Spelrum
| Giraffen | 46 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 29 |
| Inloggade | 75 |
Mobilspel
| Pågående | 19 190 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Måns_E | 2011-07-31 02:23 | |
![]() | Ja, jag vet inte riktigt nyckelpigan. Men jag håller med om att själva ruset inte verkar vara lika lockande när man är 35 som när man är 20. Och jag har också noterat att alkohol blir mindre viktigt med åldern. Eller också är det bara så att de flesta lär sig att hantera det så att det inte spårar ur. Det finns väl viss forskning som talar om att det finns en "alkoholistgen" eller rättare sagt "beroendegen". Jag tror att det finns folk som kan missbruka både det ena och det andra utan att åka dit, inte minst visar väl exempelvis rökare på det? En del kan bara lägga av tvärt efter att ha rökt ett paket om dagen i 30 år, för andra är det i princip omöjligt. | |
| nyckelpigan_ | 2011-07-31 02:29 | |
![]() | Tack för ditt inlägg Måns. Jo, det är nog väldigt beroende på kroppskemi. Själv är min akilleshäl Choklad. Fullständigt omöjligt för mig att ha choklad hemma utan att äta upp det! Går inte. Till och med ungarnas chokladtomtar så fick köpa nya..... Gäller endast och bara choklad! Vin, sprit, spel o annat - inga problem! | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-07-31 11:47 | |
![]() | Nej man är kanske inte alkoholist för att man dricker vin varenda dag, 2 glas. Men man är på GOD VÄG, jag lovar. Men visst, man kan lura sig själv hur mycket som helst för att man VILL dricka vin, det är ett som är säkert. | |
| öhmöh - Ej medlem längre | 2011-07-31 12:17 | |
![]() | Måns_E 2011-07-31 00:44 "Om man tycker om vin och ser det som måltidsdryck så är det inte så farligt att ta något glas vin om dagen." Fast nu glömde (?) du bort att nämna några ganska viktiga aspekt. Det är kanske möjligt att ni män klarar av att dricka några glas vin varje dag utan att det ger negativa hälsoeffekter på sikt (fast jag ställer mig skeptisk även till det), men för oss kvinnor vore en daglig vinkonsumtion på några glas om dagen ganska illa. Vi förbränner alkohol på ett annat (sämre) sätt än ni och jag hävdar även på det bestämdaste att ett sådant beteende skulle även markant (och snabbt) öka risken för ett beroende. - Finns mängder att läsa om det (även) på nätet för den som vill bli informerad. | |
| uffew | 2011-07-31 13:21 | |
![]() | Riskbruk kallar man det när det börjar bli svårt att låta bli. Känner man ett sug och inte klarar av att låta bli, då det börjar bli allvarligt. Jobbade ett tag på medicinklinik. Förvånade många blev när de vaknade upp på ett sjukhus och var totalt gula i huden och ögonbotten. Det som kallas för levercirros. Särskilt om man blandar tabletter med alkohol. Men första tecknet på om det blir ett problem är när man inte klarar sig utan det. | |
| nyckelpigan_ | 2011-07-31 13:29 | |
![]() | Jo, Uffe - börjar man känna att man inte klarar sig utan så kanske man redan åkt dit? Vad tror du om detta om mitt inlägg 01:43? | |
| nyckelpigan_ | 2011-07-31 13:34 | |
![]() | För ett par somrar sedan så bestämde jag mig för att inte dricka något med alkohol i ungefär från midsommar till augusti. Jösses! Var inte beredd på reaktionerna. Reaktioner blev det! En del brydde sig inte. Några frågade rent ut om jag fått problem, andra tjatade riktigt ordentligt på att jag skulle dricka något. Anledningen som jag även sa att jag själv blivit lite trött på att det alltid skall vara vin och öl på sommaren flera gånger i veckan. Ville alltså bara avstå. När jag tänkte efter så hade de senaste somrarna varit mycket vin och öl. Grill på kvällar, hos vänner, någon som kom förbi, hos grannar. Fick mig en tankeställare när jag började tänka efter. Får säga det att jag kände mig väldigt pigg och fräsch hela hösten och vintern! Sedan den sommaren är jag ganska sparsam med alkohol. En börjar ju bli gammal.... :-). För även höra i år om jag skall vara torrlagd :-) | |
| Mindymoo | 2011-07-31 13:50 | |
![]() | Bra jobbat, nyckelpigan! Hade en kompis som var alkad, och hon hävdade att det var måttlighetsdrickarnas fel, hon kunde inte umgås med folk som drack för att hon blev så sugen. Hennes väninna sa "då slutar vi nu och låter bli ett år!" Måttlighetstjejen hade inga problem det året, hittade massor av alkoholfria drinkar o liknande - alkisen höll två månader.. Till slut sökte hon proffshjälp och blev ren! | |
| Måns_E | 2011-07-31 13:56 | |
![]() | ullis1164, eller också så är man inte alls på väg till någonting. Varför hela tiden vara så kategorisk? | |
| nyckelpigan_ | 2011-07-31 14:05 | |
![]() | Lite konstigt då det är normalt att dricka och bli ifrågasatt om man inte dricker. Fick en annan förståelse för dom som har problem med alkoholen. Nu har jag som sagt inga problem men jag fick det då jag blev så ifrågasatt! Det var en del som inte trodde på mig utan var övertygad om att jag hade problem men ville inte säga det. Än idag så tittar en del lite konstigt på mig vid sammankomster. Förstår nu att det är inte bara akoholberoendet som man behöver bli av med utan mycket annat också. Den sommaren blev det mycket tankar på relationer, hur man uppfattas, social samvaro och hur människan är beskaffad. Intressant expriment som jag tycker fler borde testa!!! Då jag jobbar som inköpare inom tillverkningsindustrin så är det ofta leverantörsbesök och andra resor jag är på. Oftast över 90% män (vilket är kanon :-)! I jobbet dricker jag max ett glas vin om något alls och går alltid tillbaka till hotellet kl 00.00. Kan väl säga att bara det ger mig en bra övertag i nästa dags förhandling! Ett par goda glas rödvin en kväll som igår är gudomligt gott! Efter en hel dags havsbad och sedan grill. Gott! | |
| uffew | 2011-07-31 14:14 | |
![]() | Men ett glas kan vara två dl eller en liter. beror på hur stort glaset är. Ett glas är ju inget bra mått på hur mycket man dricker. Finns det en gen som gör att man riskera bli missbrukare? Jag är ingen biolog. Finns en del biologer som säger att det finns en homogen. Börjar man dricka dagen efter för att stilla abstinens, då är det dags att se upp. Som nyckelpiga gjorde. Starkt gjort. | |
| Måns_E | 2011-07-31 14:18 | |
![]() | Fast ett vinglas brukar ju vara runt 15 - 20 cl. Självklart så är det ett problem om man har glas som rymmer en bag-in-box som man fyller upp och dricker två av per dag. Jag tror nog inte att det är ett så dåligt mått, men man kan ju naturligtvis låtsas att man inte förstår :) | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2011-07-31 14:32 | |
![]() | Standardglas För att få ett gemensamt mått på alkoholkonsumtion används begreppet standardglas. Ett standardglas alkohol innehåller 12 gram ren alkohol och finns i ett glas bordsvin (12-15 cl), en flaska starköl (33 cl, 5 procent), ett litet glas dessertvin (8 cl) eller en grogg (knappt 4 cl sprit). | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2011-07-31 14:34 | |
![]() | jag dricker enbart champagne hemma. det begränsar lite i sig för mer än en eller två flaskor i veckan tycker jag mig inte ha råd med. | |
| Snurransnurr - Ej medlem längre | 2011-07-31 14:39 | |
![]() | Blir dyrt om man dricker Dom Pérignon, för det är väl det du dricker recidivfara? ;) | |
| nyckelpigan_ | 2011-07-31 14:40 | |
![]() | Uffe - för att klargöra: Jag har inga problem med att avstå från alkohol! Jag har aldrig någonsin druckit dagen efteråt för att ta bort absistens eller vad det nu är. Jag tröttnade helt enkelt på att det alltid var öl, vin, baileys osv vart man än kom och vilken dag det än var under sommaren. | |
| nyckelpigan_ | 2011-07-31 14:41 | |
![]() | Så jag vet inte om det var starkt gjort! För mig var det mer skönt. Dock inte beredd på alla reaktioner! Vilket iofs var en upplevelse och aha-upplevelse! | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2011-07-31 14:41 | |
![]() | nja, gärna en tattinger också. det är bra pris på den! | |
| Snurransnurr - Ej medlem längre | 2011-07-31 14:42 | |
![]() | Kvalitet ska det vara! | |
| pabster1 | 2011-07-31 14:48 | |
![]() | Roande att läsa de som rent medicinsk ligger i riskgruppen för att bli alkisar så ivrigt försvarar sitt drickande som om de redan var alkisar. För alla är det för övrigt sunt att helt avstå drickande i 3 månader Ett eventuellt påbörjat beroende bryts. | |