Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 10 |
| Inloggade | 49 |
Mobilspel
| Pågående | 18 783 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| vildman | 2010-11-29 11:51 | |
![]() | Visst förstår man att det finns rötägg även inom polisen. Man förstår även att de flesta poliser inte är det. Så långt tror jag de flesta är med. Vad som däremot verkligen gör mig upprörd är ju dock flatheten inom den egna kåren att ta i problemen. Man håller varandra om ryggen och utredningarna sker inom den egna kåren och kommer påfallande ofta till slutsatsen att inget fel begåtts. Nej flytta bort utredandet av poliser till en egen myndighet så blir det trovärdigare. Men tyvärr kommer man ju inte åt de som håller varandra om ryggen och inte "såg" eller liknande. Rent generellt tycker jag att man kan förvänta sig mer av en polis än av många andra yrkesgrupper när det gäller den etisk/moraliska biten. Det kommer med yrket. Precis som jag förväntar mig lite mer av vissa andra yrkesgrupper såsom läkare/präst för att nämna några. | |
| Gautama | 2010-11-29 11:56 | |
![]() | Håller fullkomligt med vildman. Exakt så som jag funderar kring poliser. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-11-29 11:57 | |
![]() | bra inlägg, vildmannen | |
| trasan81 | 2010-11-29 12:39 | |
![]() | Svar till Vildmannen! Kan berättar att ja det är polisen som utreder polisen. Men samtidigt är det inte riktigt så enkelt, för det första sitter vi i varje fall inte i Göteborg med varandra. För det andra så är det en åklagare som leder alla förundersökningar mot polisen. Det är åklagaren som bestämmer när förundersökning ska läggas ner mot poliser, ej poliser. Vi har ingen som helst möjlighet att bestämma detta. Anledningen till att så mycket läggs ner är enligt min mening domstolen som kräver så fruktansvärt mycket bevismaterial för att ge en rättvis dom, ingen åklagare går upp och chansar. Detta gäller även alla medborgare, jag själv kan tycka att vi har solklara bevislägen i många fall men åklagaren lägger ner ändå. Det har varit många uppmärksammade fall just nu i media där "polisbrutalitet" förekom. Men viktigt är att veta att poliser är utsatta för våld om inte dagligen minst någon gång per vecka och därför blir vi också anmälda väldigt många gånger utan grund. Det kan se hårt ut från allmänhetens sida då någon grips men viktigt är att veta att allmänheten inte har en aning om vad denna man/kvinna gjort eller är. Polisen har oftast mer information. Självklart finns det också rötägg inom polisen och det måste ju jobbas med. Det ska inte bara vara ett rättsligt problem utan ett arbetsplats problem och hitta felen innan de möter allmänheten. | |
| Låftamannen | 2010-11-29 12:40 | |
![]() | Nja, Internutredningsgruppen tillhör iofs Polisen men är separerad från resten av kåren med eget "polishus", egen organisation inom organisationen osv. Jag hade kanske hellre sett en fristående myndighet men jag tror inte den hade fällt många fler poliser. Att inte så många blir fällda tror jag beror på många orsaker, vilka de främsta är: ¤ Många av anmälningarna är fel redan från början beroende på allmänhetens bristande juridiska kunskaper om framförallt polisens rätt att använda våld och frihetsberöva personer. Hur många av anmälningarna tror ni sker när anmälaren är upprörd och eller berusad? ¤ Poliser är bättre på att redogöra för en händelse sakligt och i juridiska termer än gemene man och därmed få en mer trovärdig beskrivning av händelsen. Man ska även ha i minnet att de historier som berättas av privatpersoner i media ofta/alltid bara belyser en sida av myntet. | |
| Låftamannen | 2010-11-29 12:42 | |
![]() | Trasan var etta på pucken :P | |
| vildman | 2010-11-29 12:57 | |
![]() | Som jag antydde så ligger inte problemet enbart i att det är polisen själva som utreder, men i vilket fall som helst hade man fått bort varje tanke på jäv pga att ma separerar utredningen. Sen handlar det lika mycket om att man inom kåren måste inse att det på sikt straffar sig att hålla varandra om ryggen. För tappar man allmänhetens förtroende så är vi illa ute. Självklart ska man ta det som skrivs i media med salt. Men det finns alldeles för många händelser där det finns mer eller mindre klara "bevis" för att något inte är helt rätt där polisen själva frikänner. För att ta ett exempel. I Växjö smet en MC åkare från en polisbil. Till slut kraschar mc:en och föraren skadas svårt. Polisbilen fick order om att avbryta jakten och i rapporten till polisens egen utredning säger han att han inte ens var nära MC:en när denna kraschade. Polisens egen utredning kommer fram till att inget fel begåtts. Men nu hade ju den här skadade mannen anhöriga som inte gav sig, och polisbilen hade ju en kamera som registrerade allt. När man ser denna video (som jag tyvärr inte hittar länken till nu) så ser man att allt polismannen gör när han får order om att avsluta förföljandet är att slå av blåljuset och jagar i HÖGA farter efter mc:en. När denne sedan kraschar så ligger iaf inte polisbilen längre efter än att kameran tydligt fångar det. Man kan ju fråga sig om internutredningen öht tittade på videon... Nu vet jag inte hur utslaget blev eller om det ens tagit upp i rätten än, men oavsett så har iaf min tilltro till polisens egen utredning fått sig en törn. | |
| vildman | 2010-11-29 12:58 | |
![]() | Det är iaf denna händelsen som jag åsyftar: op.se/ettan/inrikes/...ra _comment | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-11-29 12:59 | |
![]() | Varför inte gå ut med hur mycket våld som polisen har rätt att utöva vid vissa situationer så kanske dom slipper onödiga anmälningar? Det är väl ingen säkerhetsrisk att berätta att man får brotta ner en rånare t.ex? Varför bara anta att allmänheten ska veta detta? Och sedan klaga på att det kommer massa onödiga anmälningar som är tidsförödande för båda parter. Förklaring tack | |
| vildman | 2010-11-29 12:59 | |
![]() | Och här har ni videon: www.bike.se/nyheter/...yk list-305 | |
| Låftamannen | 2010-11-29 13:03 | |
![]() | "Nu vet jag inte hur utslaget blev eller om det ens tagit upp i rätten än, men oavsett så har iaf min tilltro till polisens egen utredning fått sig en törn." Du vet inte om videon tagits upp och ändå väljer du att döma någon på förhand, är inte det orättvist? | |
| vildman | 2010-11-29 13:08 | |
![]() | Om polisens egen utredning valt att INTE titta på videon så är det lika illa som om dom tittat på den och kommit fram till att inget fel begåtts. i min värld. Båda valen tyder på en ignorans. | |
| vildman | 2010-11-29 13:09 | |
![]() | Vad jag egentligen syftar på är att , oavsett VEM som håller ryggen om polisen, så är det ett stort problem när sådant här kommer fram. | |
| vildman | 2010-11-29 13:10 | |
![]() | Det skadar tilltron till polisen. Jag vill återigen poängtera att jag är övertygad om att en absolut majoritet av poliserna är hyvens killar och tjejer, men det är också oerhört viktigt att man inom kåren ser det farliga i detta och vågar ta tag i det med krafttag. Och det är jag ännu inte överygad om att man riktigt vågar. | |
| Cheiron | 2010-11-29 13:22 | |
![]() | Deliciuos - Det är varje medborgares plikt att känna till lagen... Allmänna principer för polisingripanden 8 § En polisman som har att verkställa en tjänsteuppgift skall under iakttagande av vad som föreskrivs i lag eller annan författning ingripa på ett sätt som är försvarligt med hänsyn till åtgärdens syfte och övriga omständigheter. Måste tvång tillgripas, skall detta ske endast i den form och den utsträckning som behövs för att det avsedda resultatet skall uppnås. Ett ingripande som begränsar någon av de grundläggande fri- och rättigheter som avses i 2 kap. regeringsformen får ej grundas enbart på bestämmelserna i första stycket. Tillexempel-- | |
| Låftamannen | 2010-11-29 13:23 | |
![]() | Vildman: Åklagaren kanske ha tittat på filmen och kommit fram till att inget brott har begåtts? Om så är fallet är det väl inte polisens fel utan lagens fel (om man anser att det som skett är fel dvs.). Delicious: "Varför inte gå ut med hur mycket våld som polisen har rätt att utöva vid vissa situationer så kanske dom slipper onödiga anmälningar?" 1. Det är väl inte polisens uppgift att utbilda folket? Hur mycket våld polisen får använda finns att läsa för alla som vill och lagarna har stiftats på demokratisk väg. 2. Om anmälningarna är onödiga eller inte får stå för din bedömning. Alla som vill får göra en anmälan och polisen får inte neka någon att göra en anmälan, vilket såklart är bra ur en rättsäkerhetssynvinkel. Även om någon har fel så har han (det är nästan alltid en han) rätt att få sin sak prövad. Det ska man ha med sig när man tittat på siffrorna över antalet anmälningar mot poliser kontra antalet fällda poliser. Skillnaden mellan att någon tycker att polisen gjort fel till att polisen juridiskt begått ett fel är stor. Det är nog också en orsak till den negativa uppfattningen för polisen som jag upplever bland annat i denna tråd. | |
| Låftamannen | 2010-11-29 13:25 | |
![]() | Pucktvåa med en minut igen.. :P Tack för exemplet Cheiron! | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-11-29 13:29 | |
![]() | Så alla medborgare ska vara jurister? Det där sa inte speciellt mycket om vad de får eller inte får göra. "Måste tvång tillgripas, skall detta ske endast i den form och i den utsträckning som behövs för att det avsedda resultatet skall uppnås." Den uträckning som behövs kan ju tydligen variera beroende på polis. T.ex så ansedde då den polis jag hade att göra med, i min historia jag skrev i tråden tidigare, sig ha rätt att göra verbala hotelser och säga att jag var dum i huvudet m.m. och ta mig så hårt i armen att jag blev blå för att jag inte kom ihåg vart jag bodde pga chock? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-11-29 13:32 | |
![]() | Låftamannen, Varför sitter du då och skriver "¤ Många av anmälningarna är fel redan från början beroende på allmänhetens bristande juridiska kunskaper om framförallt polisens rätt att använda våld och frihetsberöva personer. Hur många av anmälningarna tror ni sker när anmälaren är upprörd och eller berusad?" | |
| Låftamannen | 2010-11-29 13:59 | |
![]() | det jag skrev är min uppfattning, jag lägger ingen värdering i det. Även fast en anmälan är "döfödd" från början så har ju anmälaren rätt att få sin sak prövad. Hade medborgarna i detta landet varit mer pålästa hade antalet anmälningar förmodligen minskat. Tror du annorlunda? | |