Spelrum
Giraffen18
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade22
Mobilspel
Pågående19 004

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lightningpaw2010-10-06 11:02
Antal inlägg: 380

Jag tycker i a l l a f a l l det är spännande!

Mouche - Administratör2010-10-06 11:05
Antal inlägg: 24193

Tänk att jag tycker att såväl ett ohyfsat, barnsligt uppträdande som den dåliga smaken att svänga sig med språk man inte behärskar är ett betydligt bättre tecken på en något lägre nivå vad gällande intellekt än vad det är att snyggt och prydligt diskutera ett ämne som för många är av intresse, eller kanske ett ämne som man vill motbevisa.

Det är alltså vad en diskussion är, att man tycker olika och framför sina åsikter på ett bra sätt.

Att hålla på och kalla andra människor för idioter, antyda en massa dumheter o.s.v är bedrövligt dålig stil och om det fortsätter så kommer åtgärder att vidtas.

Mouche

apbur2010-10-06 11:07
Antal inlägg: 9699

Jag väntar fortfarande på svar från FISTO angående den ideomotoriska effekten och anden i glaset.

Nu har han använt den som förklaring flera gånger men vägrar svara på min fråga.

lightningpaw2010-10-06 11:13

Okej, jag översätter "Mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves" det var Goethes sista ord innan han blev avstängd från betapet...

Förövrigt tycker jag också att apbur:s fråga är intressant, det är den som gör att jag fortfarande idag grubblar över vad som egentligen hände de där sena nätterna i Jämtland för många år sen.

apbur2010-10-06 11:27
Antal inlägg: 9699

Jaha, så när folk gör anden i glaset så är det alltid någon av de tre som fuskar medvetet medan man fuskar omedvetet med pendel och slagruta.

lightningpaw2010-10-06 11:30

F I S T O: håller med om det, men det skulle ha märkts så tydligt om någon gjorde det, man håller fingrarna så lätt på och märker direkt om någon "drar"... men visst det finns ju ingen bättre förklaring och jag förväntar mig väl ingen heller egentligen

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2010-10-06 11:33
Antal inlägg: 5801

Jag har inte jämfört Galileo med skrock!!! Utan jag sa att vi inte har upptäckt allt ännu och därför inte kan sitta här och skratta över saker vi inte vet allt om ännu. Läs vad jag skriver!!!!

Fisto: "Reklamplatserna på Betapet verkar sälja bra till psudoprodukter, det säger rätt mycket om sidans användare." - Frågan är ju då: Vad sjutton gör du här????

lightningpaw2010-10-06 11:37

F: ok, men även om man bara "fuskar" så måste ju ändå den personen dra mer än de andra... ja, ja..

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2010-10-06 11:37

Angående det Mouche skriver. När man skriver:

"Med tanke på att Alfapet kräver ett hyfsat ordförråd och ett någorlunda intakt logiskt tänkande är det milt sagt förvånande att så många uppehåller sig här på Betapet som dom samtidigt försöker kvala in till SM i idioti."

Så tycker jag att det är ett nervärderande sätt att se på de som gör inlägg i trådarna. Och den sista delen är lika med att säga att många som är medlem här är just idioter. :S

Guldplate2010-10-06 11:57
Antal inlägg: 1212

Måns_E:
Det jag syftar på är bara att även om saker och fenomen är kända och vi har försökt utforska dom sen tusentals år tillbaka så vet vi att vi fortfarande inte vet allt.
Bara att bedöma åldern på saker vi hittar med hjälp av kol14-metoden har blivit ifrågasatta. Det räknas ändå som ett vetenskapligt sätt att gå tillväga på.
Spontant tänker jag på människans försök att börja flyga. De flesta gamla roliga klippen från för är mest folk som sätter på sig vingar och försöker flaxa. Fast jag är ganska säker på att mer vetenskapliga försök gjordes och misslyckades. Hade man gett upp att forska vidare för att det efter 500 år av försök är "bevisat" att det är omöjligt för människan att flyga så hade vi hade vår värld sett lite annorlunda ut idag, eller hur?

Vissa saker kan vi än så länge bara tro på existerar och fungera. Det enda vetenskapen kan säga om det är att vi i dagsläget inte kan säga att det verkligen är sant. Att motbevisa existentiella frågor och teorier om gudar och andemakter kommer de aldrig kunna göra.

Måns_E2010-10-06 12:38
Antal inlägg: 12028

Nja, om det finns en Gud kan vara lite svårt att motbevisa (och ännu svårare att bevisa)

Däremot så är andar i glas och annat skrock inte så svårt att motbevisa, men har du sett någon vetenskapligt lyckats bevisa andarna och trollen? Jag har det i a f inte.

Det är ungefär som med Ufon, visst de kan kanske finnas, men så länge det inte är bevisat och verifierat att de finns så fortsätter jag att vara skeptisk. Det är mycket som människor verkligen VILL skall existera för då blir det lite mer spännande.

Mouche - Administratör2010-10-06 12:39
Antal inlägg: 24193

Håll er till ämnet!

Vill man mig något så finns det mail här på Betapet som man med fördel kan använda sig av.

Mouche

Guldplate2010-10-06 12:59
Antal inlägg: 1212

Måns_E
Jag är också som jag sagt tidigare i tråden skeptiskt till allt sånt här. Däremot vet jag hur vetenskapen fungerar. Ingen kan egentligen säga att någonting inte finns eller fungerar förrän det är bevisat att det finns eller att det fungerar. I alla fall inte när det kommer till den existentiella frågor.

Det är därför jag kan gå med på att man lägger fram teorier på vad som egentligen kan ha skett när folk testat och upplever sig fått svar från andemakterna. Att bara avfärda det som nonsens och att hävda att vetenskapen visar på att sånt här inte fungerar eller existerar är däremot fel att göra.

Franci012010-10-06 13:39
Antal inlägg: 30

Tjaae... Personligen så anser jag att man man inte ska syssla med sådant innan man vet vad det är man ger sig in på.

Franci012010-10-06 13:43
Antal inlägg: 30

Och vad vetenskapen beträffar... för lite drygt 5-600 år sedan så "visste alla" att jorden var platt, något vetenskapen stödde.
Jag säger inte att vetenskap är rappakalja, bara att det har hänt några gånger att den har haft fel.

Delicious - Ej medlem längre2010-10-06 13:54
Antal inlägg: 11661

Vad är den vetenskapliga förklaringen på anden i glaset? Bortsett från att någon skulle putta glaset med flit.

alexon2010-10-06 14:00
Antal inlägg: 1173

den ideomotoriska effekten.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2010-10-06 14:01

Det finns ju ingen vetenskaplig förklaring ÄNNU. Eventuell kanske man skulle kunna mäta energier om man har instrument till det. Men vad jag vet så finns det inte tillräckligt med kunskap om det. Men det betyder ju inte att det inte är möjligt att få kontakt med andevärlden på det sättet.

Men däremot vet jag att jag har läst om vetenskap som pratar om en annan dimension. Ska se om jag kan hitta det på nätet igen. Och då är det alltså VETENSKAPSMÄN/KVINNOR som forskar kring detta. :)

Tänk vad vetenskapsmän ger många trygghet. :D

meimse2010-10-06 14:33
Antal inlägg: 733

Skulle det funka med en tom konservburk eller plastmugg eller måste det vara just glas? Nån som prövat?

LisaLong2010-10-06 14:34
Antal inlägg: 2725

Ja det är svårt det där, jag tror ju också mycket beror på "vem/vilka" som använder sig av "anden i glaset" och på vilket sätt samt givetvis VAR. Sen tror jag att det finns en mening bakom, varför vi inte ska kunna förklara allt det "övernaturliga". Många tror/anser att människan är intelligent..nja kanske det, men se bara på hur vi använder den gåvan, så så smarta är vi nog inte:) Speciellt när det gäller det mediala, att leva med naturen ej emot och mycket mer vi måste bli bättre på.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?