Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 18 651 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Jobbar | 2010-12-14 21:53 | |
![]() | Nej, och varför skulle vi det? Våra barn vet att vi tar ett glas ibland. Att alkohol är en tillåten drog i samhället, och att vi alltid hanterar drickandet på ett vettigt sätt. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-12-14 23:38 | |
![]() | barn vet att vuxna förändrar beteende efter två glas vin,och skulle alkoholen uppfinnas i dag skulle den förbjudas direkt. det kan bli svårt att få barnen att låta bli alkoholen när det är fullt normalt att föräldrarna dricker alkohol | |
| Gautama | 2010-12-14 23:47 | |
![]() | Om man nu förändrar beteendet som du verkar vara så säker på att man gör efter en liten del alkohol ttiittii. Vem är det som säger att det skulle vara traumatiskt för barnen? Alla blir ju inte elaka eller jobbiga. Tror att många blir gladare och lite mera skrattiga möjligtvis. Och det kan väl knappast gangna barnet på ett negativt sätt? Vad är det som du föreslår? Total nolltolerans i alla lägen med minderåriga barn i närheten? I så fall kan man ju lätt bli lite låst, man kan inte besöka ett bröllop tillsammans med sina barn där det möjligtvis serveras något alkoholhaltigt. Inte gå på restaurang där det oftast dricks alkohol osv. Hur har du tänkt att det ska se ut? | |
| Tess 08 | 2010-12-14 23:48 | |
![]() | Handy Man 2010-12-14 14:38 Jag tycker absolut man ska "få" dricka alkohol på julafton, om det nu är så viktigt, men man kan ha i åtanke att det man själv tycker är ett sunt alkoholintag ofta inte är det i barnens ögon. Att dricka lite starkglögg eller en julöl till maten är inget konstigt, däremot inställningen "Jag ska fan få ta ett glas på jul och ingen ska komma här och försöka få mig att skämmas över det". Är det moralpanik att tycka att en sån inställning till julafton är lite skum? Ja, nu blir väl jag en moraltant med någon form av panik (enl Gautama) men för mig är alkohol inte så viktigt. Alkoholen kommer otroligt långt ner på viktigt-listan... Mest eftersom jag inte gillar så många olika former av alkohol är just alkohol-listan otroligt kort. Jag har inga som helst problem med att avstå alkohol öht. Jag gillar Ramslösa med smak, Cola osv. Godaste glöggen är BLOSSA saftglögg tex. Under 16 år har jag och sambon sett till att (minst) en av oss är nykter om barnen är med, ibland även när de inte varit med (om man är långt bort och behöver ha bilen). Det har inte varit något problem alls och vi har inte sett det som att någon behöver "offra" en kväll för att den måste vara nykter. Nu har mina barn inte helt sluppit se en alkoholhaltig dryck utan de har sett sånt och även folk som druckit. Vi har haft diverse "fester" här hemma och bjudit hem folk på middag med vin... Som Handy man skrev: "Jag tycker absolut man ska "få" dricka alkohol på julafton, om det nu är så viktigt" och för mig är det otroligt oviktigt... | |
| Gautama | 2010-12-14 23:53 | |
![]() | Inte alls Tess, om du läst mina inlägg så ser du också att jag skriver att alla gör som man själv vill. Om du inte gillar alkohol så finns det ju ingen vits med att dricka det, helt meningslöst skulle jag vilja säga:-)) Vad jag förstår så avstår du för att du inte gillar det. Men att avstå vilken dag det än gäller för att det skulle liknas vid något trauma för barnet om man tar ett glas vin eller två i deras närhet, det är det som jag tycker är att överreagera. Som jag sa också är jag väldigt måttlig med alkohol tillsammans med barnen och har alltid varit. | |
| Le Mieux | 2010-12-15 00:06 | |
![]() | För yttermera visso vill jag poängtera att utan rusmedel kan man ha en trevlig och jovialisk afton såsom Jesus hade förutspått liggandes i sin trygga vagga där hemma i Betlehem. Förutspådde han detta undrar ni förstås då? Mitt svar förblir för yttermera visso ett icke helt gediget uttryck av aggression och rädsla. | |
| Lillstölla | 2010-12-15 00:06 | |
![]() | Ja om det är nolltolerans som gäller när barn är i närheten kan man ju inte äta viss choklad, dricka cider eller ens alkoholfri öl, för det är en viss procent alkohol i det med. | |
| Måns_E | 2010-12-15 00:29 | |
![]() | Det hela blir lite löjligt, ingen förespråkar att man skall supa inför barn. Om man har problem med att hantera alkohol så bör man låta bli att dricka om barn är medverkande. Och barn far inte illa om folk i deras omgivning dricker nån öl till maten och tar en snaps. Vad är problemet? Det är väl klart att man skall ha en alkoholfri jul om man inte tycker om alkoholhaltiga drycker, men om man nu råkar tycka att nubbe och julöl höjer SMAKupplevelsen när man äter julmat vad finns då för rationella argument emot? Jag har själv varit barn, och mina föräldrar har druckit nån snaps, ett par glas vin eller några glas öl när jag var liten. Inte har de blivit stupfulla och omdömeslösa för det, inte har jag nämnt mig mer otrygg för det. Det är ju självklart att man inte skall supa ner sig framför några barn, men ett vanligt sunt alkoholbruk är knappast skadligt. Snarare så tror jag att det kan vara mer skadligt om vuxna låtsas om att alkohol inte finns. Men visst, om man har barn och alkoholproblem så avstå alkohol, framförallt inför dina barn, och även under jul. | |
| le-lou | 2010-12-15 00:30 | |
![]() | anser tittiii att man ska gömma sig om man gråter också, så att inte barnen kan se? Alla sinnestämningar förutom den neutrala är farligt och traumatiskt för barn. . .välkommen till livet liksom. Jag tror att ingen här förespråker suparfester där barn närvarar, men en del här går bara för långt och blir ju totalt hysteriska så fort det talas om alkohol på julen :D. Total misär - min bror drack två öl inför dottern förra månaden vi sågs, och hon är nu skadad för livet. Min sambo gillar att dricka ett par öl på helgerna, och jag vill helst att vi inte spekulerar i vilka skador detta kan ge henne heller... Att visa gott föredöme inför ett barn tycker en del här är att låtsas som att alkohol inte finns och inte heller ska finnas - inte i någon form. Att visa gott föredöme är väl snarare (i min värld i alla fall), att kunna visa på ett sunt förhållnings- sätt till alkohol , än att gömma det totalt. Att inte ens kunna ha med sig ungen in på Systemet som nån skrev är ju bara löjligt, det är verkligen som att pränta in i ungen att alkohol är något som ska man skämmas för och att folk som dricker det är dåliga människor. | |
| Måns_E | 2010-12-15 00:31 | |
![]() | Nämnt = kännt | |
| Gautama | 2010-12-15 00:35 | |
![]() | Exakt som Måns e och le-lou skriver är det som jag känner också. Sen väljer som sagt en del att se något helt annat när jag skriver emellanåt. | |
| Lillstölla | 2010-12-15 00:40 | |
![]() | Ser du Gautama, du är ju inte ensam:D | |
| bj-olle | 2010-12-15 00:42 | |
![]() | den spontana reaktionen på trådtiteln är ju naturligtvis att det r barnen som håller sig onyktra för sin egen skull | |
| Satyra | 2010-12-15 01:23 | |
![]() | Vi har alltid firat jularna nyktert och det lär vi fortsätta med. | |
| Tommy 1979 | 2010-12-15 10:17 | |
![]() | Varför måste det vara antingen eller? I och för sig är det en annan diskussion, men jag kan inte låta bli att undra. Vi tycks fullständigt oförmögna att diskutera alkoholfrågan överhuvudtaget i detta land. Det utmynnar alltid i samma sak: antingen så är man alkoholist eller nykterist. Det verkar inte finnas några medelvägar eller något som är ett "normalt" drickande, oavsett om det är jul eller inte. Nyansering, någon...? | |
| Gautama | 2010-12-15 10:35 | |
![]() | Håller med Tommy! | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2010-12-15 10:39 | |
![]() | I familjer där en eller båda vuxna har problem med alkoholmissbruk slår sällan (eller aldrig..) dylika kampanjer som "vit jul" genom. Den som har problem med ett missbruk lever som oftast i förnekande och vill inte prata om det samt har som oftast väldigt dålig förståelse för hur pass illa omgivningen kan fara av det. Här hemma dricker vi måttligt, inte för att det finns problem med alkoholen utan för att det bara blir så rent naturligt, ingen av oss är någon "stordrinkare", det blir sällan mer än max ett glas vin till maten. Sen är det för oss också en självklarhet att det alltid finns någon som kan tex köra bil om något skulle hända. I familjer där det inte finns något missbruksproblem så kan nog barnen kanske uppfatta "babbligheten" hos dom vuxna som tagit ett par snapsar till julsillen som lite rolig kanske och det kan nog vara så om tryggheten finns där och "helhetspaketet" i den familjen är sunt. För mig personligen så har en andedräkt om ångar av snaps och öl en helt annan innebörd. Jag dricker inte alkohol under julhelgen för att det känns bäst så, men det finns fler orsaker, bla att jag inte gillar varken öl eller snaps samt att jag vill att mina barn ska ha andra minnen från julen annat än att dom vuxna blir "fnissiga & babbliga"... Min man dricker öl till maten, lite glögg till Kalle och det är ingenting som stör mig då han dricker så små mängder att han inte blir påverkad. Jag tror tyvärr att det är omöjligt att komma till rätta med den egentliga problematiken - barn som tvingas leva med vuxna som missbrukar... Se till att barnen har det bra, är trygga, glada och njuter av julen. Om man i familjer dricker måttligt med alkohol och det alltid finns trygghet för barnen och man ser att dom mår gott så ser jag inga problem med att man dricker en öl och en snaps om man vill det. | |
| mrsH | 2010-12-15 10:56 | |
![]() | Vi har alltid en vit jul, undantaget ett glas glögg. Vi i min familj tycker att just julen är barnens högtid och då vill vi ha de i fokus. Mellanöl till julmaten och inga snapsar. | |
| le-lou | 2010-12-15 11:14 | |
![]() | märkligt. Är inte vit jul alkoholfri? Är vit jul att a. Dricka måttligt av valfri alkohol? b. Dricka enbart alkoholfritt? c. Måste man utesluta även likörpralinen? Är 10 mellanöl ok till maten, men ve den som tar sig en snaps? Vit jul begreppet känns lite godtyckligt helt plötsligt efter vad en del skriver, de kör vit jul men väljer öl till maten. Vad jag vet så innehåller mellanöl alkohol. | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2010-12-15 11:43 | |
![]() | tror de flesta menar att vit jul är b. Dricka enbart alkoholfritt. men 2% glögg funkar | |