Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 18 660 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| remvanrijn | 2010-09-30 16:44 | |
![]() | Apbur; varför har inte cyklister skyldigheten att anpassa sin hastighet efter rådande trafikomständigheterna liksom knölig asfalt och skarpa kurvor? Samsas med tonårsgäng, barnvagnar och hundägare ( med rastande hund antar jag) Ja , vad gör dem på cykelbanan?? Söndagscyklisten och tävlingscyklisten måste samsas på samma cykelbana.. hmm samma sak gäller för bilisten som snällt få finna sig i att hitta söndagsföraren framför sig.. | |
| Zmrzlina | 2010-09-30 16:56 | |
![]() | Hela diskussionen är baserad på ett tankefel om att vägen är till för bilar, vilket inte stämmer. Vägen är till för fordon, av vilka cykel är ett. Gilla läget eller kör inte bil. Gnäll nån annan stans. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2010-09-30 17:11 | |
![]() | Jag måste ha missupfattat hela trafik-regelverket. I min vildaste fantasi trodde jag att cyklar måste hålla sig till cykelbanor (där det finns), hålla till höger om det inte finns och inte cykla i bredd och därmed ta upp halva körfältet och hindra bakomvarande trafik då cyklister (pendelcyklister) sällan ligger konstant i 30 km/h vilket är begränsningen i stan. I min vildaste fantasi tänkte jag att en cyklist borde vara rädd om sin kropp oavsett vem som är skyldig vid en smäll då cyklisten är den som alltid far illa nästan oavsett vad han kör in i, bil såväl som barnvagn. Fel av mig att tro nåt sånt. Ni som vill ha en Merca-stjärna permanent inopererad i ryggen, fortsätt cykla som ni gör i min närhet... | |
| slånbär | 2010-09-30 17:12 | |
![]() | Zmzlina- äntligen ett helt korrekt inlägg i debatten! | |
| Robbian - Ej medlem längre | 2010-09-30 19:28 | |
![]() | Jag cyklar förvisso på trottoaren när tillfälle ges, dvs då inga fotgängare vistas där. Detta gör jag dels för att underlätta för bilisterna, dels för min egen säkerhet. Jag är inte så jäkla mycket för regler. Det sunda förnuftet får råda. | |
| slånbär | 2010-09-30 20:19 | |
![]() | I trafiken så är det viktigaste av allt att man håller hastigheten och visar hänsyn. Hastigheten är avgörande för hur allvarlig utgång en ev. olycka får. Det är skrämmande att såna som YJ överhuvudtaget får köra bil med den synen han har på oskyddade trafikanter och med den brist på respekt för trafikregler som faktiskt finns till för att följas. Man kan ha vilka åsikter man vill om de reglerna men nu finns dom och då ska dom följas-punkt! Den som inte gör det ska inte köra bil helt enkelt. | |
| witchgame | 2010-09-30 20:34 | |
![]() | Värsta är nog, tycker jag, när cyklisterna kommer farande i skumrasket när det börjar skymma på och knappt syns , och dessutom bara cyklar rakt ut framför en på övergångställen och andra ställen med... och förväntar sig att man ska hinna se dom. Varför är inte livet deras värt mer än att man kan lägga ett par tior på en bra reflexväst eller reflexband? visst ser kanske inte så tufft ut, men vem bryr sig hur tuff man är när man inte syns i mörkret? samma gäller gående TA PÅ ER REFLEXER !!! Det är mörkt ute nu !!! annars är det okej om dom cyklar på vägen eller vart som helst bara dom visar ömsesidig respekt! | |
| apbur | 2010-09-30 20:47 | |
![]() | remvanrijn, jag säger ju att det är dumt att cykla snabbt på cykelbanan. Därför tycker jag cykelbanan ska vara till för cyklister som inte cyklar snabbt så kan snabba cyklister cykla på vägarna som är ett bättre alternativ än cykalbanan. | |
| YamahaJet | 2010-09-30 21:01 | |
![]() | Slånbär, det är ju jag som vill flytta bort dessa oskyddade trafikanter från hårda, snabba, tunga bilar, bussar och lastbilar. Hur fick du det till att jag är respektlös och ni, som vill skicka ut dem på bilvägarna, är snälla mot dem? Apbur, beträffande cyklister som cyklar för snabbt för cykelbanan - kan det inte vara aktuellt att begränsa hastigheten där då? Så har vi gjort på bilvägarna med bilister som kör för snabbt, även om det är tio gånger säkrare att vara fortkörare i stan kontra tävlingscyklist som flyger ut i korsningar hur som helst. Eller situationsanpassning gäller kanske inte cyklister, de ska få cykla hur och var de vill? Jaja, jag förväntar er inte att förstå, ni som aldrig kört bil i era liv. Ni är mest avundsjuka på bilisterna och mår bra av att "trycka dit dem". | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-09-30 21:08 | |
![]() | jag har 3 bilar och kör bil jämt,har aldrig retat mej på en cycklist,därimot på andra bilister,det hör till att jag som bilist tar hänsyn till cycklisterna,presis som jag hoppas att alla bilister skulle ta hänsyn till mej om jag skulle cyckla,retar man upp sej för mycket kan man få hjärtinfarkt och det är ingen höjdare | |
| pacc | 2010-09-30 21:10 | |
![]() | Ah, cyklister cyklar ju över vägar hela tiden ibland lotsas vi över flera gånger på en raksträcka för att cykelvägen går så... Många gånger är det säkrare att cykla på vägen genom en rondell där folk förstår trafikreglerna (bortsett från trådskapare och senila pensionärer) istället för att chansa på cykelövergångar där uppsikt och ögonkontakt får alla att tro att det är fritt fram. Han som åkte på trafikförselese cyklade dessutom säkert i 20-30 km/h vilket inte är rekommenderat på cykelbana och inte är en låg hastighet för en bil inne i stan... I samma situation (med en linje buss bakom mig) tar jag det säkra för det osäkra och cyklar nära mittlinjen för att slippa bli mosad mot en parkerad bil av en accelrererande omkörare. | |
| YamahaJet | 2010-09-30 22:01 | |
![]() | "I samma situation (med en linje buss bakom mig) tar jag det säkra för det osäkra och cyklar nära mittlinjen" Jag hoppas att detta i förlängningen innebär att även kollektivtrafikresenärer börjar hata er lika intensivt som mig. | |
| apbur | 2010-09-30 22:12 | |
![]() | Yamaha, visst kan man begränsa hastigheten på cykelbanorna. Det är ju till att alla har korrekt inställda hastighetsmätare då. Men visst. Det ska ändå inte hindra träningscyklister att cykla på vägarna där de passar bättre än på cykelbanorna. De ska inte få cykla hur de vill, de ska följa trafikreglerna som alla andra. Det finns nåt som heter landsvägscykling. Jag förstår att du vill offra hela cykelsporten. Jag tror inte du kommer få nåt gehör. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-09-30 22:25 | |
![]() | man måste anpassa bilens hastighet så man kan stanna för alla oskyddade cyklister | |
| F I S T O - Ej medlem längre | 2010-09-30 22:26 | |
![]() | Götgatan i Stockholm är ett klockrent exempel på hur illa det kan gå om man släpper cyklisterna helt fria, Raul Wallenbergs torg ett ännu sämre exempel på blandtrafik med otydlig trafikfördelning. | |
| F I S T O - Ej medlem längre | 2010-09-30 22:30 | |
![]() | Det kan knappast vara en fråga om att cyklister är sämre trafikanter, det är helt och hållet en planeringsfråga. Alla trafikanter är i princip lika illa, förutom taxiförare som är så kassa att de borde få ett helt eget separat trafiksystem. | |
| vincea | 2010-09-30 22:30 | |
![]() | i uppsala har student på cykel alla rättigheter på sin sida | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-09-30 23:08 | |
![]() | storstadsbor,kör ofta för stressat,åk lite tidigare så hinner ni utan att stressa och reta upp er på cycklister | |
| F I S T O - Ej medlem längre | 2010-09-30 23:48 | |
![]() | Det går inte att uppfostra trafikanter! Mängden köryta, och dess läge, reglerar mängd och säkerhet. Generösa biltrafikytor ger mer biltrafik, generösa cykelvägar dito trafik. | |
| YamahaJet | 2010-10-01 00:32 | |
![]() | Tycker man att bilvägar är en "bra" plats för "snabba" cyklister så indikerar det endast på att man själv aldrig framfört en bil och än mindre ett tyngre fordon. Som om cyklister ändå vet vad som händer bakom dem, men om vi talat om intelligenta människor så hade de inte cyklat överhuvudtaget. | |