Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 604 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Snoosy | 2010-09-20 15:34 | |
![]() | Kirgizistan, har du läst hela tråden. För då hade du kunnat läst mitt exempel om apoteksmonopolet. SOm såldes ut under de första 4 år alliansen regerade. Det blir billigare med konkurrens sa många. Pyttsan. Har jämfört priserna som var innan och dom som är idag. Dom flesta varor jag jämförde har ökat i pris. En vara vi är tvungna att köpa har ökat med 34 kronor i curas apotek. Den finns i en annan apotekskedja för samma pris som tidigare. Men det är själva grejen. Inget har blivit billigare. Vilket ni som står till höger påstår. Privatisering, nej tack! | |
| Kirgizistan | 2010-09-20 15:35 | |
![]() | Betygen säger väldigt mycket om man förmår sig läsa igenom betygskriterierna. | |
| Snoosy | 2010-09-20 15:35 | |
![]() | Miniludd, vad är det du inte förstår ?? | |
| le-lou | 2010-09-20 15:36 | |
![]() | I framtiden, om du lever på ett ålderdomshem så kanske den tusenlappen varit viktigare att ge åt samhället?! öh hur tänker du nu? | |
| le-lou | 2010-09-20 15:37 | |
![]() | Är det bra med betyg redan i 6an?? Hade du själv velat ha det?? gärna. Jag hade iofs betyg från ettan men sexan känns rimligt. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-09-20 15:38 | |
![]() | Kirgizistan, Du har helt rätt där. Jag låg på mycket högre nivå än dom som gick i den privata skolan. Kraven där var mycket lägre än i den privata. "Det är självklart att när en person presterar bättre än en annan så ska den personen ha en mer självklar plats på en högskola. Man ska inte slösa pengar på inkompetens och definitivt inte tvinga de som inte har ett intresse av att läsa vid en högskola att göra det." Du menar alltså att någon som vill bli t.ex. frisör inte vill ha högskolebehörighet? Du förstod inte vad jag skrev om att man borde få välja själv om man vill läsa in hskolebehörighet på gymnasiet?! Alla som går Sam kanske inte ens vill läsa på högskolan men tvingas göra det. Det handlar inte enbart om att prestera. Alla har inte samma förutsättningar, varför kastar du skit på dessa genom att säga att de är inkompetenta?! | |
| Kirgizistan | 2010-09-20 15:38 | |
![]() | Snoosy, har du räknat med inflation alls? Är du varse om att vi varit med om en lågknojuktur. Vet du att läkemedelsföretag höjtpriserna därefter? Även jag har handlat en hel del på apotek sedan privatiseringen och jag kan konstatera att förutom det bättre bemötandet så har priserna sänkts. | |
| le-lou | 2010-09-20 15:39 | |
![]() | en liten notis i sammanhanget. Betygen kommer inte att sättas bara som mvg, vg ig, g, ug osv, det ska ges ett komplett skriftligt utlåtande som hör ihop i sammanhanget. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-09-20 15:39 | |
![]() | Kirgizistan, Det kan ju vara lättare för en 12åring att få höra "träna mer på ditt uttal" än att läsa igenom betygskriterierna. | |
| le-lou | 2010-09-20 15:42 | |
![]() | Delicious, dörren är inte stängd ens om du går ut gymnasiet med kassa betyg. Du har fortfarande möjlighet att tenta upp betygen, men däremot får du inte konkurrera med de som inte har några betyg alls på just komvux i såna ämnen där du redan har betyg i. Komvux är ju tänkt som en vuxenutbildning, inte som "läsa upp betyg-utbildning". Varför är det fel? Som det varit - det är ju då det blir elitistiskt om nåt. Jag kan gå Komuvx om och om igen tills jag fått de betyg jag har, och tar platsen från en bättre behövande. Vill jag få upp betygen - ja varsegod att tenta upp dem. Det är ingen som hindrar dig. | |
| lightningpaw | 2010-09-20 15:42 | |
![]() | Kirgiz: "Det klassiska motargumentet från vänstern om att privatägda företag enbart är ute efter pengar är för det första enbart skitsnack egentligen men dessutom betryggande. För att tjäna pengar måste de göra ett bra jobb, annars mister de kunderna." Och om de mister kunderna tjänar de inga pengar. Självklart är privatägda företag bara ute efter att tjäna pengar. Detta är själva drivkraften i kapitalismen, det är deras ansvar mot aktieägare, trodde inte ens men kunde hitta en moderat som skulle påstå nåt annat. Exempel på annat är bara kuriosa i sammanhanget. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-09-20 15:44 | |
![]() | le-lou, Det låter bra. | |
| Snoosy | 2010-09-20 15:44 | |
![]() | Vi tar det en gång till. Den tusenlappen du nämnde. Den kanske är bättre att ge åt staten. För din framtid. Om högern får regera så finns ingen välfärd kvar. Allt är privatiserat. Då får du betala för den egna vården. Högern vill att vi ska klara oss själva så mycket vi kan. Men dom flesta kan inte spara pengar. Och har ingen ekonomi för framtidens högerpolitik. Blev förvånad då jag läste en artikel om hur få det är som ens har 10000 på banken. Minns tyvärr inte hur stor procent som hade en buffert, men det var ingen hög siffra. | |
| Kirgizistan | 2010-09-20 15:45 | |
![]() | Delicious, jag betvivlar att du presterade bättre. Av den enkla andledningen att du då borde veta att utbildningen går att komplettera idag och att man faktiskt kan välja det redan när man påbörjar den. Så nej, jag kan inte tala för alla frisörstuderande och om man valt att läsa samhällskunskap på gymnasiet brukar man se till de möjligheter som finns när studierna är avslutade, att man "tvingas" studera på högskolan efteråt är skitsnack, däremot så finns den möjligheten. Det handlar väldigt mycket om att prestera, hur man preseterar beror mycket på intresse och folk som inte är kapabla till att studera ett visst ämne på en viss nivå, inkompetenta (Personer med bristande kompetens.), tenderar till att sakna intresset och då bör de platserna gå till personer som både vill och kan. | |
| Snoosy | 2010-09-20 15:45 | |
![]() | Le-lou, sen att jag var nyfiken på din tusenlapp. Får du så mycket mer extra i plånboken, med hjälp av högern?? | |
| lightningpaw | 2010-09-20 15:46 | |
![]() | Kirgiz: vad det gäller privatiseringen av apoteken. Jag tar mycket mediciner och när någon tar slut och jag snabbt måste få fatt på nya kan jag nu behöva ringa upp till fyra olika telefonnummer istället för som tidigare ett som dessutom hade service dygnet runt. För mig har det bara blivit sämre, servicen på det "vanliga" apoteket på nätet är oändligt mycket bättre. Jag kan inte se en enda fördel med denna privatisering. | |
| Snoosy | 2010-09-20 15:47 | |
![]() | lightling, ja så är det. | |
| le-lou | 2010-09-20 15:47 | |
![]() | Lightning, självklart. Men som alla företag som drivs av vinst , så ingår även ett stort (större skulle jag säga) intresse av att hålla kunder och i detta fall även kommunen nöjda och glada. Annars mister de chansen att ens vara med i diskussionen när nya upphandlingar ska göras. Det är ju en tjänst de tillhandahåller som vi talar om. Tjänster är beroende av en sak - att det finns en marknad. Skillnaden för kommunen eller invånarna är egentligen ingen. De betalar för en tjänst oavsett, offentlig eller privat och invånarna får tjänsten tillhanda. Värt att veta är också att kommuner håller lika stora kvalitetskrav på de privata som de offentliga. Förmodligen högre faktiskt på de privata. | |
| Kirgizistan | 2010-09-20 15:47 | |
![]() | Så du menar på att strävan att tillfredställa kunder i sin jakt på finanser är negativt? Det är självklart att de ska ha pengar för ett bra utfört jobb. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-09-20 15:48 | |
![]() | le-lou, Var skrev jag något om att komvux var till för att läsa upp "kassa betyg"? Jag tycker också att man ska hamna i en annan urvalsgrupp grupp om man läser upp betyg man redan fått. Det jag är emot är att yrkesutbildningarna inte ska få chans redan på gymnasiet att läsa in högskolebehörighet. Det bör vara valfritt om man vill det eller ej oavsett vilket program man väljer. | |