Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 605 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| apbur | 2010-05-10 21:34 | |
![]() | gnagelram, jag tror inte heller fiskar kan reflektera så mycket över sina liv men visst måste de känna ångest när de får självdö på torra land? Det är lite märkligt att man inte har några som helst krav när det gäller dödandet av fisk. Nu kväver vi ju visserligen våra grisar på ett ganska makabert sätt men där försöker man ju iaf snabba på det hela. Fiskar låter vi bara ligga och självdö. Jag vet inte hur lång tid det tar men jag skulle gissa att det kan bli oerhört utdraget speciellt när fiskarna ligger tätt tillsammans med lite tillgång på vatten. För att inte tala om de stackars krabborna och humrarna. Jag har fångat krabbor som sen lyckats kravla sig ur nätet och påbörjat en 5 kilometer lång vandring ned till havet igen. Den stackaren hade bara hunnit 100 meter när jag hittade den på trottoaren. Jag tror nog den kände ångest över att vara så långt ifrån havet. | |
| apbur | 2010-05-10 21:37 | |
![]() | Dalapower, "det är så gott"-argumentet brukar visserligen vara vanligare bland de som äter kött. Jag håller med dig, det är ett uselt argument. | |
| oumie | 2010-05-10 22:14 | |
![]() | keffoswede du är halvvegetarian. Nu har några skrivit detta redan men det tål att förtydligas. En person som inte äter kött eller kyckling, men däremot fisk är demivegetarian/halvvegeta rian. En person som inte äter kött, kyckling eller fisk, men däremot ägg och mjölk är lakto-ovo-vegetarian (detta är den vanligaste formen av vegetarianism tror jag). En person som inter äter kött, kyckling, fisk eller mjölk, men däremot ägg är ovo-vegetarian. En person som inte äter kött, kyckling, fisk eller ägg, men däremot mjölk är lakto-vegetarian. Så. Orden betyder det dem betyder, hur ska vi kunna kommunicera om folk hittar på egna innebörder av ord? Kan jag kalla mig anti-rasist om jag hatar judar kanske? Angående skinn så tror jag att många vegetarianer tar avstånd från dödandet av djur för att skaffa fram mat, men ser skinn som en restprodukt från köttindustrin och därför ok att använda. Inget djur dödas för att bli skinnskor. Däremot dödas många djur med fin päls, till exempel sälungar, för att vissa gillar att klä sig i päls. Därför tar många vegetarianer avstånd från päls men kan använda skinn. | |
| oumie | 2010-05-10 22:16 | |
![]() | Oj jag glömde: en person som inte äter (eller använder) några produkter alls från djurriker är vegan. För en vegan räcker det inte med att inte döda djur, de tycker oftast att man inte ska utnyttja djur alls. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-05-10 23:49 | |
![]() | Man måste vara väldigt bra på att se verkligheten som man själv vill se den om man har missat vilka höga priser det är på skinnartiklar. | |
| Fantagia | 2010-05-11 01:01 | |
![]() | Bra att du orkar "apbur"....!! Skönt med klok argumentation och vettigt resonemang. Min erfarenhet är att de som gör 99% bra val ofta kritiseras för den procenten de "felar"....av de som gör 1% bra val och "felar" resten.....komiskt. Någon form av projektion kan man tänka.... | |
| krill_master - Ej medlem längre | 2010-05-11 07:27 | |
![]() | jag har en bekant som helt seriöst inte äter sånt som kryper, simmar eller krälar. vad kallas det? | |
| oumie | 2010-05-11 08:09 | |
![]() | Larvbrud: Det beror väl på vilken typ av produkt det är? Vinterskor till exempel är väl inte dyrare om de är gjorda av skinn. Läderbälten tror jag inte heller kostar skjortan. Sen finns det ju skinndetaljer på väldigt mycket kläder, sånt som man kanske inte tänker på om man inte verkligen går in för att inte konsumera någonting alls av djurs kroppar. För vegetarianer räcker det att inte vara den direkta orsaken till ett djurs död. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2010-05-11 10:23 | |
![]() | Apbur: Som jag skrev så bedömer jag fiskars förmåga till känslomässiga reflektioner som t ex ångest, skräck, obehag av att vara instängd mm som mindre än "högre" djur som grisar och kor. Naturligtvis, återigen som jag skrev, menar jag inte att det fråntar oss ansvaret att försöka minska även fiskars lidande. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2010-05-11 10:27 | |
![]() | oumie: Många "vegetarianer", däribland jag själv, motsätter sig inte själva dödandet av djur så mycket som dagens djurhållning i sig själv. Jag äter mycket hellre en älg som levt sitt liv i skogen och sedan blivit skjuten, än en gris som hela sitt liv levt under vidriga förhållanden. | |
| llloyden | 2010-05-11 10:52 | |
![]() | Broccolisaur: Fråga den som skrev detta om varför man äter korvbröd. "Korv med bröd kanske man tycker är gott. Då passar det ju bra att det finns en vegetariskt korv som man kan lägga i korvbrödet". Jag tror det var Apbur.. Jag vet inte om hon då menar sojakorv eller vad? | |
| apbur | 2010-05-11 12:24 | |
![]() | llloyden, antingen har man aldrig smakat korv gjord på kött men uppskattar sojakorv i bröd eller så har man tidigare ätit köttkorv med bröd och tyckt om det och gärna då äter vegetarisk korv med bröd om man nu slutat med köttätandet. Hur som helst kan jag verkligen inte se varför det är en väsentlig fråga över huvud taget. | |
| regression | 2010-05-11 12:34 | |
![]() | apbur, Vad är det för fel på ''det är gott''-argumentet? (Från en köttätares perspektiv) | |
| apbur | 2010-05-11 13:08 | |
![]() | regression, jag ska ge dig ett kort svar. För att få, väldigt, väldigt få lyckas vara konsekventa när man drar det argumentet till sin spets. Det är enbart empatilösa kräk som lyckas med det. Som argument betraktat är det inte alls fel egentligen. Inte mer fel än att svara "för att det är så kul" på frågan om det är rätt att göra abort i femte månaden. | |
| BorderBeta | 2010-05-11 13:23 | |
![]() | Från början var vegetarianism det som man idag kallar vegnism. Men dessa tidiga vegetarianer började äta animalier. (Mjölk, ägg): Då kom uttrycket vegan, som en förstärkning av att vara vegetarian utan undantag. Så småningom har vegetarian etablerats som någon som äter vegetabilier, även om kosten även innehåller animalier, dock ej djurens lik. | |
| BorderBeta | 2010-05-11 13:26 | |
![]() | Jag tycker om apbur:s kvalitativa argumentering. Skönt att se... | |
| Hirosha | 2010-05-11 13:43 | |
![]() | sv.wikipedia.org/wik...Ve getarian | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-05-11 15:43 | |
![]() | oumie: Värdet av ett dött djur ökar om man kan sälja skinnet. Jag förstår inte riktigt det här resonemanget om läder som biprodukt. Skinn har ett visst ekonomiskt värde. Det är inget att ens diskutera. | |
| oumie | 2010-05-11 20:26 | |
![]() | Jag använder inte skinn själv, jag försökte bara förklara varför vissa vegetarianer tycker att det är okej. Att skinn är en biprodukt är ett argument som jag har hört som jag är verkar ganska rimligt, även om jag inte själv håller med. Visst är det så att skinn har ett ekonomiskt värde, men om vi bestämde oss för att avveckla köttindustrin är det sannolikt att vi skulle finna alternativ till skinnet också. Jag tror att det är köttet som är "den första produkten", den som djuren faktiskt dör för. | |
| midas | 2010-05-11 20:43 | |
![]() | Dagens I-landsproblem. | |