Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade55
Mobilspel
Pågående18 639

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Aceofhearts2010-12-01 21:19
Antal inlägg: 111

Placebo-effekten kan vara enorm. Människor som tappar hoppet tenderar att snabbt försämras (även fysiskt). Därför kan metoder som egentligen är humbug, ändå funka på vissa människor. Hjärnans kraft är stor.

Delicious - Ej medlem längre2010-12-01 21:43
Antal inlägg: 11661

Som typ motivationscoacher? :)

Delicious - Ej medlem längre2010-12-01 21:43

(Placebo)

Delicious - Ej medlem längre2010-12-01 21:49

__1__, "ADHD:are som går med håliga strumpor mår bättre med nya fina sockar, de som äter bristfällig kost mår bättre av fullständig kost. Men det är inte samma sak som att håliga sockar eller snabbmakaroner orsakar ADHD." Intressant resonemang.

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-12-01 21:58
Antal inlägg: 1377

honkan01

Det kan ju frågas vem som tramsar sig här och om du överhuvudtaget har haft i avsikt att föra en seriös diskussion.
Jag har en hel del synpunkter på det du redan har skrivit, men det känns som att det inte är någon större idé att anstränga mig.
Du har haft en nedlåtande attityd såväl till akupunkturen som till mig redan från början och det är minst sagt märkligt.
Vad är du ute efter _egentligen_?

Kallar du dig för akupunktör så ska du också kunna verifiera det.
Nu har jag frågat dig ett antal gånger utan att ha fått några svar, så återigen:
1. Har du egen praktik där du enbart ger _just_ aku-behandlingar?
2. eller är du kanske sjukgymnast som har aku som komplement?
3. eller vad är du för nånting egentligen?
4. Och var har du fått din utbildning till akupunktör?
5. Är du medlem i Svenska akupunkturförbundet?

Och
6. Jag är ingen "lilla vän" till dig. Gubbe!
7. Lustigt nog så är det också första gången i mitt liv jag får veta att jag inte skulle duga till att diskutera akupunktur. Du har ingen aning om på vilka sätt och i vilka sammanhang och med vilka jag har diskuterat ämnet under åren.
Jag fnissar nog mest åt ditt nedlåtande sätt mot mig. Men det är klart, du vet ju inte bättre.
Och attityderna här uppmuntrar nog inte mig till några vidare diskussioner heller egentligen.

Jag har faktiskt aldrig någonsin råkat på någon som kallar sig för akupunktör och samtidigt presenterar sådana attityder till metoden som du har. Det går inte ihop för fem öre. Det är något som är grundligt fel i ditt sätt, men än fattar jag inte riktigt vad det handlar om, men det kanske klarnar...

Fegar du fortfarande att svara på mina frågor?

__1__ - Ej medlem längre2010-12-01 23:12
Antal inlägg: 1103

Lillsyrran: Det är i och för sig inte förvånade att du genom åren haft ett otal pratstunder med akupunktörer som aldrig har krävt vetenskapligt stöd för sin verksamhet. Det du inte verkar gilla med Honkanen är att han utgör sig för att vara en nålstickare med krav på evidens, men samtidigt ganska öppen för akupunkturforskning som jag uppriktigt sagt inte tycker ska bekostas med allmänna medel.

Du ställer några relevanta frågor till Honkan, men själv undviker du konsekvent att svara på den enkla frågan vart du själv har fått din egen kunskapsbas ifrån. Så om du vill ha svar så är det enklast om dubörja svara själv.

1. Vilka har du pratat med?
2. I vilka sammanhang?

Och Lillsyrran - försök nu att inte vara så jävla lättkränkt. ;)

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-12-01 23:30

Som sagt __1__ jag ser alltid lika mycket fram emot dina inlägg.

Och lugn bara __1__, jag har en del svar att ge honkan (och några till - jag har läst frågorna) - så småningom.
Men nu får han faktiskt ta och svara på mina frågor. Det är han som kommer med påståenden och han som är akupunktören (?), och han som unvdiker att svara och redovisa vad han egentligen är.

Det är just det här jag alltid tjatar åt folk om när/om de funderar på att pröva alternativbehandlingar. Man ska alltid ta noga reda på vem terapeuten är, vilka kunskaper han har, hur han fått dom och helst ska man också ta referenser av andra som varit hos den innan.

- Och jag är inte lättkränkt. Jag är förbannad. Det blir jag - dessvärre - av dumheter. Och det gäller även dina antaganden.

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-12-01 23:39

*PÅ dumheter.

raisingirl2010-12-01 23:39
Antal inlägg: 253

lillsyrran, hittills så tycker jag att det är du som påstår en massa om pulsdiagnostik och annat, utan att komma med nån som helst fakta. honkan har frågat hur mycket du har koll på dessa meridianer, punkter och annat men det verkar du ha ignorerat helt?

Har du koll så är det väl bara att säga det? Varifrån har du fått dina kunskaper i ämnet?

Du kan väl inte förhöra nån annan samtidigt som du själv vägrar svara på frågor? Hittills har du inte sagt en bokstav om vad du har för kunskaper som gör att du kan bedöma en akupunktörs kompetens, medans honkan iaf står för sina 12 års erfarenhet. Som du har totalsågat utan att ens förklara varför.

Han har också bett om en seriös studie på denna pulsdiagnostik som du tycker är så viktig, finns det nån sån? Du har iaf inte svarat.

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-12-02 00:04

raisingirl
Ska jag börja "bedöma en akupunktörs kompetens" innan han ens att verifierat att han _är_ en akupunktör?
Har du, raisingirl, t.ex fått en verifiering av hans 12 års yrkeskunnande?

Och egentligen så har han redan redovisat att han inte är en akupunktör i egentlig mening. För ingen som inte kan pulsdiagnostik kan kalla sig för akupunktör.
Och för att ni som inte är insatta inom området ska kunna förstå det så får ni börja läsa på. Så enkelt är det. Så återkom när ni har satt er in i ämnet.

Jag gjorde klart redan från början att jag inte är intresserad av tjafs. Och nu är det precis det, det har blivit. För man kan inte diskutera akupunktur på ett sakligt sätt med en nålbehandlare som inte ens erkänner akupunkturens absoluta grunder.

Och tjafsmaffian kan ge sig på någon annan än mig. Här har ni inget att hämta.

Sam042010-12-02 00:15
Antal inlägg: 7

Jag vet inte om någon har länkat till den här men jag gör det ändå.

Det är en konversation mellan oxford professorn Richard Dawkins och Nicholas Humphrey som är professor i psykologi i London School of Economics.

De diskuterar både placeboeffekt samt alternativmedicinens nack- och fördelar.

Sam042010-12-02 00:15
Antal inlägg: 7

Oj, glömde att länka: www.youtube.com/watc...1A QPue7FEM

__1__ - Ej medlem längre2010-12-02 00:21

Men lillsyrran - ta bladet från munnen tack. Var snäll att förklara denna viktiga pulsdiagnostik på ett enkelt och begripligt sätt. Om du inte vill svara antar jag att du inte vet. Att du kör med en "inte kasta pärlor till svinen"-inställning duger inte.

__1__ - Ej medlem längre2010-12-02 00:38

En sak som är intressant är att det finns fyra artiklar om pulsdiagnostik på Wikipedia. En på Svenska, en på Tyska, en på Engelska och en på nått ching-chong-språk (antagligen Kinesiska), som referens kan sägas att det finns minst 40 artiklar på akupunktur, orkade faktiskt inte räkna, men många var det. Det säger lite om hur viktig pulsdiagnostik faktiskt är. Ching-chong-artikeln är förvånansvärt nog väldigt mycket kortare än den svenska. Lillsyrran: Det luktar modern kvacksalveri, och inte mångtusenårigt dito. Men du får gärna förklara mer om jag missat något.

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-12-02 00:40

__1__
Nej, det kan jag inte mata i dig.
Om du inte kan ta till dig att pulsdiagnostiken är grunden för hela metoden, så då måste du låta det vara så för dig.

Kan man inte pulsdiagnosticera så kan man omöjligt ge akupunkturbehandligar heller. Och då ska man således inte kalla sig för en akupunktör.
Antingen så fattar du det, eller sen inte.

Man är på sin höjd en nålbehandlare om man inte kan pulsdiagnostik.
Och det kan säkert vara ok i någras ögon, dock inte i mina, och det har som sagt inte mycket med akupunktur att göra.

- Och låt bli och köra med såna billiga trix ---------> "Om du inte vill svara antar jag att du inte vet." Gah!

__1__ - Ej medlem längre2010-12-02 07:27

Lillsyrran. Det vagt skrivna är det vagt tänkta. Att du duckar för frågan stärker min bild av att det inte finns något som heter pulsdiagnostik.

honkan012010-12-02 07:49
Antal inlägg: 264

tja...obs skriver kära vän denna gång...mäkligt hur vår hjärna kan spela oss spratt beroende på förväntan...*L*....om du läser om o läser rätt så skrev jag snälla vän förra ggn.....vad din perception gör med det kan ju bar du veta...men..ett exempel på hur fakta kan förvrängas....o misstolkas..:)

kanske samma sak som med pulsdiagnostik??..;))

fö ja jag är gubbe o trivs med det..:))

nu slutar jag tramsa o läser fortsättningen med stor behållning...

tro vad du vill men om du missionerrar måste du finna dig att bli emotsagd...faktiskt..*L*

LisaLong2010-12-02 08:08
Antal inlägg: 2725

lillsyrran_

LisaLong
Jag blir omotiverad till att fortsätta när du inte ens själv tycks veta vad du menar.

Jag vet exakt vad jag menar, men är inte kunnig när det gäller akukpunktur och var ju bara nyfiken på hur man kan skada vitala organ. Jag har alltid trott att man inte sticker så djupt, man ska väl kunna ställe en fråga för man är okunnig?

sisselej2010-12-02 11:43
Antal inlägg: 49

Lillsyrran, din definition av vad akupunktur är tycks inte riktigt stämma överens med hur de flesta definierar akupunktur. Letar man på nätet står det att akupunktur är en kinesisk terapimetod som används för att bota sjukdomar och för att behndla smärttillstånd. Ingenstans står det att pulsdiagnistik är ett prerekvisit för att man ska kunna ägna sig åt akupunktur.

Emellertid2010-12-02 12:43
Antal inlägg: 154

"Ching-chong-artikeln är förvånansvärt nog väldigt mycket kortare än den svenska."

Det beror nog på att ett kinesiskt tecken motsvarar ett ord...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?