Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade43
Mobilspel
Pågående19 752

Forumkategorier

Användare Inlägg  
apbur2010-03-23 17:30
Antal inlägg: 9699

Jag tror inte att frigörelsen behöver betyda att man föraktar det sina föräldrar står för alls. Bara om de gjort fel på något sätt. Jag tycker mer det handlar om att man börjar få tillräcklig pondus och självkänsla för att förstå att man kan tänka själv och komma fram till egna förnuftiga beslut.
Sunda föräldrar som har en god relation till sina barn behöver inte märka av "frigörelsen" mer än att barnet blir mer självständigt.

apbur2010-03-23 17:35

Jag kan det här med pronomen hyfsat bra. Faktiskt :)

Larvbrud - Ej medlem längre2010-03-23 17:38
Antal inlägg: 4050

BrokenString: Du säger att du inte kan lita på att hon lyssnar, samtidigt tror du att du vet exakt hur mycket hon dricker. Det kanske du gör också och du kanske har full insyn i hennes drickande.
Generellt är det inte så bra att tro att man har koll och att man kan låta ungdomen dricka kontrollerat, om det är så att man känner att ungdomen ändå inte lyssnar på det man säger.

Jag hade nog aldrig klarat av att undanhålla något som jag gjort på trots. Hela vitsen med att trotsa någon är väl att reta upp dem och då måste de få veta. Har aldrig förstått det där med att göra uppror i smyg ;)

BrokenString - Ej medlem längre2010-03-23 17:39
Antal inlägg: 1682

"Sunda föräldrar som har en god relation till sina barn behöver inte märka av "frigörelsen" mer än att barnet blir mer självständigt."

Måste bara fråga vad du menar apbur. Förhoppningsvis missförstår jag dej men menar du att barn som är trotsiga och helt överjävliga i sin tonår inte lever med sunda föräldrar, att man har misslyckats i sin relation med barnen då?

apbur2010-03-23 17:43

Ja, det menar jag. Nu anser inte jag att det är lätt att göra helt rätt som förälder så folk som känner sig träffade behöver inte bli jättekränkta. Jag tycker man borde förlåta sig själv trots att man inte varit en superb förälder. Vem orkar vara perfekt hela tiden?
Men, jag har inte svårt för att förstå att en överjävlig och trotsig unge har sina föräldrar att tacka, såvida barnet inte lider av nån störning.

BrokenString - Ej medlem längre2010-03-23 17:45

För att inte krångla till det mer än nödvändigt så tror jag inte hon dricker för att trotsa mej och göra uppror. Hon dricker nog mer för att alla hennes vänner gör det och för att det är fest antar jag.

Att hon inte skulle vilja berätta det för mej handlar mer om att hon är rädd för att göra mej arg eller besviken. Likaså att hon möjligtvis skulle få något av det hon gillar indraget pga att hon trotsar mitt beslut.

Därför så straffar jag henne inte utan väljer hellre att hon vågar berätta för mej för då har jag bättre koll.
Sen kan hon möjligtvis dricka vid tillfällen som hon inte berättar för mej men jag tror jag har ganska så bra koll eftersom jag alltid har kontakt med henne när hon kommer hem på kvällarna eller ringer henne sent när hon inte väntar sig att jag ska ringa.

Hur som helst så ville jag bara tillföra ämnet att jag tror det är bra med en öppen dialog med sina barn och att man inte kommer långt med förbud enligt mitt sätt att tänka och mina erfarenheter.

BrokenString - Ej medlem längre2010-03-23 17:50

Jag har två barn som jag tycker jag behandlat väldigt lika. Haft öppen dialog med de och lika krav på vad som förväntas av dem.

Men jag kan säga att deras tonårsrevolt är milsvidda ifrån att likna varann. Min son har alltid varit medgörlig, hjälpt till hemma, har förstått när jag förklarat saker och ting, inte druckit alkohol innan 18 års ålder. Älskat skolan och pluggat mycket.

Min dotter är ungerfär det motsatta nu i sin tonår och jag anser det vara normalt också. de är två olika individer och jag är tämligen säker att båda blir det folk av till slut:-)

Så enligt din teori har jag alltså misslyckats med en av dom men inte den andra trots samma förhållningssätt? Märkligt i mina öron...

Larvbrud - Ej medlem längre2010-03-23 17:52

BrokenString: Förstår hur du tänker. Dock tycker jag det låter lite som falsk trygghet att vänta på att någon kommer hem. Händer det något så kan det vara för sent. Tror man inte att alkohol och fest kan medföra tråkigheter behöver man ju inte ha några regler alls.

apbur2010-03-23 17:53

Broken, jag har inte sagt att man ska bemöta alla individer på precis samma sätt och förvänta sig få exakt samma resultat. Man får ju anpassa sin pedagogik naturligtvis.

Behringer2010-03-23 18:01
Antal inlägg: 3575

Vi har visst kommit ifrån ämnet lite. Men alkoholism är ju en sjukdom och vilka anledningar som finns att bli sjuk kan man ju diskutera i evighet..
Genetiskt torde alltså bli svaret eftersom alkoholisten är sjuk men sannolikt kan det finnas olika utlösande faktorer i miljön

BrokenString - Ej medlem längre2010-03-23 18:02

Jaa nu sitter jag ju inte bara här hemma och väntar tills hon kommer hem. varken när hon är på fest eller inte. Jag har kontakt med henne under kvällen genom telefon. Vi har alltid som regel att om hon inte hör telefonen så ska hon kolla av den en gång i halvtimmen för att se om jag ringt henne. Så jobbig är jag som morsa.

Och det har hänt faktiskt att det hände en tråkig sak en gång och den första hon ringde till var mej. Både hon och hennes kompis. Det är förtroende som jag gillar. Tror inte jag hade fått det om hon varit rädd för konsekvenser av sitt handlande.

Och apbur inte för jag vill vara dryg men vi kan diskutera detta igen när du själv har haft barn i tonåren. Man har ofta en föreställning om hur man ska vara som förälder och hur det kommer bli. det blir oftast mycket mer annorlunda än man tänkt sig med facit i hand.
Men jag måste säga att jag är mycket nöjd med mina baran och jag fullkomligt älskar den relation och öppenhet vi har tillsammans. Så jag tycker jag lyckats myckte bra som förälder:-)

BrokenString - Ej medlem längre2010-03-23 18:04

Ps,,en tanke till mej själv läs igenom innan du postar så slipper du massa stavfel:-))

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-03-23 18:09
Antal inlägg: 3451

Förmodligen så var alkoholisten olycklig och tog till alkoholen som tröst och nu är alkoholisten ännu mer olycklig....

apbur2010-03-23 18:12

Broken, jag har redan sagt att det inte är jätteenkelt att uppfostra barn. Jag har också sagt att man bör förlåta sig själv om man misslyckats men förhoppningsvis lära sig något av det. Att jag personligen har en föreställning om att jag skulle bli en felfri förälder är något du hittat på.

För min del behöver du inte bevisa att du är en bra förälder. Jag kunde faktiskt inte brytt mig mindre.

BrokenString - Ej medlem längre2010-03-23 18:15

Jag är inte ute efter att bevisa något för dej apbur. Försökte bara få dej att förstå att uttalande som...

"Sunda föräldrar som har en god relation till sina barn behöver inte märka av "frigörelsen" mer än att barnet blir mer självständigt."

inte har någon sanningshalt alls.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-03-23 18:17

Ok, brokenstring. Bara du vet om du har full koll. Eftersom du skrev att du inte kunde räkna med att hon lyssnade på det du sade blev jag lite tveksam till att du hade så stor koll.
Tror inte en mobiltelefon är ett säkert skydd mot att bli utsatt för något obehagligt av någon annan som är full. Antar att du har förtroende för hennes vänner och att du också har koll på vilka som är på festerna.
Det låter lite osäkert eftersom du sagt att tonåringar trotsar sina föräldrar. Hur vet du att det inte dyker upp en kompis kompis som har trotsat sina föräldrar och druckit lite extra? Jag har liksom svårt att tro att det är skolans mest skötsamma pluggisar som samlas om kvällarna och tar sig ett glas vin. Mina fördomar säger mig att ungdomar som dricker kan ha någon form av problem och kanske utgör en risk. Tonåringar kan inte förväntas veta hur de reagerar på alkohol heller eftersom de förhoppningsvis inte har så lång vana av att bruka det. Har själv varit på fester där någon annars normal person fått spel pga alkohol.

BrokenString - Ej medlem längre2010-03-23 18:22

Larvbrud har du egna barn?

Hur menar du man ska göra? Ska man förfölja sitt 17-åriga barn var det än går? Var har man förtroendet då?
Eller ska man låsa in det tills det fyller 18 år och då släppa det fritt att utforska världen utan någon erfarenhet?

Alla måste få göra sina egna misstag och lära sig av dem. man kan inte överbeskydda sina barn.

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-03-23 18:24
Antal inlägg: 3451

Larvbrud: Jag blir lite nyfiken på hur du tycker man ska ha koll på sin tonåring?

apbur2010-03-23 18:26

Broken, för dig är det naturligtvis inte sant eftersom du direkt gjorde det till något personligt där du anser dig vara sund samtidigt som din tonåring gör revolt, eller är trotsig och överjävlig som du tidigare sa.

apbur2010-03-23 18:27

Förresten tycker jag det tyder på osunt beteende att diskutera sina ungars egenskaper i ett forum på internet.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?