Spelrum
| Giraffen | 49 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 76 |
Mobilspel
| Pågående | 19 119 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| jamendååå | 2012-12-12 19:38 | |
![]() | Grytor av alla dess slag, indisk curry med kikärter på tomatkrossbas, superenkelt, thaicurry med grönsaker, godaste burgarna ever; kokta mixade kikärtor, grovrivna morötter o blomkål, finriven gullök, en hel del vitlök, svartpeppar, salt, ströbröd och ett ägg (kan uteslutas), blanda till en fast färs, forma burgare, panera i ströbröd och stek i ordentligt med olja. Perfekt att frysa och ta fram å steka direkt på låg värme. Vego pasta bolognese: krossa 1-2 vitlök, hackad gul lök, fräs i olivolja, skölj röda linser typ 2dl till in burk tomater, låt dom fräsa med häll på tomakross och vatten (linserna suger upp en del) spä efter hand, å så lite tomatpure, en nypa rörsocker, örstalt, svartpeppar och oregano. Tillagas under tiden pastan kokar, too easy! Färdigprodukter är snabba och bra i akutlägen, men de ruinerar ju vem som helst. Bästa tipset och billigaste tipset är att köpa torra bönor och linser, blötlägg och koka själv (utan salt, skalen blir hårda, vill du salta häll i först i slutet, frys in och ta fram när du behöver. Marinera bönor/ärtor när de är varma i en god olja, de kryddor du gillar, gärna vitlök, chilli och nått syrligt inslag, kan ätas som det är till ris, potatis, blandas i en god pastasallad, eller som ett vegetariskt tillbehör. Äter man även ägg och mjölkprodukter är möjligheterna med pajer, omeletter och pizzor oändliga. Lasange går även utmärkt att göra utan ost, se bara till att fyllningen är tillräckligt rinnig så att pastan har någon vätska att suga upp. Möjligheterna är oändliga, kan vara ovant i början, men sen blir det enkelt, man kan ju alltid byta ut en del av kosten till att börja med. Största problemet verkar vara proteinhysterin, och alla andra brister man skulle få. Ät färskt, ät bönor, linser, nötter och frön, det funkar. Har själv varit icke köttätare (även vegan under en period), i snart 20 år, gör kontinuerliga tester och min kropp lider ingen brist på något. Lycka till, o ta en go bit kött när suget slår till ;) | |
| jamendååå | 2012-12-12 19:38 | |
![]() | Sorry blev lite "carried away" | |
| magnusito | 2012-12-12 19:54 | |
![]() | Jag har ett jättebra tips. Olika veg biffar blir ofta lösa i smeten. Något som blir både jättegott och nyttigt samt ger fastare smet är att köra t ex cashewnötter i matberedare tills det är finkorningt. Detta + ströbröd blandar man i den smet man vill göra. Det sväller vid tillagning , ger god smak och proteiner. En god sommarvariant är att göra en biff med riven citron, basilika, parmesan och nötter/ströbröd. Soltorkade tomater och feta går att ha i också. På vintern har jag i mjuka röda linser som mosas och varierar med olika smaksättare. Dessa biffar kan man ha en mustig potatisgratäng till, på sommaren potatissallad/pasta eller annat. Om man inte vill ha ost med löpe finns det fler och fler ostar som har veg stabilisator istället. Googla på detta. Mumsa på! | |
| ojjojj | 2012-12-12 20:15 | |
![]() | magnusito.. vad har du som bas till biffarna ?? | |
| magnusito | 2012-12-12 20:58 | |
![]() | Ibland linser. Det går bra att mixa champinjoner, squash, morötter, lök. Olika varje gång. Ska man göra dem med citron o parmesan har jag inte annat än nötterna, lök, ströbröd, kanske ägg och osten. De får inte ha en massa andra smaker. Man kan ta tomatpure också. Jag gillar att improvisera så basen brukar bli olikia grönsaker, kanske linser eller bönor. Allt mixas och smaksätts sedan. Samt malda nötter. Lycka till! Glömde säga att kokt kall potatis kan man ha som del i smeten, den mosas förstås. Ock så rödbetor kan man ha och göra rödbetsbiffar. Man kan också koka hastigt lite hirschflingor, de blir en bra del av smeten.Nej nu får jag sluta... | |
| apbur | 2012-12-12 21:03 | |
![]() | Finns ett lite småkul recept på baksidan av gogreens korngrynsförpackning med färska rödbetor. Ett plus är att det är fascinerande att diska, kissa och bajsa efteråt. | |
| magnusito | 2012-12-12 21:12 | |
![]() | Gott är att ha kantareller i biffarna. En annan god smaksättare om biffarna har purjo och champinjiner som bas är senap! | |
| magnusito | 2012-12-12 21:13 | |
![]() | Glömde säga att Markattas grönsaksbiljongspulver har jag i alla biffar. De ger mustig smak och så kan man dra ner på saltet då! | |
| ojjojj | 2012-12-12 23:23 | |
![]() | tackar för tipsen =) | |
| Mindymoo | 2012-12-13 00:42 | |
![]() | Vegetarisk jansson - denna kallas Olsson efter mig :) - potatis, lök, strimlad saltgurka och kapris. Och grädde eftersom jag är laktoveg. Halländsk långkål är ett måste, finsk kålrotslåda är gott. Brysselkål som putsats, halveras, steks långsamt tills den nästan bränner fast, likaså får kryddorna steka med - kyndel och koriander (fröformen, inte bladen) plus lite gurkmeja - sen skvätt på lite vatten och låt mjukna. Grädde plus citron eller crème fraîche får såsa till det. Plus en rödbets-syrligtäpple-hass elnötsallad som känns fräsch med bara en droppe olja för smakens skull, liiite salt och en gnutta finriven pepparrot. | |
| magnusito | 2012-12-13 17:44 | |
![]() | Mindy Det vattnas! Glöm inte rödkålssallad (färsk) med grapeklyftor (fileeande) o russin | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2012-12-13 19:34 | |
![]() | Kom alltid ihåg att kolla om restaurangen ni ska till har har en vegetarisk meny, om inte glöm inte att meddela när ni bokar bord. Så slipper de i köket tok-improvisera och ni får ett trevligare krogbesök. Det finns hur mycket god vegetarisk mat som helst men om det ska bli riktigt bra behöver man tid, samma sak gäller med allergier. | |
| magnusito | 2012-12-13 20:20 | |
![]() | Precis, för annars får man bara ett hopkok av tillbehör, inte riktiga vegetariska maträtter. | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-10-23 19:11 | |
![]() | Hallå vegetarianer! Äter ni musslor? Jag hörde att det kan räknas som växter! Det är gott, rikt på järn och protein men väldigt köttigt, enligt mig. Jag trodde att det var djur. | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-10-23 19:26 | |
![]() | Glöm det, jag hörde fel. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-10-23 23:24 | |
![]() | nä inte musslor | |