Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 20 025 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-10-24 02:01 | |
![]() | jag är lite sugen på att ligga m ts av denna tråd.. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-10-24 02:02 | |
![]() | men nej. | |
| le-lou | 2010-10-24 02:05 | |
![]() | Matematik är det ingen vetenskap?? Va nu, nu har jag missat något i så fall. Förklara varför inte. Det som Einstein la fram är verifierat. Vilket innebär att det är bevisat. | |
| Lill-IT | 2010-10-24 02:08 | |
![]() | Har sökt den artikeln jag läste men inte funnit den på någon av de tidningarna jag nämnde. Ber om ursäkt att jag inte har någon källa. Ber om ursäkt för att jag inte är så insatt eller kunnig. Men det enda som är säkert är att ingenting är säkert. Det som ni framhåller som sanningar i dag kanske är lika löjligt i framtiden, som vi idag tycker att de var som förr hävdade att jorden är platt:) Godnatt med er. | |
| le-lou | 2010-10-24 02:08 | |
![]() | om du menar att ett matematisk samband som bevisats aldrig kommer att ändra sig så har du rätt i sak. men att matematik inte är en vetenskap så håller jag inte med. | |
| le-lou | 2010-10-24 02:08 | |
![]() | ovan till _1_ | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-24 02:13 | |
![]() | Fysik använder så klart matte, men från början så använde man äpplen, läderpåsar och hästsvansar för att bevisa experiment. Jag saxar lite kort från Wikipedia så slipper jag formulera mig på ett kortkat sätt. "Matematik, statistik och logik är i egentlig mening inga vetenskaper då dessas teorier inte generellt kan verifieras experimentellt. De är istället konstruerade med logiska resonemang och axiom. Dock utnyttjas dessa områden i mycket hög utsträckning inom de vetenskapliga områdena." | |
| le-lou | 2010-10-24 02:14 | |
![]() | nu surrar jag men jag menar, om det nu skulle visa sig att det skulle gå att skicka upp nåt i ljusets hastighet som har en massa - så skulle det ju innebära att Einstein hade fel. Ok, det har man ju inte lyckats med än, förmodligen för att det inte finns tillräckligt med energi i hela stora universum ens för att skicka iväg en ynka sockerbit. Så antingen har då Einstein åt helsicke fel .... eller så är det istället en sanning att energi visst kan skapas och då innebär det ju att vi kan bygga en evighetsmaskin? Varför har vi inte upptäckt det och när skulle detta ske? Något sånt skulle motsäga så otroligt mycket att det förefaller helt omöjligt att einstein skulle ha fel. Helt enkelt för att det är verifierat. | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-24 02:15 | |
![]() | Det har att göra med hur man definierar vetenskap - men det är nog en fråga för en tråd om vetenskapsfilosofie. | |
| le-lou | 2010-10-24 02:16 | |
![]() | Matematik betyder ju tom vetenskap. oavsett vad wikpedia har att säga om saken :). För mig är det en vetenskap hur som helst. | |
| le-lou | 2010-10-24 02:17 | |
![]() | detta hittade istället jag när jag letade efter nåt bright i frågan: "Som vetenskap karaktäriseras matematiken bl.a. av att den uppfyller högt ställda krav på verifierbarhet. Det är möjligt att stjäla matematiska resultat, men knappast att fuska, eftersom varje påstående måste kunna verifieras. Slutligen: definitionen säger att matematiken är en vetenskap. Trots att det finns tusentals matematiska teorier och många skapas varje år, och trots att det publiceras flera tiotusentals matematiska uppsatser varje år med hundratusentals nya satser av de mest skilda slag och med inriktning mot de mest varierande tillämpningar, så utmärks matematiken av en så stark inre enhetlighet och sammanhållning i tillvägagångssätt och angreppsmetoder att det vore oberättigat att tala om annat än en vetenskap. " www.math.uu.se/~kise...ma tik.html | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-24 02:18 | |
![]() | Ja du har nog helt rätt. Men det går verkligen inte att säga att den kommer hålla för evigt. För att spinna vidare på trådens tema så kan man ju kanske anta att vi inte vet det för vi är för korkade, men att det kanske finns en utomjordisk Einstein på någon planet långt borta som har kommit fram till något än mer raffinerat. Men att den utomjordingens kompisar skulle ha besökt jorden är inte bevisat. | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-24 02:21 | |
![]() | Jag väljer att citera mig själv... "Det har att göra med hur man definierar vetenskap - men det är nog en fråga för en tråd om vetenskapsfilosofie." Jag ska passa på att fråga en vän nästa gång jag träffar honom som är disputerad fysiker (med inriktning på kvantfysik) och som för tillfället har kommit en god bit på vägen i att disputera i vetenskapsfilosofie. | |
| SkySpy_ | 2010-10-24 02:38 | |
![]() | Tack för länkarna M_knight! Intressant med såna dokumentärer. Tycker det är en självklarhet att det finns liv på andra planeter.. Anser att man är dum om man tror att vi är ensamma. Att ufon skulle ha landat på jorden tror jag också på. Har själv varit med om en händelse när jag flög mörker i Florida 98.. | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-24 02:42 | |
![]() | Skyspy: Flög du själva mörkret eller flög du i mörkret. Jag blir vilket fall nyfiken på vad du var med om. | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-24 02:43 | |
![]() | jag glömde också ett *i* | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-24 02:43 | |
![]() | :D - snacka om att kasta sten i glashus | |
| SkySpy_ | 2010-10-24 02:50 | |
![]() | I flygtermer så brukar man säga att man flyger mörker om man flyger i mörkret. Jag såg något som rörde sig väldigt snabbt över himmelen. Gjorde snabba svängar fram och tillbaka. Jag fick även bekräftat av trafikledningen som hade sett föremålet på radarn och visste inte vad det var. Var verkligen spännande | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-10-24 03:09 | |
![]() | det känns jävligt äckligt att pilotutbildningen släpper igenom vilket flum som helst:( | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-10-24 03:09 | |
![]() | vad hade ni för intag eg!? | |