Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 55 |
Mobilspel
| Pågående | 18 742 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2011-03-17 00:20 | |
![]() | Gautama Du räknar upp rättigheter som man redan uppnått. Jag frågar vad som nu är fokus. Vilka rättigheter menar du är kvar att uppnå? Gällande Pride-veckan så är den positiv, men att hävda att syftet är att visa att de är helt "vanliga" människor är ju inte riktigt sant. Det handlar väl snarare om att visa upp alla de variationer som finns och kräva acceptans för allas rätt att vara just hur mycket UFO de vill. När det gäller orden så hävdar jag fortfarande att det är bättre att dessa avdramatiseras i alla sammanhang - oavsett om det handlar om att på skämt slänga orden emellan sig, eller med mer allvar bakom. Används de mellan alla och envar så blir de utpekande på samma sätt som om det är ett ord som är så belastat att det bara kan användas i specifika situationer - för då blir det utpekande på riktigt. Nu kan betyder inte ordet bög riktat till någon att den ena ens tror att den andra är bög, eller att det är särskilt kränkande relativt sett - oavsett om det sägs i skämtsam eller elak ton. För tjugofem år sedan hade inte det varit möjligt. Det är en förändring av attityd och acceptans som skett - och det innebär att det skett utanför själva ordet. Det är positivt även om du inte vill se det. När det gäller mänskliga rättigheter i andra länder finns det på sina hålla mycket att göra på många plan - givetvis. Där är homosexuella på sina håll en av de grupper som behöver stöd i sin kamp. När jag är på arbetsintervju så måste jag fundera på om jag skall berätta att jag har fem barn, eller om jag skall avstå från det. Ensamma mamman måste fundera på om hon skall berätta om hon är singel eller inte - eftersom minskar hennes möjligheter att få arbete ganska rejält om det kommer fram osv osv. Vi måste alla alltid göra olika överväganden - ibland mer ibland mindre. Jag tror det finns en tendens att problematisera lite väl mycket kring homosexuella och en tendens att förenkla de val och överväganden man tror att heterosexuella har att göra, samt vad respektive går igenom i livet. Du gör det lite väl enkelt anser jag. | |
| micro113 | 2011-03-17 00:22 | |
![]() | Används de mellan alla och envar så blir de INTE* utpekande på - skall det stå | |
| Gautama | 2011-03-17 00:30 | |
![]() | Enkelt? Hur menar du? Ja, alltså detta med ord är svårt, jag vet t.ex. hur min son mådde hela högstadiet. Jag lät honom läsa lite hur resomanget gick här och det du skrev om att det är ett skämt oftast när någon skriker bög efter en. Han skakade bara på huvudet. Han mådde skit givetvis hela högstadiet. han hade inte kommit ut då och var fortfarande i det stadiet när man funderar över vad man känner och var man står. Det som alla går igenom i puberteten. Han var annorlunda på så sätt att han inte var grabbig, inte gillade sport utan sjöng, spelade teater och gillade att umgås med tjejer. Att ens säga att det bara är ett skämt är ett hån rakt upp i fejan på folk som varit utsatta. Tycker du det är skämtsamt när flickor blir kallade horor och fittor också? | |
| Gautama | 2011-03-17 00:32 | |
![]() | För övrigt så finns det fortfarande en massa att uppnå. Acceptans är en sak. Vi kämpar också fortfarande med kvinnors lika rättighet i samhället. Tycker du den kampen är klar också? | |
| micro113 | 2011-03-17 00:48 | |
![]() | Gautama Var har jag skrivit att det är ett skämt när någon skriker bög efter en i skolans korridorer? Saknar du helt läsförståelse? Eller tolkar du bara in vad du har lust i det folk skriver? Jag har skrivit att ordet används både skämtsamt mellan ungdomar och som skällsord - att det används i olika sammanhang och på ett helt annat sätt än tidigare. Att det inte längre står för att man tror att någon faktiskt är homosexuell eller vill peka ut någon som detta - ordet har idag fått en helt annan användning och betydelse. Hur tusan kan du tolka om det och få det att bli det du gör. Hur lyckas du dessutom överföra den tolkningen till din son? Min son är inte bög, men får likafullt höra ordet - han borde ju då med din retorik var värre utsatt än din son. Stackars min lilla son - måste ju vara mycket mer synd om honom då -- oskyldigt "anklagad" och allt. För att få höra --- ja vadå, enligt dig? Vad är det för hemskt min son får höra att han är när det säger bög till honom? Han vill gärna veta. | |
| micro113 | 2011-03-17 00:52 | |
![]() | Gautama En massa? Man skall alltså föra en konkret kamp för att uppnå en massa? Du tycker inte samhället runt omkring borde få veta lite mer exakt vad det är folk vill uppnå - det är lite enklare tillmötesgå krav som är formulerade än om man skall gissa sig till dem utifrån att någon vill "en massa" - eller hur. Alltså - konkret vilka punkter vill man uppnå, vilka rättigheter är det man inte har, vad är det som skall ändras - konkret. När det gäller kvinnorfrågor så finns det konkret formulerade punkter. | |
| Gautama | 2011-03-17 01:14 | |
![]() | " Micro- Idag är det bara ett ord bland andra som poppar mellan främst ungdomarna, men även äldre - utan större allvar ofta, rätt ofta halft på skämt eller till och med på skämt." Hur ska man tolka det tycker du? Det handlar om att uppnå acceptans och upplysa människor. Det är ett gediget arbete som man måste fortsätta med. Då kanske vi slipper präster som bryter lagar och vägrar göra sitt jobb. Sen får man vidga sina vyer utanför Sverige. De som jobbar med dessa frågor jobbar utanför Sverige också för att sprida kunskap. Det räcker ju med att åka över östersjön till Litauen för att möta det vida hatet mot homosexuella. Så kampen är inte slut. | |
| micro113 | 2011-03-17 01:25 | |
![]() | Med andra ord du läser och sen tolkar du som du vill - för får du det där som du citerar till att jag har hävdat att mobbing är mindre allvarligt eller att ordet i sammanhanget sägs på skämt - då saknar du endera läsförståelse totalt eller också är du retorik handikappad. Med andra ord sluta försöka trolla - och försök läsa det jag skriver helt enkelt. Återigen kan du inte ge konkreta exempel på vad man skall uppnå i Sverige. Okej. Med andra ord - här finns det inget konkret att föra kamp mot längre - rättigheterna är uppnådda, och nu handlar det om upplysning. Huruvida man vill engagera sig utanför Sverige i människorättsfrågor, och vilka dessa då är - kvinnor, barn, homosexuella, fångar, slavarbete, osv måste vara upp till var och en - det är inte ett engagemang man kan kräva av enskilda. | |
| Gautama | 2011-03-17 01:44 | |
![]() | Vadå tolkar? Jag läser och ser vad du skriver. Lägg ner din otrevliga ton om att jag trollar och har ett handikapp. Det passar inte i en seriös diskussion! Sen om jag missförstår dig är en annan sak, det är lätt hänt när det gäller enbart text. Jag har faktiskt inga konkreta förslag, jag har inga problem att erkänna det. Men för den skull så är inte kampen över anser jag. Att bli hotad och utsatt för sin sexuella läggning måste motarbetas. Det är sorgligt att vissa av er tror att så inte är fallet. Sen finns det givetvis flera grupper i samhället som också lever under hot, men det gör väl inte detta arbete mindre värt. Att resonera enbart utifrån vi i Sverige och blunda för omvärlden upplever jag som egoistiskt. Vi måste alla bry oss om varandra i hela världen. Eller ska homosexuella inte kunna lämna Sverige? Vi kommer nog inte längre du och jag. Jag vet var du står och inser att jag inte kan påverka dig till att tänka om. | |
| micro113 | 2011-03-17 02:05 | |
![]() | Jag tycker inte att det passar in i en seriös diskussion att vantolka vad folk skriver på det sätt som du väljer att göra faktiskt. Jag har haft mobbade barn och blir förbannad när du försöker tillskriva mig påståenden av den arten. Du väljer trots flertalet försök att förklara att det handlar om att ordet har avdramatiserats över tid - att tillskriva mig ett helt annat resonemang. Gällande att spela världssamvete så måste det vara upp till var och en hur mycket man vill ta på sig av den biten - och var vill man vill rikta sin fokus när det gäller det. Du anser att homosexuellas rätt är en högprioriterad fråga därför att den står dig nära - andra kanske anser att kvinnors rätt är viktigare att adressera därför att de har döttrar som skall leva och bo eller vistas utomlands, eller barnbarn som skall växa upp i andra kulturer. Åter andra kanske ser annan misär som högre prioriterad. Det är upp till var och en vad var och en väljer att prioritera eller prioritera bort. Inga konkreta mål, men föra kamp - jaha. Men om du är insatt så måste du väl veta vad "rörelsen" har för mål - vad det är man vill uppnå. Eller menar du att man för en kamp helt planlöst? | |
| Gautama | 2011-03-17 02:05 | |
![]() | För övrigt så säger väl trådens namn att det handlar om hur homosexuella tas emot i olika delar av världen. Såg däremot att jag längre ner i texten skrivit " olika delar av Sverige" men det var givetvis felskrivet. Det tror jag framgår av den övriga texten. | |
| Gautama | 2011-03-17 02:15 | |
![]() | Jag har väl inte sagt att alla ska föra "min" kamp. Jag inser att folk prioterar olika och finner bra mycket viktigare frågor ur deras perspektiv. Det är väl inte det jag säger. Snacka om att tolka hur man vill. Och det hör verkligen inte till en seriös diskussion att påstå att jag skulle vara handikappad, enbart spe för att höja dig själv! Och jag tycker att det fortfarande är en kamp att uppnå acceptans i samhället för homosexuella! Det får du helt enkelt förstå istället för att tappert försöka smula sönder mina inlägg! Nu har jag inget mer att säga dig. Vi har olika åsikter och vi tjatar mest om det som redan har sagts! Jag accepterar dina åsikter även om jag inte förstår dem. Godnatt! | |
| Gautama | 2011-03-17 02:22 | |
![]() | På tal om tolka så undrar jag var exakt jag skriver att du anser att mobbning är mindre allvarligt? | |
| flassan | 2011-03-17 05:23 | |
![]() | Jag är homosexuell. Jag har flera gånger blivit utsatt för dv saker. Min fru ännu värre saker. Vi har båda blivit utsatta för hatbrott här i Sverige vilket "gärningsmannen" sedan även dömdes för i domstol. | |
| Huzan | 2011-03-17 06:50 | |
![]() | micro.. jag "läser in" exakt samma som gautama. att man inte ska bli ledsen om man blir kallad bög eftersom den sopm säger det skämtar. jag är ledsen men nä, det funkar inte så. klart din son kan säga att det rinner av honom, eftersom det inte är sant. men gautamas son då? fattar du inte att killar i speciellt högstadiet inte vågar komma ut eftersom dom är rädda för klasskompisarnas fördomar, hån, gliringar, mobbning. att kalla någon för bög som skällsord är helt rubbat! vet inte om du har någon dotter, men hon skulle väl inte gilla att bli kallad slampa, även om det inte hade varit sant? | |
| Huzan | 2011-03-17 06:55 | |
![]() | micro...du skriver..Gällande Pride-veckan så är den positiv, men att hävda att syftet är att visa att de är helt "vanliga" människor är ju inte riktigt sant. Det handlar väl snarare om att visa upp alla de variationer som finns och kräva acceptans för allas rätt att vara just hur mycket UFO de vill. fy fan vad du har fått det om bakfoten!! homosexuella är lika vanliga som du och jag.. det är ju pga priden dom kan visa att man kan gilla läder, klä sig i kvinnokläder, vara polis..osv och vara vanlig! läderbögen är lika vanlig som du är. han storhandlar på maxi, hämtar sina ungar på dagis och klipper gräset. att överhuvudtaget få in UFO i den meningen är sjukt, och gör mig ledsen.. för det är just det du/ni inte hajar. att dom är vanliga oavsett vem dom knullar eller hur dom klär sig. vad är det som är så himla svårt att förstå?? | |
| micro113 | 2011-03-17 10:39 | |
![]() | Huzan Vad säger att jag är "vanlig"? Du? Poängen med Pride är att man äger rätten att vara den man är. Man behöver inte hämta barn på dagis, storhandla på Maxi eller klippa gräset för att äga samma rätt att finnas och synas som alla andra. Snarare säger Pride att vi är alla unika - i vår vanlighet eller ovanlighet - och äger ändå samma rätt i samhället, än tvärtom. Ville de hävda att de var exakt som stereotypen av "svensson" så vore det den bilden de visade upp. Det de säger är att de finns representerade inom samhällets alla grupper - inte att de är en stereotyp av svensson. Inte ens svensson är en stereotyp av svensson - människor/individer är unika och lever unika liv. Från Sthlm Pride 2011 "Hur tillgängligt är tillräckligt, vem får passera som man eller kvinna och hur bemöts de som vill vara varken eller." [...] "För Stockholm Pride handlar öppenhet mer om vad man gör än vem man är. Förmågan att se bortom det som samhället uppfattar som "normalt", och förstå att det finns fler än en sorts kärlek, fler än ett sätt att leva och bilda familj på. 2011 kommer Stockholm Pride att tänja på gränserna för Stockholms och Sveriges öppenhet." www.stockholmpride.o...Te ma-2011/ Alltså det handlar inte om att visa upp hur "vanlig" man är - tvärtom - om att få acceptans för att man inte är som heteronormen föreskriver. Sen återigen - homosexuell har inte att göra med vem du knullar eller inte. Stor fixering vid detta tycker jag. Homosexuella kan faktiskt leva utan både partner och sex - precis som många heterosexuella. Man kan också delta i sexuella akter av homosexuell (eller för all del heterosexuell natur) utan att ha den läggningen. Det är inte den sexuella akten som definierar en persons läggning. | |
| Huzan | 2011-03-17 12:17 | |
![]() | "För Stockholm Pride handlar öppenhet mer om vad man gör än vem man är. Förmågan att se bortom det som samhället uppfattar som "normalt", och förstå att det finns fler än en sorts kärlek, fler än ett sätt att leva och bilda familj på. 2011 kommer Stockholm Pride att tänja på gränserna för Stockholms och Sveriges öppenhet." precis! uppfattar som normal. alltså är det ju det jag säger.. dina två sista inlägg i inlägget (om du förstår vad jag menar :) ) håller jag med om som fan! många menar att man är homo om man knullar en med samma kön, för mig handlar det inte om sex utan om den man blir kär i. | |
| le-lou | 2011-03-17 13:20 | |
![]() | "Det är inte den sexuella akten som definierar en persons läggning." det var nog det mest missplacerade jag nånsin läst. Jag är def bi om jag uppskattar att ha sex med en tjej också. | |
| le-lou | 2011-03-17 13:21 | |
![]() | menar ni på allvar att om jag enbart har sex med killar och är kille själv - att jag är hetero? Det handlar för fasen inte om nån fixering, det är ju själva innebörden i begreppet. vadå pk snack om att bli kär i MÄNNISKAN istället för blahablaha. Ja men inte blir de homosexuella jag känner ihop med brudar, i så fall är de ju bi och inget annat. Shit vad "älska alla" detta känns . | |