Spelrum
| Giraffen | 38 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 64 |
Mobilspel
| Pågående | 19 064 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Gautama | 2010-07-20 22:59 | |
![]() | Ja och det är ju precis det jag också gör ramsay. Jag betalar de arbetsgrundlönen. Och vad jag vet så klarar sig de flesta i Sverige på den. jag spelar inte dum, jag försöker bara förstå hur du resonerar. | |
| justforfun | 2010-07-20 23:00 | |
![]() | Men är det verkligen rimligt att ge 100-150 kr i dricks om notan skulle hamna på 1000-1500 kr? | |
| Pseudonymf | 2010-07-20 23:01 | |
![]() | Att kunna förstå hur vissa resonerar inne på detta forum är väl ändå en utopisk strävan. | |
| Gautama | 2010-07-20 23:02 | |
![]() | Möjligt nymf, men jag är envis och gjorde ett försök:-) | |
| justforfun | 2010-07-20 23:03 | |
![]() | Min smärtgräns ligger på 30 kr, faktiskt. Att beställa några få svindyra maträtter och en flaska vin medför väl inte automatiskt att servitören är värd större summor i dricks? | |
| vemvonhelst | 2010-07-20 23:03 | |
![]() | Beror helt på servicen som bjuds.... | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-07-20 23:04 | |
![]() | och om servicen är bra ska du tippsa. det är reglerna. om du väljer att utnyttja tjänsterna utan att ersätta dom är du snål. jag tycker det är helt ok att mot invända systemet och välja att sitta hemma alt öppna egen rest. btw, med att avrunda menar jag inte närmsta 10-tal. men det är jag. ( inte till G utan för övrigt). | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-07-20 23:04 | |
![]() | Jag beställer aldrig svindyra maträtter. Hatar gourmetrestauranger nämligen. | |
| Slagruta - Ej medlem längre | 2010-07-20 23:06 | |
![]() | Pseudonymf; seriös nu? :) | |
| Gautama | 2010-07-20 23:07 | |
![]() | Det är just det som är problemet ramsay! Jag är inte snål alls, och gillar inte att du kallar mej det för att jag har en övertygelse. Tvärtom är jag väldigt givmild. Men du får gärna tro att det handlar om snålhet eftersom du har din övertygelse att det är så. Jag bjussar på det:-) | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-07-20 23:09 | |
![]() | G gå inte i taket nu utan lyssna "Men jag betalar ju för maten ramsay!! Jag tar inte springnota!" maten är en av produkterna tjänsterna som erbjuds (och skall betalas för) på en rest. hemma betalar du för maten. på rest är dom så generösa att det enda du behöver betal i övrigt för är bra bemötande. regler ige. | |
| Pseudonymf | 2010-07-20 23:09 | |
![]() | ➤Slagruta 2010-07-20 23:06: “Pseudonymf; seriös nu?” Jag vet inte, är du? :) | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-07-20 23:10 | |
![]() | mitt tangentbord har smittats av min dysleksi!:O | |
| vemvonhelst | 2010-07-20 23:10 | |
![]() | Jag brukar iofs säga till om jag inte är nöjd med service eller det som serveras, hur många kan stoltsera med det. De flesta brukar ju, på svenskt manér, svara ja på frågan om det smakade bra, även om lammet smakade kofta.... | |
| Gautama | 2010-07-20 23:11 | |
![]() | Det är inte alls några regler ramsay. Inte mer än i ditt samvete! Jag får personlig service på så många ställen, det finns inga regler alls att jag ska betala mer än vad det står i prislistan. Oskrivna regler kan man välja om man vill följa. För mej finns inte de oskrivna reglerna som finns för dej. Svårare än så är det inte. | |
| Slagruta - Ej medlem längre | 2010-07-20 23:12 | |
![]() | mmm Pseudonymf, försöker i alla fall.. | |
| Pseudonymf | 2010-07-20 23:12 | |
![]() | Skönt att höra. | |
| Wizz77 | 2010-07-20 23:13 | |
![]() | Det är reglerna? Vilka regler? Får man spelregler då man går in i restaurangen? Och igen, när skall man ge dricks och när inte. Varför inte dricksa på snabbmatsrestaurang om maten och servicen är bra? Varför inte dricka servitörerna på buffetrestaurang om de plockar bort 30 tallrikar från bordet med ett leende på läpparna? Är det bara då man får maten buren till bordet och betalar efteråt som man skall ge dricks enligt "reglerna"? Varför? Jag betalar dricks rätt så ofta, men kan inte förstå att jag skulle vara snål de gånger jag inte gör det. Vilka tjänster utnyttjar jag som jag inte betalar för? | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-07-20 23:17 | |
![]() | Det är inte alls några regler ramsay. Inte mer än i ditt samvete! Jag får personlig service på så många ställen, det finns inga regler alls att jag ska betala mer än vad det står i prislistan. Oskrivna regler kan man välja om man vill följa. För mej finns inte de oskrivna reglerna som finns för dej. Svårare än så är det inte. då så. jag tycker det är helt ok. mnen du behöver vara medveten om vad de resturanger du nyttjar tänker. så jag förstår att du stannar hemma o steker din falukorv istället. helt ok. | |
| justforfun | 2010-07-20 23:17 | |
![]() | Vad anser ni vara god service då? För mig innebär det ett vänligt och korrekt bemötande och att relativt snabbt få maten serverad - varm, välsmakande och snyggt upplagd. Jag uppskattar att servitören frågar om det smakade bra, men inte att han svassar runt och påpassligt fyller på mitt vinglas när det nästan är tomt. Det jag kan göra själv vill jag inte ge extra dricks för! | |