Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 334 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| raisingirl | 2010-09-16 12:01 | |
![]() | Haha, ja det där om inne- vs utekatter kan jag förstå, träffar katter dagligen i mitt arbete och när man frågar "är den utekatt?" svarar ägaren ofta, "ja, både ute och inne". :) Iaf i min bekantskapskrets är vi annars ganska överens om vad som avses med det ena eller andra. Tack, ja jag tycker att katter är ett djur som inte är tillräckligt domesticerat för att kontrolleras på samma sätt som hundar eller hästar, men jag har aldrig påstått att jag försvarar att vi håller dom övriga djuren du nämnde under vår kontroll. Varför måste jag försvara det? Dels är det som Uisge skriver här ovanför inte samma sak, du kan inte jämför en katt med en reptil eller fågel som inte ens är hemmahörande i Norden! Sen är det ju så att inget av dessa djur har ett beteende som så vitt jag vet är ens i närheten av kattens, jag menar detta att ströva runt i sitt revir men ändå vara sällskaplig och starkt bunden till människan. Katter har under historiens gång valt att leva tillsammans med människan, fast på ett själviskt sätt, vilket inte gäller för de övriga. Och nu är det ju katter vi diskuterar, jag har redan förklarat varför det är skillnad på katter och hundar/hästar, måste jag förklara skillnader på katters natur jämfört med alla de andra du nämnde också? En katt är en katt, det borde räcka så. Jag tycker att du upprepar dig med "Varför frågar vi bara katterna?", det gör vi ju inte!!! Men djur har olika natur och alla har inte samma behov! Återigen; skillnad i domesticering. Det känns ungefär som att fråga varför vi inte går med grisar i koppel, det gör vi ju med hundar? Varför håller vi inte kor som sällskapsdjur på samma sätt som hästar? Vad gäller att klara sig bra i våra naturliga förhållanden så är det ju en sanning med modifikation; en katt klarar sig inte som utekatt alldeles på egen hand. Men bra mycket bättre än fiskar, tamråttor, reptiler, fåglar, tamillrar, marsvin och hamstrar. Slipper jag den guidade turen på katthemmet då? Jag är mycket väl medveten om hur såna funkar, samarbetar med ett par regelbundet faktiskt. Och du som är så insatt borde veta att flertalet katter som hamnar där inte kommer från ansvarsfulla ägare som bryr sig om sitt djur, utan faktiskt har lämnats vind för våg "på riktigt". Majoriteten av katthemskatter är INTE "vanliga utekatter" som råkat komma bort eller råkat ut för nåt, utan katter som folk inte tagit hand om ordentligt. Man kan mycket väl vara en ansvarsfull kattägare TROTS att man låter sin katt vara utomhus på egen hand! Sen finns det så klart miljöer som är olämpliga för katter att vara ute i, själv vill jag tex att det skall vara "på landet" för att det skall kännas ok, skulle aldrig släppa ut min katt på söder i stockholm tex. Men det där måste ju vara upp till var och en, både människa och katt. Ibland är omständigheterna så att katten mår bättre av att vara ute trots att det kanske finns större risker med det än man skulle önska. Vad gäller inhägnaden du länkade till; har man möjlighet att göra nåt sånt som funkar så är det jättebra ju! Men jämförelsen med hästar haltar fortfarande, det är lite enklare att göra hagar till dom... Jag påstår inte att alla katter måste ströva fritt för att må bra, men vissa behöver det. Och vad gäller min egen katt, han är ute på sommaren när vi är på landet, vilket tyvärr inte alltid är samma "land" så att bygga ett sånt här staket är inte praktiskt möjligt. Det kanske blir ett permanent "land" så småningom, men då får vi se då vad som funkar bäst. Troligen blir det ingen inhägnad då heller, han har vant sig vid att strosa runt på egen hand under dom senaste åren och skulle säkerligen ta mycket illa upp om jag började begränsa hans promenader. Har läst lite mer på www.kattstatus.se och håller med om det mesta; katters status och låga värde ÄR ett stort problem idag och det finns mycket att göra. Det är hemskt med folk som tröttnar och inte orkar bry sig, och det är vidrigt vad många hemskheter som hemlösa katter kan råka ut för och också gör! Men det är ju inte dom älskade katterna som fryser och svälter ihjäl varje år, jag tror du måste inse att det finns en skillnad där. Visst händer det att katter som är idmärkta, kastrerade, älskade och omhändertagna (OCH går ute fritt) kommer bort och råkar illa ut, men det är inte dom som är tusentals varje år, långtifrån. Jag tycker att detta är en viktig fråga, men om man propagerar för att katter inte skall få gå ute fritt överhuvudtaget så stöter man nog bort många kattägare tyvärr, dom tar illa upp och känner sig påhoppade eftersom dom flesta bryr sig jättemycket!!! Tro mig, jag tjatar ganska ofta på folk om att dom måste kastrera, idmärka och vaccinera om katten skall vara ute, har övertalat ganska många som varit motvilliga från början, men om jag hade börjat snacka om att "och sen måste du bygga en inhägnad till den eller gå ut med den i koppel" så hade dom tyckt att jag var dum i huvudet och slutat lyssna! Tyvärr. Att höja kattens status i samhället är ett viktigt arbete, men med alltför radikala åsikter/metoder så kommer man bara dunka huvudet i väggen. Istället för att fokusera på det som faktiskt är möjligt att få folk att göra, dvs kastrera, idmärka, vaccinera och försäkra. Jag tycker det är STOR skillnad på detta jämfört med att lägga till "och så skall dom vara ute under kontrollerade former". Sen i slutändan är det ändå så krasst; man KAN INTE skydda dom man älskar från "onödiga faror" och lidande alltid. Det går inte. | |
| 25ton | 2010-09-16 12:09 | |
![]() | gå in på blocket. två fulla sidor med herrelösa kattkräk. bara å ta får sig | |
| Mamik | 2010-09-16 13:32 | |
![]() | Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden, men av det jag läst blir jag lite störd när det pratas om katternas domesticering. Det är ingen större skillnad på domesticeringsgrad på våra olika husdjur, med undantag av vissa enskilda raser där man avlat bort instinkter och naturliga beteenden. Att inte alla katter går att ha som innekatter är en myt, utan dess like. Det kräver bara mycket mer av ägaren i form av aktivering, liksom för hundägaren. Det går alldeles utmärkt att hålla sin katt på samma sätt som man har hundar, med koppelpromenader, efter träning. Hundar brukar inte heller tycka om första gången man sätter på dem ett halsband. Bengalen är en kattras med många naturliga instinkter. Här är en text kopierad från en bengalsida. "Gillar efter träning att vistas utomhus i sele eller i ett hägn men trivs även utmärkt som innekatt. Bör inte släppas lösa ute då dom har stora revir och därmed riskerar att hamna i orätta händer eller råka ut för olyckor. " Går det att hålla en bengal som innekatt så går det med alla! Min egen åsikt är att man ska bo på landet om man ska ha utekatt, jag har själv tre stycken. Och jag tycker inte att det är lämpligt ens i den här lilla byn att ha utekatt om man bor i hyreshusen eller villorna mitt i byn. Jag tycker att man ska bo nära skogen så att katterna, förhoppningsvis, håller till där och inte hos grannarna. | |
| Deadwing | 2010-09-16 14:02 | |
![]() | Har inte tid för något långt svar, men måste ändå reagera på det här med radiakala åsikter. Ser folk det verkligen som en radikal åsikt att hålla koll på sitt djur? W-O-W. Då är situationen så mycket värre än jag först trodde. | |
| Gautama | 2010-09-16 14:25 | |
![]() | Mamik att det inte går att ha en katt som innekatt är väl ingen som sagt vad jag sett, inte jag i allafall. Men jag tycker inte det är ett schysst sätt att fostra sin katt att vara inne hela tiden. Jag tror i allafalla att en utekatt får ett trevligare liv och ett liv som passar en katt bra mycket bättre efter deras nedärvda vanor. | |
| raisingirl | 2010-09-16 14:31 | |
![]() | Deadwing, ja det vill jag nog påstå. "Att hålla koll på sitt djur" är inte en radikal åsikt, men att likställa detta med att katter SKALL vara inomhus/gå i koppel/vara i rastgårdar, ja jag tror det. Och Mamik, jag tycker att det ÄR skillnad på kattens domesticeringsgrad jämfört med övriga husdjur. ( www.themaineclub.se/...x. php?id=3 ) Tillärckligt stor för att rättfärdiga denna skillnad i hur man håller dom. Tror inte heller att alla funkar som innekatter. Men håller med dig om att man helst ska bo på landet och nära skogen om man vill ha sina katter ute. :) | |
| alsklingsem | 2010-09-16 14:47 | |
![]() | Det är jävligt oansvarigt att släppa ut sin katt om man bor i stan. Punk slut! | |
| Minta | 2010-09-16 15:19 | |
![]() | Nej, inte alls, punkt slut. De som överger katter som varit tamkatter är jävligt oansvariga däremot. | |
| guni | 2010-09-17 17:06 | |
![]() | Det verkar som man inte kan enas i frågan. Jag tycker själv att Deadwing upprepar sig själv hela tiden och kan inte se något rätt i någon annans kommentaren. Har förstått att det inte går att förklara hur en katt är till sin natur. Ingen större idé att fortsätta med andra ord,. | |