Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 51 |
Mobilspel
| Pågående | 19 431 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Uisge - Ej medlem längre | 2011-09-04 20:33 | |
![]() | Minta - det finns så oerhört många människor med hundar som inte har den ringaste känsla för att märka att andra inte uppskattar hundar. Oerhört många kopplar dem inte, därför att de helt enkelt inte begriper att deras hundar inte är välkomna av precis alla. Det är där problemet ligger. Problemet ligger inte hos dem som har pli, eller som kan fånga upp situationen innan den uppstår, om du förstår vad jag menar? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-04 20:35 | |
![]() | Precis så. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-04 20:37 | |
![]() | Och det blir svårt att ha olika regler för hundägare som har bra koll på sin hund (och social kompetens nog att uppfatta vem som inte vill möta ens hund), och dom som har mindre eller ingen koll. Plus att man aldrig kan lita 100% på en hund. | |
| Minta | 2011-09-04 20:39 | |
![]() | Jo, jag förstår det. Jag har en hund som är fem år och jag har aldrig upplevt problemet för egen del. Jag förstår inte varför. Det har aldrig blivit något bråk av allvarligt slag med min hund och en annan hund men det kan ju bero på hunden jag har, den vill inte bråka på något sätt, den är vän med alla och är godmodig. Jag har heller så gott som aldrig varit med om en hund som springer fram till mig utom på hundängen och i någon gång skogen. | |
| magnusito | 2011-09-04 20:40 | |
![]() | Det är så oerhört mycket mer sällsynt att en hund irriterar mig jämfört med alla dessa människor som beter dig orörligt överallt. | |
| Minta | 2011-09-04 20:41 | |
![]() | Det är uppenbarligen olika regler i olika kommuner, i Göteborg råder inte generellt koppeltvång. polisen har däremot fått ökade befogenheter att beslagta en hund som ägaren inte kan hantera eller som är aggressiv. | |
| Minta | 2011-09-04 20:42 | |
![]() | Så det funkar tydligen med olika regler. | |
| magnusito | 2011-09-04 20:42 | |
![]() | Beter sig odrägligt | |
| Uisge - Ej medlem längre | 2011-09-04 20:42 | |
![]() | ja :) Det verkar vara en fin hund du har. Problemet är att många hundägare har fina hundar, och ser därför inget problem med att den springer fram och hälsar på andra hundar och människor. Den snälla hunden kan få sig en upplevelse den aldrig glömmer - tack vare att ägaren inte tänker på att alla andra hundar inte är lika säkra i sig själva, eller att någon är vettskrämd av att det kommer en "snäll vovve" och vill hälsa. Det är ett problem. Det är inte fiktion. | |
| Minta | 2011-09-04 20:43 | |
![]() | Instämmer helt med magnusito :) | |
| Minta | 2011-09-04 20:45 | |
![]() | uisge, jag har haft hunden i fem år och anser mig kunna hantera hunden bra. Den hälsar på alla hundar på hundängen och på hundar där det passar i skogen t.ex. Jag kan inte leva med hunden och hela tiden tänka worst case scenario, det är inget liv för vare sig hunden eller människan. De hundar som är på hundängen är pålitliga, de som inte har pålitliga hundar går inte dit. Så kan ett hundägarskap fungera. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-04 20:46 | |
![]() | Instämmer med Uisge. | |
| Minta | 2011-09-04 20:47 | |
![]() | Det är lätt att säga att alla säger att de har fina hundar, men de jag träffat som haft opålitliga hundar har känt till det och agerat därefter. De som inte gör det har ofta problem av något slag och de hundarna är jag försiktig med. Man pejlar alltid läget, ömsesidigt. Åtminstone gör jag det. | |
| Uisge - Ej medlem längre | 2011-09-04 20:48 | |
![]() | Jag har inte pratat om att du ska hålla din hund kopplad, Minta. Jag har ingen aning om hur mycket pli du har på din hund... jag är säker på att du har goda ledaregenskaper. Det är inte "worst case scenario" att utgå från att en lös hund hittar något som är mer intressant än ägarens inkallning dock. Det är vanligt förekommande, och det är inte rätt. Enligt mitt sätt att se. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-04 20:54 | |
![]() | Jag vet att jag har en väldigt nyfiken och energisk hund, och därför låter jag honom inte hälsa på hundar eller barn när vi går på sta'n, eftersom det lätt blir för mycket stimulans för honom, och överväldigande för motparten. Tyvärr är det inte ovanligt att möta hundägare som inte reflekterar över så mycket mer än att deras hund är snäll och inte aggressiv, men det är inte bara uppenbar aggressivitet som kan leda till problem; även en energisk och uppspelt hund kan vålla skada i fel sammanhang, utan att mena ont. Och jag har egentligen inget emot att ha hunden lös på en äng eller i skogen, så länge man är uppmärksam och snabb på att kalla in den - och medveten om att man kanske misslyckas och beredd att ta konsekvenserna. | |
| Uisge - Ej medlem längre | 2011-09-04 20:56 | |
![]() | Japp :) Jag har själv fått höra konsekvenser med så många ord, innan jag begrep vad jag idag predikar. Det får man vara beredd på att ta helt enkelt. Bara att visa strupen och be tusen gånger om ursäkt, och hoppas att det räcker så. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-04 21:01 | |
![]() | Ja, för händer det något så är det ditt fel; hur dumt du än tycker att det är att en hundrädd pälsdjursallergiker med levergodis i fickan går rakt över ängen där hundarna går lösa. Det är en del i att ha hund, och ett ansvar man får ta. I alla fall så länge vårt samhälle basers på att människan är herre, och inte hunden. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-04 21:01 | |
![]() | edit: baseras | |
| Minta | 2011-09-04 21:03 | |
![]() | Om man låter ens hund hälsa på människor och barn mm. så vet man ju att den kan det och har uppsikt över hundens signaler. Annars gör man ju inet det. Det låter på en del av er som att hundägare är allmänt veliga okunnig personer som inte vet någonting om hur man umgås. Om jag har en snäll hund, kan jag låta andra hälsa på den och den hälsa på andra som vill det, utan att någon säger att jag aldrig kan lita på den. Det är inte ett vilddjur jag har utan en tam hund. | |
| Uisge - Ej medlem längre | 2011-09-04 21:04 | |
![]() | Ha ha! Ja, den kategorin människor finns ju också, tyvärr. De hundrädda provokatörerna med levergodis i fickorna :D | |