Spelrum
Giraffen | 24 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 19 |
Inloggade | 43 |
Mobilspel
Pågående | 20 181 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Zoroastro | 2012-08-30 11:58 | |
![]() | Myntagelé gjord på äpplen är gott till det mesta. Står nog i de flesta kokböcker. Brukar lägga några droppar extra med grön karamellfärg för att få den riktigt giftgrön.....skapar en färgklick på matbordet. | |
Timjan53 | 2012-08-30 12:07 | |
![]() | Lingongelé är jättegott, man behöver inte plocka så mycket lingon heller.... | |
Lill-IT | 2012-08-30 12:23 | |
![]() | Måste tipsa om rabarbermarmelad. Jättegott ihop med brieost. | |
apbur | 2012-09-06 16:51 | |
![]() | Har någon erfarenheter av krikon? Vad för gott kan man göra med dem? | |
LadySol - Ej medlem längre | 2012-09-06 16:52 | |
![]() | Björnbärsmarmelad är också fantastiskt gott tillsammans med brie. | |
blue_moon | 2012-09-06 17:09 | |
![]() | apbur >> man kan koka sylt, marmelad, kompott och saft av krikon. Precis som av plommon. Jag läste om någon som blivit lös i magen efter att ha ätit färska krikon, men det kan man bli av för många plommon också. :) | |
apbur | 2012-09-06 17:23 | |
![]() | Jag tänkte mig marmelad med antingen kanel, ingefära eller kardemumma. När man urkärnar och skalar plommonen, ska man först koka dem då så att skalet släpper? | |
blue_moon | 2012-09-06 17:32 | |
![]() | Det kan du göra om du vill. Marmeladen blir mildare utan skal. Men jag brukar ha skalen med i sylt och marmelad, fast då skär jag plommonen i småbitar innan jag lägger dem i grytan. | |
-Delika-tess | 2012-09-06 17:33 | |
![]() | Testa att kombinera med lakrids!!! Skitgott!! Tror det var rabarber/lakrids jag smakade som var sååå gott!! Även blåbär/är gott! Blåbär/punch är också gott!!! | |
apbur | 2012-09-06 17:36 | |
![]() | Tack, kissen! | |
blue_moon | 2012-09-06 17:57 | |
![]() | Varsågod, kissen! ;) | |
-Delika-tess | 2012-09-08 12:30 | |
![]() | Hittills i år har det blitt hallon/jordgubb-saft, svartvinbärssaft och hallonsylt... vet inte om det blir nåt mer, har insett att vi inte äter marmelad och sånt.... | |
blue_moon | 2012-09-08 12:48 | |
![]() | Samma här! Har en stark drift att "samla i ladorna". Jag kokar gärna marmelad, sylt och saft men är dålig på att konsumera. Däremot blir presentfrågan löst alltsomoftast. :) | |
apbur | 2012-09-08 15:07 | |
![]() | Separerade de lila krikonen från de gula och röda. Den mörka marmeladen med kanel blev riktigt god. Tror jag kan passa till mögelost. De gulröda gjorde jag med citron och ingefära. Funkar men den andra blev godare. | |
blue_moon | 2012-10-13 00:45 | |
![]() | Det låter gott, apbur! Några krikon har jag inte plockat i år, men väl slånbär, körsbärskornell och rosenkvitten. Konstigt nog är det ingen mer än jag som plockar, men det är naturligtvis trevligt att få disponera rikedomarna fritt. :) I morgon ska jag börja med slånbärssaften: Hälla 1 liter kokande vatten över 2 kilo bär och koka upp så att bären brister. Sen låta stå till nästa dag, och då sila ifrån saften och koka upp den igen och slå den över bären. Först dagen därefter silas saften och mäts. Man tillsätter 400 gram socker per liter saft, kokar upp och skummar. Jag undviker konserveringsmedel, men då gäller att dricka upp saften snabbt innan den möglar. | |
blue_moon | 2012-10-13 01:32 | |
![]() | Ska väl tillägga att resultatet är väl värt mödan. Slånbärssaft är fantastiskt god, snäppet bättre än körsbärssaft! | |
apbur | 2012-10-13 13:47 | |
![]() | Var bor du kissen? Det finns en app som heter "fruktkartan" där man kan märka ut fruktträd som allmänheten kan plocka från. Man kan nog även märka upp buskar av olika slag. Lite gulligt tycker jag. | |
blue_moon | 2012-10-13 14:47 | |
![]() | Bra att du påminde mig. Via Äkta varas hemsida fann jag Fruktförmedlingen, där folk som har överskott på frukt erbjuder hugade spekulanter att plocka gratis. www.aktavara.org/Gui...at est=True Jag bor i Lund och hittade en adress i Åkarp dit jag körde och plockade Signe Tillisch, Belle de Boscop, Filippa och Ingrid Marie. Tog fallfrukten först men sen också stora fina Ingrid Marie direkt från trädet. Nu är jag fullt sysselsatt med att koka äppelmos, baka äppelkakor och -pajer och att göra chutney. | |
apbur | 2012-10-13 14:56 | |
![]() | Låter väldigt trevligt. Det är skamligt att gå runt i villakvarteren här och se hur i princip ingen tar hand om sin frukt. Men de kanske matar rådjuren och väntar på att fylla frysen med välmatat kött? | |
blue_moon | 2012-10-13 15:47 | |
![]() | Håller med dig. Jag har också undrat varför så få bryr sig. Men det har faktiskt hänt att folk kommit fram till mig och frågat vad jag plockar och då har jag berättat och gjort reklam för varan. :) Men det är väldigt generöst att annonsera ut att man har frukt som den som vill får komma och plocka! Glömde säga att jag bor i en härligt grön miljö med många bärbuskar och fruktträd. Förutom de vanliga hittar man körsbärskornell som blommar i början av april och får mörkröda bär i sept-okt, bra till saft, sylt och likör. Slånbär som jag just nu gör saft av. Rosenkvitten som lyser av röda blommor i maj och dignar av ljuvligt doftande gula frukter i oktober, perfekta att göra gelé av! Dessutom finns det gott om rönn, hassel, nypon och fläder. Skulle fler bli intresserade om det satt skyltar i buskarna med namn och användningssätt? Hehe, ska fundera på saken... | |