Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade47
Mobilspel
Pågående19 411

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Schweutsch2010-05-18 16:29
Antal inlägg: 38

Kanske en liten dum fråga, men jag undrar hur man liksom.. blir i magen efter att ha gått på lchf, jag vet själv att när jag utelämnar t.ex. gröt eller fiberrikt bröd att det blir lite tokigt. Var i England några veckor för några år sedan och åt english breakfast väldigt ofta med ägg och bacon och så fyllde jag på med en massa sallad för att det skulle bli lite nyttigare. Herregud, det var inte kul att gå på toa då.

kajix2010-05-18 18:11
Antal inlägg: 7767

inte märkt

EpsilonNoll - Ej medlem längre2010-05-26 15:00
Antal inlägg: 493

Schweutsch: Kört med lchf ett år med lite fusk emellan och gått ner ca 9 kg. Siktar på åtminstone 15, från 85 till högst 70. Fibrer behövs och då rek. jag ca 1-2 msk krossade linfrön per dag. Så här uppfattar jag lchf:
Den som vill gå ner i vikt ska helt enkelt sluta med kolhydraterna under den tiden och sen vara mkt måttlig med dem. Anledningen i några enkla steg: !. Kolhydratintag höjer blodsockerhalten. 2. Då höjs insulinhalten. 3. Insulinet blockerar effektivt fettförbränningen. 4.Fettet lagras.
5. Kolhydraterna omvandlas till fett.

Jfr en björn som ska gå i ide - äter bär och rötter med kolhydrater som gör att björnen snabbt ökar i vikt. Detta lever björnen på under vintern. Människans problem är att vi fortsätter att äta under "vintern".
Historiens dom över "dietismen" kommer att bli hård - sen 70-80talen då fett blev så farligt har vi gått upp i vikt, inte ner!
Troligen ligger kolhydratkonsumtionen bakom det mesta av välfärdssjukdomarna och inte fettet. Man kan alltså vänja kroppen att bränna fett i st.f. socker. Efter ngn vecka försvinner sockersuget och sen går det rel. lätt. Dessutom är kolesterol kroppseget och farligheten är synnerligen omdiskuterad.
Att hjärnan behöver kolhydrater är inget argument mot lchf, den lilla mängd som behövs framställer kroppen alldeles utmärkt.

EpsilonNoll - Ej medlem längre2010-05-26 15:02
Antal inlägg: 493

Min kroniska halsbränna är markant mindre utan överdrivet kolhydratintag.
Är verkligen "normalkost" optimal?

lottah2010-05-26 15:21
Antal inlägg: 7

Jag har kört LCHF (månd-fred) i ett år nu. Äter lite vad jag vill på helgen om jag längtat efter något under veckan. Har funkat jättebra! Har gått ner 14 kg utan att vara hungrig en minut. Kom precis hem från en semesterresa till varmare nejder. Där nere drack jag öl och åt bröd och godis o pommes i 1 vecka. Resten av året är det inga problem att vara utan. Mår hur bra som helst. Min kroniska värk sedan snart 10 år tillbaka har även den blivit bättre, blodtrycket har sjunkit, magen är helt ok, ingen halsbränna heller längre. Ska försöka gå ner 10 kg till på ett års tid. Kommer nog att fortsätta äta så här resten av livet. Saknar inte ris, potatis, pasta eller bröd alls.

dinodog2010-05-27 08:47
Antal inlägg: 4973

Har en granne som kört med denna metod. Och jodå han gick ner i vikt, en väldigt massa kilon gick han ner. Hans värk i lederna försvann den med, allt var så bra. Han gick verkligen in för detta och trodde stenhårt på den. Hans fru och son var däremot tveksam och åt som vanligt.

Men efter en tid kom värken i lederna tillbaka, nu ännu värre. Han har konstiga symptom från magen han har otroliga smärtor. Huvudet är inte heller med riktigt. Kort sagt han är värre nu än innan. Han går på en massa utredningar men de hittar inga fel.

Nu i helgen ramlade han omkull precis här utanför mig.
Han lade sig raklång rätt ner i grannens häck och verkade förvirrad. Hade jag inte känt han skulle man tro att han var full men det var han inte. När vi ville hjälpa han hem var han nästan aggresiv och snäste av oss.
Så jag vet inte vad som händer med han men otäckt är det, att se en människa förändras så snabbt. Från att vara godmodig och blid till en bitter och arg person.

Om det nu beror på hans diet eller inte har jag ingen aning om, men nog är det märkligt.

Irkko_Pirkko2010-05-27 09:23
Antal inlägg: 250

Det där med er granne, har nog ingenting med dieten att göra..... det där skulle nog ha hänt oavsett vilken diet han gått på.. Menmen..?

F_Errari2010-10-24 08:59
Antal inlägg: 403

Jag började med LCHF för en vecka sedan. Jag undrar hur mycket andra som följer LCHF äter om dagen. Är nyfiken både på mängd, fördelning (fett,protein, kolhydrater) och hur ofta.

Maja G2010-10-24 10:10
Antal inlägg: 10730

När jag gick på kolhydratfri kost för några år sedan, så blev jag alldeles trög i hjärnan...Tankarna hängde inte med, jag glömde saker osv..Kunde inte fortsätta med dieten för jag kunde inte jobba normalt..

Tror faktiskt att vår hjärna behöver kolhydrater

Miss_jk2010-10-24 10:17
Antal inlägg: 8941

F_Errari: Jag åt nästan som vanligt fast eftersom jag tog bort t.ex. pastan så tog jag mer köttfärssås. Men annars är det nog ungefär som vanligt. Frukost, lunch och middag. Undviker socker i princip uteslutande, även fruktsocker.

Miss_jk2010-10-24 10:20
Antal inlägg: 8941

Hade vi ätit LCHF de senaste hundra åren och forskare nu kommit fram till att man skall äta varierat så hade ni sagt att det var humbug. Konservatister som vägrar tro på allt som avviker från det "normala".

ajohansson2010-10-24 10:57
Antal inlägg: 125

Började med LCHF i januari i år, tyckte det va en perfekt diet, jag är även diabetiker,Har behövt 2 tabletter om dagen för detta. LCHF ska ju vara jättebra för oss, men jag & familjen körde med detta i 3 mån . Gick ner ca:6-7 kilo. men blev segare och segare i huvudet, trött och okoncentrerad . mina socker värden ökade hela tiden, fick börja med insulin och sen lägga av med denna diet, den va inte bra för mig iallafall . Tänk efter innan och va försiktiga .
Anette

__1__ - Ej medlem längre2010-10-24 11:06
Antal inlägg: 1103

Så länge man har råd att köpa lammytterfile istället för Dennis hot Dogs så verkar det ju vara en helt okej diet. Man kan ju alltid käka lite bark för att motionera magen, som man låter ligga i "matsäcken" en stund, sen måste man dock kräkas upp det så att det av misstag inte glider ner i tarmen.

Cuppycake2010-10-24 11:23
Antal inlägg: 126

forskning visa att så länge du drar ner på ditt kaloriintag oavsett om du drar ner på fett eller på kolhydrater så kommer du gå ner i vikt så länge du gör av med mer än du stoppar in. sen är det väl lättare för folk att sluta med bröd än med sås =) sen har ju HFLC dieten visat sig vara fördelaktigt för diabetiker, långsiktigt kan man ju ifrågasätta hur nyttigt det är för blodkärlen men så länge man är smal och vacker right?

Gautama2011-12-23 22:29
Antal inlägg: 6854

Nu börjar det ticka in varningar för denna diet som många kör med. Man väljer givetvis vad man tror på, men jag tror på detta.

www.aftonbladet.se/h...41 14530.ab

Har alltid tänkt att det inte kan vara bra. Eftersom det varit ett nytt påfund så har det inte funnits så mycket forskning på lång sikt om det. Men nu börjar man kunna se följderna av detta humbug.

SkySpy_2011-12-23 22:36
Antal inlägg: 4418

Man ska endast se fettet som energi.. Saknar du energi när du äter kolhydratsnålt så öka fettmängden. Många kastar väl i sig lite för mkt fett kanske.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?