Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade7
Mobilspel
Pågående20 128

Forumkategorier

Användare Inlägg  
teamgrens2010-04-07 16:50
Antal inlägg: 763

Dödmetalörn: Så vissa saker är ok bara det riktas mot rätt "grupp"?
Om vi nu strävar efter jämlikhet så borde det väl inte trilla över på andra hållet.
Mina morföräldrar kom hit som flyktingar 1957. Och min mamma har fått uppleva rasismen under barndomen.
Medans min kompis två barn blir retade i skolan (det har pågått i fyra år nu) för att dem är svenskar. Det är ok i din värld alltså? För något riktat mot vita är inte så hemskt då vi inte varit slavar? Jag försöker bara förstå hur du menar

BrokenString - Ej medlem längre2010-04-07 16:53
Antal inlägg: 1682

Men ni som hävdar er rätt att säga neger, negerboll lever ju efter er enskilda värdegrund. För er betyder det inget rasistiskt.
Då kan man ju ta vilket ord som helst och säga det med förklaringen att i min värld så är det ett snällt och gulligt ord.

Man måste nog sträcka sig utanför sin egen sfär och se på värdegrunden från ett samhällsstrukturellt perspektiv. Det gör man med de flesta frågorna och besluten man fattar i sitt liv.

Måns_E2010-04-07 16:56
Antal inlägg: 12023

Det var väl en konstig liknelse? Det är väl ingen som har försvarat mobbing i den här tråden?

Men precis som man inte slänger sig med arier idag (om man har någon form av historisk bildning) så behöver man inte heller använda neger eller zigenare. Mest för att det ger en dålig klang och för att orden oftast används i inte så trevliga sammanhang.

Det är väl bara att låta bli att säga det då?

Dyslekso2010-04-07 17:05
Antal inlägg: 8945

Jag är inte så säker på att det är så många som faktiskt uppfattar det som kränkande - det vore lite fjantigt tycker jag. Man får väl ha tolerans för att en del folk inte har koll - de är inte elakare människor för det. Däremot ger man ett bonnigt intryck om man använder ordet offentligt, som att man inte riktigt vet vad som gäller. Hänger säkert _ofta_ ihop med relativt låg utbildningsnivå och ett ointresse för språk.

Bäst jag aktar mig nu, de många kommatecknens kväll väntar. :)

bulimi32010-04-07 17:16
Antal inlägg: 187

Jag säger neger o negerboll! Har inte för avsikt att ändra mig.
Men visst beror det väl på hur man säger det hur det uppfattas av andra?
Man kan ju tydligen komma undan med "gubbjävel" .Inte särskilt smickrande i mina öron,men säkert sägs det på ett sätt som inte missuppfattas.Samma med neger för mig,jag lägger inget värde i ordet.

ankanka - Ej medlem längre2010-04-07 17:38
Antal inlägg: 211

Jag har inga problem med skämt baserade på fördomar om olika raser, så länge det är just skämt.

Sen om jag skrattar eller inte beror mer på en mix av vem som säger det, hur denne säger det, vilken situation man är i och en jädra massa annat. Poängen är att man får skämta om allt, men det är inte säkert att det är roligt.

memento-mori2010-04-07 17:40
Antal inlägg: 2261

"Hänger säkert _ofta_ ihop med relativt låg utbildningsnivå och ett ointresse för språk. "

Får man verkligen säga så om folk? Är inte de kränkande? negerboll är ju!

Jessika2010-04-07 17:49
Antal inlägg: 28

Vad är det för fel med ordet männsika?

Jessika2010-04-07 17:49
Antal inlägg: 28

Människa.. ;-)

Dödmetalörn - Ej medlem längre2010-04-07 17:57
Antal inlägg: 262

Teamgrens, jag har redan förklarat att ordet Svenne inte är en generaliserande benämning på infödda svenskar där jag kommer från. För mig är inte Svenne och Vit samma sak och jag ser ingen poäng med att dela upp folk i hudfärger överhuvudtaget. Jag tycker man är småkorkad om man använder ett i en dels ögon nedsättande ord bara för att man kan och jag förstår inte vissas jämförelse med t ex Magnum Vit.
Menar du att du får säga vad du vill för att dina barn blir retade eller var vill du komma? Vilket tycker du är det bästa sättet att komma tillrätta med mobbingen i dina barns skola? Att gå dit och hävda din rätt att säga neger?

bulimi32010-04-07 17:58
Antal inlägg: 187

Människa??

Va e de för mumbojumbo?

Emellertid2010-04-07 18:05
Antal inlägg: 154

Så länge det är de som blir kränkta som har tolkningsföreträde lär det vara i princip omöjligt att aldrig uttala sig utan att kränka någon... men man kan ju i alla fall försöka att låta bli. Om det nu finns de som blir kränkta av ett visst uttryck, som "neger", så är det väl inte någon större ansträngning att låta bli att använda det ordet. Svårare är det ju med "han/hon" och "man" som ju en del tycker är kränkande – de orden är liksom invävda i grammatiken på ett annat sätt än ordet "neger".

memento-mori2010-04-07 18:16

"Det är väl ingen skillnad alls. Gubbjävel i min värld är gulligt, de jag kallar för det blir jätteglada."

Vad är likheten? Tror du jag springer runt och kallar folk för negerbollar?
Nästa gång du köper en gubbjävel i affären så kan vi ju kanske titta på likheterna.

MaadMaxx2010-04-07 18:17
Antal inlägg: 349

Oj! Vad många tankar den här tråden startade i mitt huvud. I min umgängeskrets använder vi ordet "Kvinna" som skällsord och "kvinnogöra" som en benämning på mindre avancerade eller mindre roliga jobb. Det måste ju vara precis så ordet "Neger" används av de som använder det...

Nu använder jag mig inte av ordet "neger", förutom i vissa undantagsfall (då jag har en del utomnordiska vänner och då vi umgås har vi ibland en sån jargong, det skulle bli ytterst märkligt om jag inte hakade på den. Nästan som att jag skulle anse mig vara "för fin" för att uttala det ordet.), men blir det inte en fasligt massa ord vi inte kan använda om man utgår ifrån att man inte kan använda sig av benämningar för en "grupp" människor som tidigare har använts i negativbemärkelse?

ramsay - Ej medlem längre2010-04-07 18:18
Antal inlägg: 9204

nej det gör jag verkligen inte. jag ser ner på människor som är så ignoranta och historielösa att de inte ser problemet med ordet.

BrokenString - Ej medlem längre2010-04-07 18:20
Antal inlägg: 1682

"Nästa gång du köper en gubbjävel i affären så kan vi ju kanske titta på likheterna."

Det kan vi göra när du köper en negerboll i affären också. Det finns inget som heter så nu för tiden. Säg mej en affär som saluför sina chokladbollar som negerboll?

Nettis892010-04-07 18:21
Antal inlägg: 358

jag tycker att begreppet "neger" är kränkande att uttrycka. Menar skulle du bli glad om någon kallade dig för "neger". Tycker det är ett värdeladdat ord som kan uppfattas olika för olika individer. Men för mig, så nej..

memento-mori2010-04-07 18:27

Givetvis går jag inte in i en affär och beställer en negerboll om dom saluförs som chokladbollar, så barnslig är jag inte, även om vissa har den uppfattningen.

L8872010-04-07 18:45
Antal inlägg: 57

Det är ju skillnad på svenne eller finne och neger.
Svenne är ett ord för svensk, finne ett ord för finsk medan neger är ett ord för alla mörkhyade människor. Man buntar ihop alla som inte är vita och placerar dem i ett fack.
Jag har inget behov av att använda ordet neger, men är heller inte rädd för att använda det.

chiassi2010-04-07 19:04
Antal inlägg: 8

Nä enligt mej är Neger ett helt harmlöst ord, t.o.m Astrid Lindgren använder det flitigt i sina böcker om Pippi. Där Pippis pappa är Negerkung i söderhavet... Sen säger dom ju själva neger om just sej själva, lika rasistiskt som att en ljushyad säger vit :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?