Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade53
Mobilspel
Pågående19 393

Forumkategorier

Användare Inlägg  
apbur2011-08-27 21:05
Antal inlägg: 9699

Man kan ju inte använda evolutionen som nån form av moralisk vägvisare.

Evolutionen kan inte heller göra några tabbar.

öhmöh - Ej medlem längre2011-08-27 21:14
Antal inlägg: 675

apbur 2011-08-27 21:00
"Har livskraften hos mänskligheten ett värde i sig? Hej rasbiologi!"

Det här är f*n inte klokt.

Man kan tycka ganska mycket om varandras åsikter, men att på det där sättet snedvrida någons ord till att det skulle handla om rasbiologi.

Så otroligt sjukt och nedrigt. *ptfptfff*

le-lou2011-08-27 21:22
Antal inlägg: 17500

"Och - evolutionen har gjort och gör många dundertabbar. "

come again? har du nåt exempel på lager?

apbur2011-08-27 21:23

öhmöh, vad tror du främsta argumentet för att hålla på med rasbiologi var?

Sen tycker jag inte du har någon talan eftersom du är värsta tänkbara sort när det gäller att skjuta snett och slingra dig runt kärnfrågorna.

Minta2011-08-27 21:30
Antal inlägg: 20042

Jag kommer inte ihåg nu, men de som har argument mot skapelsen (av gud), har många sådana exempel om ofullständigheter/misstag i naturen.

le-lou2011-08-27 21:31

apbur - säger så här. Har man en grunduppfattning om att människan klarar sig utmärkt som ren växtätare, så tar det stopp redan där. Det hela är ganska enkelt - hade vi klarat oss som rena växtätare, och inte behövt nyttja djuren så hade vi aldrig ätit kött. Som jag sagt förrut - ni resonerar utifrån vad ni kan få tag på i er ICA-disk och på Apoteket. Det finns fler människor på jorden som räknas än ni i väst. Det finns inte och kommer inte att finnas en människkropp som klarar av att leva hälsosamt på en helvegansk kost naturligt.
och snälla - rasbiologi, inte du också. Har du också läst den hycklande knäppgöken Singer. Suck.

Minta2011-08-27 21:31

Evolutionen är ingen agent, därigenom kan den inte "göra" misstag. Men den är inte perfekt så som en skapelse av gud skulle vara och som kreationisterna hävdar att den är.

le-lou2011-08-27 21:31

skärp er. jag försöker faktiskt flytta här.

öhmöh - Ej medlem längre2011-08-27 21:32
Antal inlägg: 675

apbur. Äsch. Du kan försöka, men det där kan du inte slingra dig ifrån.
- Och inte heller för den delen projicera det på mig. Dina grova hittepå uttalanden om mig kan du sluta upp med, nu.

*ptffptfffypt*

le-lou2011-08-27 21:33

"Jag kommer inte ihåg nu, men de som har argument mot skapelsen (av gud), har många sådana exempel om ofullständigheter/misstag i naturen."

Gud har inte skapat jorden el djur el människa, han har skapat en hel del folk däremot som tror på tomtar och troll. Och nej evolutionen gör inga misstag, det ligger i själva begreppet att den utvecklar, antingen framåt eller bakåt.

le-lou2011-08-27 21:34

minta, varför inte droppa gudsnacket. Det finns väl ingen här som sagt nåt om att gud har skapat nåt ?

Minta2011-08-27 21:37

"Hade vi klarat oss som rena växtätare, och inte behövt nyttja djuren så hade vi aldrig ätit kött". Det finns flera andra skäl. Troligen har människor ätit övervägande från växtriket, nötter mm., men fisk. Det är krävande att jaga och ger inte alltid så mycket kött, inte så mycket som i butikernas köttdiskar. Det är effektivare att äta kött, för att få i sig alla näringsämnen (vilket är fullt möjligt) krävdes att vi åt mest hela tiden, samlade och åt. Vi kunde rationalisera måltiderna till en.två gånger om dygnet och samlas runt ätande, vilket utgjorde en av grunderna till vår arts framgångs socialt samspel och samarbete. end et finns ingen inbyggd avsikt att vi måste äta kött eller att vi måste äta särskilt mycket kött.

Minta2011-08-27 21:37

Om man säger att det är meningen, så måste det väl finnas en gud bakom.

Minta2011-08-27 21:40

Eftersom du inte har andra argument för vår överlägsenhet än vår intelligens måste det ju vara en skapelseberättelse bakom eller är det bara vår intelligens som gör att det är "rätt" att härska över djuren.

apbur2011-08-27 21:42

le-lou, du vet att du alltid förlorar den här argumentationen. Singer har ju lärt sig argumentera till skillnad från dig så jag förstår att du tycker han är en knäppgök eftersom det är svårt att komma med något vettigt motargument.

Att det finns människor som inte har möjlighet att leva hälsosamt på vegankost utesluter inte att de som har det handlar omoraliskt när de inte tar den möjligheten utan låter djuren betala för den egna latheten.

Att möjligheten ibland kommer i form av piller gör ingen skillnad. Det skadar ingen.

Jag har så svårt att förstå att så många människor envist vägrar inse att det inte finns några bra motargument när det kommer till den etiska frågan om det är moraliskt riktigt att utnyttja djuren som vi gör.

Låt det för guds skull vara omoraliskt om det är det! Vad är ni så rädda för? Är ingenting många människor gör omoraliskt? Kan det inte vara det? Är tanken för svindlande?

magnusito2011-08-27 21:55
Antal inlägg: 4985

Med en ev överlägsenhet följer ett enorms ansvar. Ett ansvar som människor inte tar och det är djupt tragiskt. Detta paradis vi fått till förfogande som hänger mitt i det stora mörka, håller vi på att förstöra. Är det inte helt absurbt!?
Människan borde underordna sig!

magnusito2011-08-27 21:55
Antal inlägg: 4985

absurt

le-lou2011-08-27 22:05

att apbur gillar singer kommer inte som nån överraskning. Inte heller att du undviker att svara på frågan. VEMS moral? Din eller min? Jag följer min moral så länge den inte skadar mig. När den ber mig tänka efter inför något som är naturligt för människan så hoppar moralen ner. Ni vill göra något som är helt onaturligt för oss, jag vill det inte. Fortsätt läs hycklaren Singer som inte ens kan följa den moral han själv predikar :).

"finns ingen inbyggd avsikt att vi måste äta kött"
klassiker nr 2.

Ni borde bilda ett team.

Träsmak2011-08-27 22:07
Antal inlägg: 882

Människan är det sorgligaste av alla djur. Endast vi är plågsamt medvetna om vår egen förgänglighet.

Minta2011-08-27 22:17

Det är väl lika naturligt att kriga som att äta kött. Det kanske också behövs för artens överlevnad, vad vet jag.

Finns det en inbyggd avsikt i naturen att vi ska äta kött?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?