Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
9
Inloggade46
Mobilspel
Pågående18 783

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Larvbrud - Ej medlem längre2010-04-16 19:19
Antal inlägg: 4050

EE: Som jag förstod det var detta inte sant:

"--- konstaterade att det var bra att han erkände eftersom de hade märkt att chockladbiten var borta - en av dem sade att de skulle ha ringt polisen om de inte hade fått veta var den tog vägen.--"

ElectricEye - Ej medlem längre2010-04-16 19:24
Antal inlägg: 3604

Att utsagan inte är helt och hållet sann är inte ekvivalent med att vederbörande ljög (starkt ord).

lailala2010-04-16 19:26
Antal inlägg: 236

Det som är viktigt är väl ändå att pojken inte snor nåt mer(hoppas vi)Sen att han grät tror jag inte ger honom bestående men.

Gunilla _2010-04-16 19:28
Antal inlägg: 4425

Jag hakade mest upp mig på micro113's "Min uppgift som mamma är dock inte att vara ärlig mot en sexåring - det är att lära sexåringen skillnaden på rätt och fel" samt butikspersonalen som gjorde ett fånigt skådespel om en saknad chokladbit.

Att micro113 och sonen gick tillbaka till butiken där sonen fick be om ursäkt, betala chokladen, en rejäl uppsträckning samt en lektion om rätt och fel var väldigt bra och hade räckt alldeles tillräckligt enligt min mening.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-04-16 19:34

EE: Jag tror jag använt ordet "spela" mest, det ord micro använde om personalen från början. Att påstå att man tänkt ringa polis om man inte tänkt det tycker jag absolut är en lögn.

krill_master - Ej medlem längre2010-04-16 19:36
Antal inlägg: 1576

orkar inte läsa allt men det lilla jag sett så verkar det som att pojken micro pratar om förstod att det var fel och att den situationen hanterades bra och rätt, har svårt för att se vad som skulle vara bättre.

för övrigt så tycker jag nog att man som vuxen i polisförhör ska hålla sig svävande men kring sanningen, men inte säga som det är exakt för då kan man få stora problem.......

ElectricEye - Ej medlem längre2010-04-16 19:38

Jag kallar det konstnärlig frihet.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-04-16 19:40

Haha.

micro1132010-04-16 19:48
Antal inlägg: 17540

Gunilla _
Min uppgift som mamma är att ge mitt barn verkligheten i anpassade doser.

Jag är inte absolut ärlig mot mina barn - jag anser att det absolut finns tillfällen där jag som förälder är skyldig mina barn att ljuga.

Sanningen skall ges åldersanpassat.

micro1132010-04-16 19:49

ElectricEye
Den var bra :)

Gunilla _2010-04-16 19:50

Problemet är att den lille 6,5-åringen växer upp och inser att den traumatiska upplevelsen han hade späddes på av vuxnas idioti. Det är inte alls säkert att det blir positivt...

micro1132010-04-16 19:52

krill_master
Som vuxen i polisförhör skall man säga så lite som möjligt, ibland till och med ljuga om man vill klara sig bra. Det är åklagaren som skall bevisa skuld - och man får ingen strafflindring på att göra hans jobb i Sverige.

Jag kan ge det rådet till alla andra utom till mina egna barn - som jag lärt att inte ljuga, och därför aldrig kan uppmana till att säga annat än sanningen.

I så motto är jag en usel mor i sådana situationer.

Gunilla _2010-04-16 19:53

Helt okej micro113, men där är vi av helt skilda meningar. En lögn är inte legitim, ens till små barn, anser jag.

Gunilla _2010-04-16 19:54

Sen att man förklarar saker och ting på barnens nivå - det är en helt annan sak :)

micro1132010-04-16 20:02

Gunilla _
Han är nu tjugo år, har inga men av händelsen. Han brukar berätta om den och skratta om hur han lärde sig att inte stjäla. Hur pinsamt det var - och hur mycket han ångrade sig.

Han säger att han kommer göra likadant med sina barn -- att bästa sättet är att de får faeca dem de ställer till det för.

Poliser har mina barn aldrig varit rädd för - vi har haft kontakt med poliser på flera sätt genom barnens uppväxt - poliser är goda om man behöver hjälp, de har de alltid vetat. För mina barn har fängelse aldrig skrämt - jag jobbar ju där - för min son var det skammen om polisen fick veta som var värst.

Vi brukar också skratta som galna åt den gången han slängde bilnycklarna i biltanken och han satt bakom huset och tjöt och dunkade skallen i väggen och skrek - jag är en idiot, jag är en idiot - då var han fem år och vi skulle på semester nästa dag.

Den gången fick han ingen skällning alls, det var ingen som klarade av det - när vi hade skrattat klart hämtade vi grabben och fiskade upp nycklarna ur tanken.

Den gången har jag mer dåligt samvete för -- för då var jag inte mamma - jag klarade inte det -- jag orkade bara skratta i över en timme innan jag sansade mig. Då var jag inte förälder.

micro1132010-04-16 20:05

Gunilla _
Är inte en lögn legitim - menar du det?

Aldrig?

lillakia2010-04-17 10:39
Antal inlägg: 849

det har uppdagats att 2 av poliserna var praktikanter, en av dem troligtvis denne idiot som tvingade fram ett erkännande...Det stod dessutom "efter många om och men erkände pojken"......Han höll länge fast vid sanningen - dvs att han inte kastat någon sten, men sedan med hjälp av hot och skrämsel, erkände han motsatsen av rädsla, skräck och oro. Vi kommer att gå vidare med detta om utifall att mera repressalier kommer...Så allt hade sin förklaring ;)

ramsay - Ej medlem längre2010-04-17 10:44
Antal inlägg: 9204

herre gud

ElectricEye - Ej medlem längre2010-04-17 10:56

Ah, två av dem var praktikanter. Ja, då är ju den enda rimliga logiska slutsatsen att de är idioter. Det känns tryggt att bara få din version av det inträffade, lillakia. Att det sedan är andrahandsuppgifter spelar ju mindre roll. Att du dessutom broderar med lite känsloladdade ord gör ju bara en bra story bättre. Klart som fan att poliserna är idioter, det vet vi ju hur de är!

lailala2010-04-17 10:57
Antal inlägg: 236

Är inte allt bra nu då?Grabben fick en näsbränna och praktikanten får säkert lära sig att ta det lilla lugna.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?