag. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-18 23:10 | |
![]() | Okej, regression. Det du beskriver låter i alla fall mer logiskt och ärligt. Speciellt om det skulle vara så att man inte behövde göra något alls och det var helt valfritt att jobba för en bonus. | |
| Leopardhonan | 2010-01-18 23:23 | |
![]() | "Ingenting med ämnet att göra, jag ville mest informera. Jag kan även informera om att du sparar in en bokstav när du skriver apan istället för apbur. **-Precis vad jag kände Apan, det går fortare och lättare att skriva utan en bokstav för mycket och att kalla dig apan passar dig på något sätt bättre kan jag informera dig om. Att håna mig påverkar mig inte speciellt mkt kan jag också samtidigt informera dig om** "Jag anser att lön är en form av belöning, tycker de är synonymer och gör inte alls så stor skillnad mellan de två begreppen som du gör. Håller inte med dig där." ** och jag håller inte med dig där.. Så du tror även att din chef tycker det Du anser? Att lön och belöning innebär samma sak? Då skulle du alltså sitta och nöja dig med att bli belönad med en fruktkorg varje jul för ett års arbete?!! Där har vi nog skillnaden på faktisk lön och/eller belöning.. anser jag...*** "Jag vet vad pedagogik betyder, vet också vad pedagogiskt betyder. Förstår inte varför du undrar." **Jag förstår för du vet verkligen inte vad det betyder märker jag.. Jag upprepar så du härmed förstår begreppet... ;Pedagogik är läran om utbildning, framför allt av barn... Utbildning är en beteckning på den, ofta målinriktade, process där någon genom systematisk undervisning och träning skaffar sig kunskaper, bildning och färdigheter... Undervisning är en typ av utbildning som är LÄRARledd.... Man undervisar inte sina barn i form av att leka lärare, man är den bästa förälder man kan vara antar jag och alla familjer har sina knep för att få det att funka.. **** "Jaha, det var så du menade. Jag tycker man ska vara pedagogisk när det gäller ens egna barn också." **läs ovanstående vad begreppet Pedagogik/pedagogisk innebär IGEN** "Ja, flera stycken faktiskt." **förlåt men jag betvivlar det något eftersom du i alla trådar i hela betapetforumet alltid varit, är och kommer förbli en besserwisser, och vem gillar såna? Inte vi andra här i början av tråden iaf.... Det är som att det dU säger är LAG och inte en argumentation. Dessutom hackar du och hoppar på människor här i olika forum hela tiden utan att tänka dig för det minsta på att det sitter en människa bakom skärmen du faktiskt skriver och riktar dig till, en människa med känslor, något du verkar ha få av: t.ex något du i början av tråden skrev till persicon; "Lär du dina ungar att det finns dåliga människor genom att själv vara en? Varför undrar jag och säkert många andra, varförö måste man skriva nåt sånt, varför, jävligt onödigt och omoget när du nu skall verka så jävla medveten om allt.** USCH. | |
| R-M | 2010-01-18 23:23 | |
![]() | Herregud...Jag har 3 döttrar,6,7och 10 år...Äldsta ska börja få veckopeng nu,samtidigt lär hon sig pengars värde...Hon sparar och är rätt så duktig och vi pratar tillsammans..De yngre tjejerna,nä,för ung...men jag tror det kan vara rätt så individuellt..Mellantjeje n är en liten slarver;-) och ska jag vara ärlig så finns inte ens intresset hos yngsta,och "kräver" inte något "extra"..för tillfället iallafall..;-) | |
| apbur | 2010-01-18 23:25 | |
![]() | regression, jag håller helt och hållet med om att det inte är fult att få lön för mödan och att det även är bra att lära barn att ingå avtal, hålla dem och givetvis också det här med ärligt marknadsutbyte. Det är viktiga saker att med sig ut i vuxenlivet. Jag tror dock inte att många klarar av det här med att vara föräldrar och arbetsgivare på samma gång. Uppenbarligen är det många som misslyckas. Mutor blir en ersättning när inte föräldrarna lyckats tygla sina barn på annat vis. Jag ser helst att den formen av utbyte och uppställda villkor inte sker inom familjen. I vilka sammanhang gör vi så i vuxen ålder? Man byter inte tjänster på det sättet med exempelvis sin partner. Ett förhållande i sig är ju något form av avtal, javisst, men jag tror det är få som anser att det är lyckat att avlöna varandra för hushållssysslor. | |
| Leopardhonan | 2010-01-18 23:37 | |
![]() | dessutom hoppas jag du apbur verkligen var ironisk gällande barnarbete............... . men tycker inte man skämtar om såna saker!!! " Jag tycker man gott kan bedriva barnarbete, men då med andras barn. " Vet du ens vilka känslor du sätter igång genom att skriva något så oigenomtänkt??? Men det spelar tväl ingen roll när det gäller någon annans barn i thailand, som jobbar från dom är 4 år, 12timmarspass varje dag, för att nån unge i sverige ska få en plastig billig leksak i deras happy meal... Det är ju andras barn.. ehrm. usch X2 men det här är en annan tråd........ | |
| apbur | 2010-01-18 23:40 | |
![]() | Barnarbeta i den bemärkelsen att man belönar barn utefter vad de presterar. Det är ju det alla gör men i hemmets vrå. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-18 23:47 | |
![]() | Detta med att låta barnet spara till en sak istället för att själv köpa den... Kan ni förklara lite mer? Sparar barnet på bank alltså eller hemma i en burk? Det är ju ändå förälderns pengar så jag förstår inte varför man inte kan köpa sakerna direkt. Om det inte är så att pengarna ska sparas på bank och växa. Jag sparade mynt i en burk och jag sparade på massor av andra saker, men då heter det samla. Principen är densamma, högen växer. Det var inte för att köpa något för pengarna. Jag tror jag hade förstått sparandets princip även om jag hade samlat frimärken. Högen hade vuxit. | |
| Pseudonymf | 2010-01-18 23:48 | |
![]() | Barn passar bäst på burk. En självklar favorit efter formpressad kungspudel. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-18 23:49 | |
![]() | Fniss. | |
| R-M | 2010-01-18 23:53 | |
![]() | Larvbrud:antar att du driver med folk,med det inlägget..Pseudo:Trodde detta var en seriös tråd men icke..Hur som helst,är nog upp till var och en att anpassa pengen efter barnet.. | |