Spelrum
| Giraffen | 7 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 4 |
| Inloggade | 12 |
Mobilspel
| Pågående | 19 483 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| vulcan | 2010-01-21 13:54 | |
![]() | Det är väl bra om föräldrar tror på sina barn och uppmuntrar dem utan att pressa dem för mycket; hur man nu drar den gränsen. I övrigt håller jag med om att objektiviteten nog kan ifrågasättas. Tror inte att alla barn som höjts till skyarna här är blivande små nobelpristagare. | |
| vulcan | 2010-01-21 14:00 | |
![]() | Som Satyra är inne på så kan nog ändå de flesta föräldrar ändå till viss del se begränsningar hos barnen. Tror det är lättare att göra det inom områden där man själv vet med sig att man inte är så stark. Eftersom vi människor ofta gör en dygd av nödvändigheten så minskar vi nog ofta värdet av att ex. ha ett otroligt bollsinne om vi själva (och våra barn) totalt saknar det. Det är nog svårare att medge att barnen inte är jättetalanger på områden man själv tycker är viktiga (och själv förmodligen är/varit någorlunda duktig inom). Jag vet flera exempel på barn som haft inlärningsproblem på det teoretiska området som föräldrarna inte velat acceptera. De har långt upp i åldrarna pressat barnet att lyckas bättre i skolan för att kunna skaffa ett "fint" yrke som de själva har - en viss typ av föräldrar vill dessutom gärna att barnen ska överträffa dem själv. Min egen styvbror hade det så och hade dessutom olyckan att ha två styvsyskon som råkade ha det väldigt lätt för sig i skolan. Jag hoppas ingen förälder pressar sina barn så som hans pappa pressade honom. I god tro och av välvilja försökte min mamma hjälpa till - något jag vet att hon idag ångrar djupt. | |
| Satyra | 2010-01-21 14:22 | |
![]() | vulcan - Man får väl ändå hoppas och tro att de allra flesta föräldrar vill sina barn väl och då också kan inse när ett "pressande" inte längre är till godo utan tvärtom. Men såklart märker inte alla det, som i det fall du beskriver, (eller vill inte märka, kanske är mer korrekt ...). Personligen hade jag önskat mer pushning hemifrån, då det gäller musicerandet! Men tyvärr har aldrig musiker stått högt i kurs i mitt barndomshem, (pga min far som var musiker och som levde som myten av en sådan ... och han fanns inte med i min uppväxt från sju års ålder). Så visst är det nog så dessvärre - att många får bra mycket mer positiv respons från föräldrarna om det handlar om områden DE finner viktiga. :-/ Och positiv respons/pushning tror jag fortfarande kan öka lust/förmåga enormt! | |
| ENAPEON | 2010-01-21 14:55 | |
![]() | Jag känner ett par som, pga det som ni just nämnde, aldrig kommer anmäla sina barn till någon idrott, utan hellre har dem inomhus. Sitter och funderar på hur jag ska kunna övertala dem utan att trampa nån på tårna.. | |
| Satyra | 2010-01-21 15:54 | |
![]() | ENAPEON - Just idrott kan man ju alltid hänvisa till fysisk hälsa. Det är ju ett rent faktum att det är bra för kroppen att hålla den igång. Men trots det antar jag att det ändå kan vara lite känsligt att påtala för andra föräldrar hur de kanske borde göra ... Verkar barnen själva vilja utöva någon sport? De flesta barn har ju ett stort behov av fysisk rörelse i alla fall, gäller bara att hitta i vilken form den lämpligast ska utföras, för att det ska vara kul också. :-) | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-21 15:59 | |
![]() | le-lou: Jag startade tråden för att jag ofta hör eller läser att det finns så många begränsningar för barn och så många saker de bara inte kan fatta. Jag tycker alltså tvärtom att folk beskriver sina barn som dumma titt som tätt. Dumma och elaka. Glad att jag fick helt motsatta svar i tråden. Frågan var inte hur smarta barnen var utan hur stor tro man hade på dem. Och visst är tråden obehaglig men jag tycker att de flesta trådar om barnuppfostran och hunduppfostran är obehagliga :) Det verkar okej i detta forum att skryta om hur väluppfostrade barn man har. Jag ville se vad föräldrarna hade att säga om sina barns intellekt. Är det så att man tror sig gödsla detta på samma sätt som man lär barnet rätt och fel (för det kan ju inte finnas en medfödd vilja att göra rätt ;) )? Föräldrar med låg självkänsla vill inte alltid se sina barn lyckas. Jag känner barn till såna föräldrar. De tror kanske att det skulle gå barnen illa om de satsade för högt. En vän som är väldigt bra på att skriva har föräldrar som inte fattar vad han håller på med. | |
| TurnerXP - Ej medlem längre | 2010-01-21 16:18 | |
![]() | Sina egna barn är väl alltid bäst ;) | |
| junkan | 2010-01-21 16:37 | |
![]() | Uppmuntran och stöd är nyckeln tror jag. Mina barn är vuxna nu och pojken flyger Boing 737 i Oslo och dottern jobbar på konsultfirman Capgemini i England. Det kan ju vara bra att uppmuntra men kanske inte så som vi gjort och därmed förlorat dem utomlands. Vi har dock väldigt bra kontakt och ses rätt ofta. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2010-01-22 16:34 | |
![]() | vulcan - Spelvärd/Forumvärd 2010-01-21 13:54 "Tror inte att alla barn som höjts till skyarna här är blivande små nobelpristagare." Nejdå, inte små, men när de väl blir stora så.... :) Du ska inte misstro i onödan, vulcan. ;) Dethär, om något, är väl ett ypperligt ställe att hitta högintelligenta avkommor bland medlemmar. :) "Du ska icke misstro Betafolket" har jag för mig att det står i någon helig skrift. ;P - Misstro är dessutom Tillits svarta syster, vet du väl. :( | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2010-01-22 17:13 | |
![]() | Dessutom, Goethe lär ha sagt; "Behandla en människa som hon syns vara och du gör henne sämre. Men behandla en människa som om hon var vad hon har möjlighet att bli, och du gör henne till det hon skulle kunna bli." Så - tycker jag - att man med fördel kan förhålla sig till sina barn. Och till alla barn - och till alla mänskor för den delen... | |