Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 47 |
Mobilspel
| Pågående | 18 576 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Henrik_77 | 2011-03-22 15:36 | |
![]() | Sylvia: Krävs oftast inga expertkunskaper för att på kattens beteende avgöra hur den mår. Och vissa katter vill helt enkelt inte gå ut, även fast de erbjuds möjligheten. Vad jag vänder mig mot är den förutfattade mening som råder hos vissa - att en innekatt MÅSTE må dåligt för att den lever ett "onaturligt" liv. | |
| Misspelled - Ej medlem längre | 2011-03-22 15:37 | |
![]() | Katter ska vara varken inne eller ute. De hör inte hemma i den svenska naturen (tar småfåglar och skiter i barnens sandlådor). De ska ju inte heller vara instängda i lgh. Så avstå från katt! | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-03-22 15:38 | |
![]() | Det är ju just det som saknas hos många människor: Insikten om att djuret är något annat än en förlängning av sin ägare (:s behov). Ja, folk borde läsa på om djurs karaktär innan de skaffar ett. Många omogna människor skaffar ett djur, tröttnar, avlivar djuret utan att blinka: Den vidrigaste sortens slit-och-släng-mentalitet . På samma sätt finns det människor som utan att tänka köper en katt och placerar den i den miljö som råkar stå till buds. Det är den sortens blinda egoism jag vänder mig emot. Jag efterlyser lite eftertanke . Bara för att katten inte visar tecken på aktiv vantrivsel så behöver det inte innebära att den trivs. Katten är inte bara till för att erbjuda dig saker utan du skall som dess ägare själv ha något att erbjuda din lilla kattindivid! | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-03-22 15:44 | |
![]() | Henrik, egentligen borde vi nog definiera "måste" och "må dåligt" för som jag ser det har ingen hävdat något så enkelt... Frågan rör ju (den begränsade) valfriheten som finns för djuren. Och hur många kattägare är egentligen beredda att ta konsekvenserna om de ser tecken på att deras djur vantrivs? Det är nog få som skiljs från sin exklusiva raskatt för att den tycks längta efter ett annat liv. | |
| peawan | 2011-03-22 15:51 | |
![]() | Givetvis! Men att gå fritt ute är långt ifrån det enda en kattägare har att erbjuda för sin katt! Argumenten med vantrivsel faller lite på sin egen omätbarhet tycker jag. Bara för att en utekatt inte visar aktiv vantrivsel, vad säger att den trivs? Det går ju liksom åt båda hållen - vi kan inte bevisa det, utan helt enkelt bara tro och tycka. Det blir en åsikt och inte ett argument baserat på fakta... Vi kan inte annat än att utgå från de beteenden för trivsel/vantrivsel som faktiskt är studerade och göra det bästa utifrån dessa. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-03-22 15:53 | |
![]() | Men jag har aldrig någonsin påstått att det inte går åt båda hållen. Det är innekattsförespråkarna som har den argumentationen. | |
| peawan | 2011-03-22 15:54 | |
![]() | nu blev det minsann en pengafråga igen? Som att man inte vill skiljas från sin katt pga om den kostat pengar eller inte? Så alla som sitter med huskatter skulle då gladeligen omplacera dem, eftersom de inte kostat en ursprunglig köpesumma i samma storlek som för en raskatt? Om man mäter sin katts värde i pengar hoppas jag verkligen att man inte har en katt alls. | |
| peawan | 2011-03-22 15:54 | |
![]() | men en sån är ju jag? :D | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-03-22 15:56 | |
![]() | Sammanfattningsvis: Jag hade gärna haft mig själv som matte på samma sätt som jag gärna hade haft mig själv som flickvän. Jag är lyhörd och mer intresserad av att tillfredställa andras behov än mina egna. Av den anledningen har jag aldrig ens övervägt att skaffa katt när jag bor som nu - i en etta mitt i stan. | |
| peawan | 2011-03-22 15:57 | |
![]() | Vi kanske bara kan summera diskussionen med att man borde läsa på tillräckligt innan man skaffa djur, vidta de åtgärder man anser behövs för att ge sin katt ett stimulerande och roligt liv som är så säkert som möjligt och såklart att sätta kattens välmående över sina egna behov. :) | |
| peawan | 2011-03-22 15:59 | |
![]() | du är för snabb för mig! :D | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-03-22 16:00 | |
![]() | Detta trots att jag älskar katter, så personligen hade jag fått mycket ut av att ha en hemma, men jag tycker det känns naturvidrigt med inlåsta katter - även om de aldrig upplevt något annat. Jag vill liksom inte vara den som vant dem vid den sortens torftiga liv. Jag säger inte att jag vet att de lider av det, men så länge risken finns känns det oetiskt. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-03-22 16:04 | |
![]() | He he, ja det kan vi förstås enas om. :) Men så länge egoism och lathet är framträdande drag hos människan har jag ganska lite hopp om att folk skall låta sina husdjur leva under drägliga former... | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-03-22 16:09 | |
![]() | lelou, jag håller med dig i allt i denna tråd | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-03-22 16:10 | |
![]() | En del utekatter beter sig inte så smidigt. Jag vet inte om jag hade velat ha mina ute ifall de inte hade sprungit upp i skogen när de hörde bilar på vägen osv. | |
| peawan | 2011-03-22 16:36 | |
![]() | ärligt talat har jag inte mycket till övers för "folk" ;) Det är liksom ingen idé att tänka att det finns någon grupp i denna diskussion som är mer eller mindre benägna att ta hand om sina djur på ett bra sätt. Individen är trots allt den minsta enheten och det finns individer som inte sköter sin djurhållning optimalt - i båda grupperna. Jag har inte mer hopp än dig där. Men med lite tur är det någon som går in i den här tråden, läser lite och funderar över om de kan göra någonting för sin egen katt. Typ. :) Jag är lika mycket innekattförespråkare som tidigare. Jag står glatt för min egoism att ha katt. Ingen skaffar djur annat än för sin egen skull tror jag, även om jag gärna ser det som att de är lika glada att bo här som jag är att ha dem här. Mina katter ska inte lida i onödan och därmed väljer jag att ha dem inne, där det finns betydligt färre risker för att de ska behöva göra det, förutom när jag går ut med dem i koppel eller på balkongen då (med nät såklart). Det här har varit en rolig diskussion! | |
| taxam - Ej medlem längre | 2011-03-22 16:45 | |
![]() | Katter har väl samma behov av att vara ute som hundar. Det VET jag inte men TROR. Om alla innekattägare är så engagerade i / med sina innekatter som ni tycks vara här är det ju bra då. Personligen är jag emot innekattsliv, speciellt mot de stackare som aldrig kommer ut. T o m människan behöver jusin dos av dagsljus. OCH gud nåde mig råkade jag jämföra katt med hund...ber så väldigt mycket om ursäkt för detta totala klavertramp. Nu var det så att jag jämförde deras behov av utevistelse, jägare som dom är ursprungligen och inte som art! | |
| malman | 2011-03-22 16:47 | |
![]() | min katt är ute nu men han vill inte gärna vara ute mera än någon timme sen vill han in och ligga på sin lekställning och tvätta sig. men även jag hade problem med att han bajsade i sandlådan men jag löste det med att ställa ut en kattlåda på våran framsida så han väljer att ta den i stället,där får han ju skita ifred utan att folk jagar bort han. (jag har bett folk jaga bort han katter har inget i sandlådan att göra. | |
| alcohol | 2011-03-22 17:03 | |
![]() | släpp ut katten ffs | |
| slånbär | 2011-03-22 17:13 | |
![]() | Då ställer jag återigen samma frågor till er med utekatter som ingen ännu har svarat på. Hur tar ni ert ägaransvar när det gäller sånt som er katt gör när den rör sig i grannskapet-skiter på grannarnas tomt, i ungarnas sandlådor, ligger i folks utemöbler, tar sig in genom öppna fönster, repar bilar m.m. Min andra fråga är: handlar det hela helt enkelt om att ni anser att djuren ska få leva så fritt och naturligt som möjligt? Ska vi inte ha burfåglar, akvariefiskar, marsvin, reptiler, kaniner m.m. Är det bara om man kan ha djuren i så naturlig miljö som möjligt som det är ok? För då kan vi ju inte ha några djur egentligen annat än katter då som då fullständigt kommer ta över våra gator (se hur kul folk kommer tycka att det är med flera gånger så många katter som springer ute) och hundar som på samma sätt får löpa fritt men ha någonstans där dom äter och kanske sover ibland. Kaninerna kan leva fritt som dom gör vid Karlberg i Stockholm där dom i princip är en sanitär olägenhet pga antalet. Fiskarna får stanna i dom vatten där dom hör hemma och fåglarna stanna i dom länder där dom hör hemma i naturen. Reptiler behöver vi ju inte ens prata om eller hur? Känns det inte lite hårddraget det här resonemanget? Men gäller det katter så gäller det väl alla djur. Kan några av er som förespråkar utekatter som det enda djurvänliga svara på de här frågorna ? Jag är på riktigt intresserad av hur ni tänker. För ingenting är svart eller vitt bara som bekant. | |