Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 234

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Källargubben - Ej medlem längre2010-06-02 16:05
Antal inlägg: 665

Jo, det är ju regler det handlar om, de gör nog inte som de gör för att jävlas, även om det verkar så.

Det känns lite konstigt att jag i februari var helt trasig och pallade inte att studera, kunde knappt ta hand om mig själv utan fick hjälp av vänner.

Försäkringskassan säger - "Försäkringskassan anser att de besvär som beskrivs i det medicinska underlaget inte är av den omfattningen att din funktionsförmåga är nedsatt med minst en fjärdedel på grund av sjukdom."

Lillstölla2010-06-02 16:13
Antal inlägg: 23831

Problemet är väl att reglerna hittats på av omänskliga totala spån som aldrig varit sjuka en enda dag i sitt liv.
Sen blir det ju inte bättre eller lättare för vare sig dom eller oss när det finns folk som försöker utnyttja systemet och lura till sig pengar när de är fullt friska. Sen kan man ju inte sticka under stol med att det har blivit mycket tuffare med nuvarande regerings korkade beslut.

Läste så sent som häromdagen att folk åter strömmar tillbaka till FK efter att ha tvingats ut för att prova sin obefintliga arbetsförmåga för att återigen bevisa att de verkligen är sjuka.

Helt vridet det ju! Så hoppas på regeringsskifte till hösten, annars går det illa.

Källargubben - Ej medlem längre2010-06-02 16:22

Jo, det är första gången jag försöker sjukskriva mig. Man blir lite ledsen när man har jobbat och studerat, man har försökt så gått det gick, men så föll allt och inget fungerade. Hur kan de veta att min funktionsförmåga är nedsatt med minst en fjärdedel på grund av sjukdom?

Jag gick ju inte till doktorn för att jag ville ha uppmärksamhet... Jag orkade inte att studera helt enkelt, orkade knappt leva :/

zagg - Ej medlem längre2010-06-02 16:59
Antal inlägg: 298

Här finns användbar info
www.socialstyrelsen....ss ivepisod

le-lou2010-06-02 16:59
Antal inlägg: 17500

Lillstölla, vad tror du blir annorlunda då med ett regeringsskifte? Du är inte medveten om att det var socialdemokraterna som utformade de nya försäkringsreglerna och att detta skulle införas även med sossarna vid makten?

Lillstölla2010-06-02 17:51

Le-Lou: Vem är du att säga till mig att jag inte är medveten om det? Du vet inte ett dugg om det.

Har sagt vad jag tycker till dig vid tidigare tillfälle och tänker inte börja diskutera med dig igen.

zagg - Ej medlem längre2010-06-02 17:55

Det är en mycket vanlig och spridd missuppfattning att nuvarande regering är skyldig till hårdare regler på FK... det är fel. Planerna hade pågått och var långt gångna under den socialdemokratiska regeringen redan. Och dessutom, för de fall ni tar upp här i forumet gällde exakt samma regler som under sossarnas tid.

Källargubben - Ej medlem längre2010-06-02 17:57

Precis Lillstöta, det är en rätt onödig diskussion, hjälper inte mig ett dugg :)

Jag hoppas att man någon gång ser över FK:s riktlinjer.

Källargubben - Ej medlem längre2010-06-02 18:00

En grej jag undrar över är om FK ser sina fall från sjukdom till sjukdom. Alltså, tar man hänsyn till jobbigheten i att ha flera prylar på samma gång? Eller är det, lätt depression - nej, Svår huvudvärk-nej?

nettan232010-06-02 18:13
Antal inlägg: 4086

Tragiskt att psykisk ohälsa fortfarande inte är lika giltig som fysisk, är man deprimerad så är det inte så lätt att "ta sig i kragen"

Håller tummarna att det löser sig för dig Källargubben.

Lillstölla2010-06-02 18:17

Har diskuterat detta med skillnaden mellan fysisk och psykisk ohälsa mycket med andra i samma sits som jag själv och det är ju dessvärre så att även när man själv lider av båda har lättare att prata om och erkänna den fysiska biten. Nästan så att man måste våga eller hur jag ska säga erkänna att man mår dåligt psykiskt. För jisses då är man ju knäpp, ellerhur:)

Men som nettan23 säger, det är tragiskt. Borde ju vara jämställt!

Källargubben - Ej medlem längre2010-06-02 18:18

Tack Nettan23 :)
Saken är den att jag just nu mår utmärkt, fånigt att behöva jiddra med dem så lång tid efteråt (februari)

nettan232010-06-02 18:30
Antal inlägg: 4086

Källargubben: Aha trodde du va sjukskriven nu :S

Lillstölla: Håller med, det e fortfarande lite tabu att prata om depression osv. Man vill ju inte vara konstig...

Källargubben - Ej medlem längre2010-06-02 18:33

Nejdå, jag är frisk. Opererades med en gastric bypass 16 mars.

Sjukskrivningen efter op. blev såklaert godkänd då jag då var fysiskt nedsatt.

MixMax2010-06-02 18:48
Antal inlägg: 664

Ja fk är verkligen en toppeninstans. Jag är långtidssjukskriven, lämnade in alla mina papper inklusive läkarutlåtande runt mitten på februari. Min ersättning gick ut sista feb. Nu är vi i juni och jag har inte ens fått ett besked än om jag får, eller inte får mer ersättning. Ringer min handläggare, både jag och min man utan att h*n ringer upp. Så vi lever snart på luft. Räkningar läggs på hög...

zagg - Ej medlem längre2010-06-02 18:50

Mixmax: ring chefen. Normalregel är att du ska bli uppringd inom 48 timmar om du bett om det.

Lillstölla2010-06-02 18:57

MixMax: Det är ju jävligt illa att det ska behöva vara så!! Man mår ju inte bättre av att det krånglar rent ekonomiskt.

Källargubben - Ej medlem längre2010-06-02 19:00

De har väl kallats för förseningskassan :)

Cattha2010-06-02 19:15
Antal inlägg: 10

Ser eller hör jag ordet Försäkringskassan ser jag rött!

Min man fick en kronisk sjukdom för 2,5 år sedan. Under tre dagar var fjärde vecka var han hemma och medicinerade, cellgifter. Han hade då en sjukskrivning, Förebyggande medicinsk behandling. Pga cellgifterna blev han infektionskänslig och fick stanna hemma strödagar. Då fick han ett beslut så han slapp karensdagen, som tur är!

Innan vi fick rätsida på alla turer och hur det skulle vara, var det många samtal till Försäkringskassan, för ingen fick prata om de olika besluten/sjukskrivningarn a utan alla hade sitt område, de fick inte råda eller berätta för oss hur vi skulle göra!? Ha, det är skrattretande! Jag blev kopplad än hit och än dit...

Min man var glad att jag tog striden med dem så han slapp, eftersom han var sjuk och inte orkade! Så Källargubben och alla ni andra jag lider verkligen med er!

Källargubben - Ej medlem längre2010-06-02 19:34

Förjäkligt för er Cattha :/

Man vet själv att man INTE kan studera/jobba, men de tycker annat utifrån sina byråkratiska riktlinjer.

Jobbigt med sjukdomar som inte syns som psykisk ohälsa och som i ditt fall med din man Cattha

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?