Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 61 |
Mobilspel
| Pågående | 19 431 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Alicia_brg - Ej medlem längre | 2011-09-06 13:03 | |
![]() | UAH UAS FEL! alldeles för liten | |
| le-lou | 2011-09-06 13:21 | |
![]() | "Den här ursäkten är så korkad" Vem har pratat om ursäkter? Det är en förklaring på varför vi gör vissa saker på, mot och för barnen. Sedan kan vi bara be om att hålla nivån på diskussionen en aning nyanserad. Att ta hål i öronen för barnmisshandel är vanvett, för då kan vi gå ner ännu lägre och diskutera vad vi faktiskt gör mot barnens vilja. Skola är också barnmisshandel i så fall, dagis? Barn som skriker sig blåa efter sina mammor och pappar, är det inte också att orsaka barnen smärta? Nej - vi kan inte översätta alla principer till en och samma för då skulle vi få upphöra med livet och att leva. Jag ursäktar endast mina egna handlingar, inte andras. Däremot tror jag det är rätt viktigt att minnas att moral är kulturellt betingat, det som är rätt för oss kan vara väldigt fel någon annanstans. | |
| miss evelyne | 2011-09-06 13:26 | |
![]() | inte läst hela tråden men det är inte helt ovanligt att små barn i Sverige också har hål i öronen. Fel kan man tycka. | |
| le-lou | 2011-09-06 13:31 | |
![]() | Vaccinationer anses mer ok för den "misshandeln" gör i bästa fall nytta, och vad gör då håltagningen? Noll nytta ur ett hälsoperspektiv, enbart estetisk. Men: för BARNETS del så är det inte mer misshandel eller ett svek från förälderns håll att få hål i öronen som att bli vaccinerad el bli lämnad och "övergiven" på dagis. Eller gå till tandläkaren och dra ut en tand. Alltså från barnets utgångsvinkel är det ju samma sak. | |
| sanlin | 2011-09-06 13:33 | |
![]() | Förstår verkligen inte hur man tänker när man gördetta på så små barn. Det kan för det första (förutom att det gör ont såklart) bli infektioner i hålen, de små kan ju försöka dra loss örhängena så det blir skador pga det mm mm. Har en dotter på 10 år som tog hål i januari och hon harhaft en del problem med såriga hål och så men henne kan man ju prata med och hon kan säga vad det är som är fel t ex. Det är inte lätt med en 1-åring eller någon ännu mindre... Min större dotter tog¨dock hål när hon var lika gammal men då blev det inga problem så det varierar ju såklart. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-06 13:36 | |
![]() | Ingen har väl sagt att det är okej för att det är en större "tradition" i andra kulturer än vår? Tycker inte skola går att jämföra alls. Att lära sig saker vs utsmycknad? Nae. Isabel (bland andra) försvarar med att det är bättre att göra det nu så hon slipper lida sen. Ser det ut som att barnet inte led? Det handlar inte alls om lidande, det är bara en dålig ursäkt till varför man egentligen gör det. Jag har hål i öronen och har haft en piercing i naveln (skratta gärna ;)) och inte fan kommer jag ihåg hur det kändes. Det gör ont för stunden, sen går det över. Annars hade vi inte varit många människor på den här planeten. | |
| Prärieklocka | 2011-09-06 13:42 | |
![]() | Jag och min man har två döttrar och har redan diskuteterat hur vi ska tackla tjatet om hål i öronen när det kommer - för det är nog inte tal om OM det kommer, utan NÄR det kommer. Jag själv ville ha hål i öronen tidigt, när mina kompisar fick det. Mina föräldrar ville inte att jag skulle ta hål så tidigt och sen när jag kom upp i den ålder jag skulle ha fått, då ville jag inte längre. Fortfarande har jag inte hål i öronen. Ändå tycker jag inte våra döttrar ska behöva vänta jättelänge, för om det nu är viktigast i världen för dem just då, kan de kanske få hål och sen får de väl låta dem "växa igen" om de absolut inte vill ha örhängen längre. Men aldrig skulle jag ens komma på tanken att göra hål i öronen på min lilla bebis. Förstår inte resonemanget som nån hade - att det är lika bra att göra hål i öronen på dem när de är spädbarn, för då är det gjort. Vadå gjort? Förklara gärna, för det där kan jag inte förstå. Självklart är det mycket som vi föräldrar bestämmer åt våra barn när de inte kan opponera sig. Ändå tycker jag att det är en annan sak att välja de kläder som ens barn ska ha på sig. Att ta hål i öronen på en bebis känns värre än att göra det på en treåring, men egentligen tycker jag att det är lika illa. | |
| Mercedes | 2011-09-06 13:57 | |
![]() | Skulle inte kunna förgripa mej på ett försvarslöst barn med att ta hål i öronen på det bara för att jag skulle tycka det är fint! Var och en måste ju själv få bestämma över sina kroppsdelar. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-06 14:00 | |
![]() | Måste bara posta lite kommentarer i hennes försvarsinlägg: "Du har inte gjort något fel alls. Vadå tortyr? Det går över efter knappt en minut och sen blir hon fin med söta örhängen.. Förresten Monday är bara fööör söt :)" "Att folk ens orkar lägga sig andra föräldrars beslut.. Sköt erat eget! Och vad jag såg gick det ju över direkt igen på flickan.. Hon dog inte, lika mycket tortyr att ge barnen sprutor i benet som vi gör då det vaccineras.. Men folk måste ju säga hemska och elaka saker om människor med pengar som sticker dom i ögonen.. Avundsjuka är fult! Typiskt svenskar.. :)" "Nää löjligt. Vi tog hål på våran dotters öron när hon var 11 månader med pistol. Snabbt gick de och var över på 2 min. Lite gråt sen klappat och klart!" "Min son är omskärd vid 3 års ålder på clinik ,min dotter fick hål i öronen när hon var 2 MÅNADER. Jag kan medela att båda mår bra & att tjejen idag vid 8 års ålder är så stolt över sina små utsmyckade snibbar!!!!!!!!!" | |
| le-lou | 2011-09-06 14:34 | |
![]() | Deli - varför kan vi inte jämföra det med dagis eller vaccinationer? El varför inte dop som det redan finns en tråd om? På vilket sätt förstår barnet "nyttan" i varje del, när det - trots allt - handlar om mänskliga påfund, alltså saker som är "måsten" i våra liv ( i olika grad beroende på vem man är och var man kommer i från)? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-06 14:45 | |
![]() | le-lou, För att anledningarna är helt andra? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-06 14:49 | |
![]() | Och effekterna | |
| gills | 2011-09-06 14:51 | |
![]() | barn ska välja när de blir äldre - innan dess är det är förälder ansvarig. Alla vet inte vad det betyder... | |
| le-lou | 2011-09-06 15:06 | |
![]() | "le-lou, För att anledningarna är helt andra? " Spelar det nån roll? Vem ska bestämma rätt från fel egentligen? Graden av nytta skiljer sig åt beroende på vem man är. Vissa kulturer (el individer) ser vaccinationer som något ont, och förstår inte hur man kan utsätta barn för det. Vissa, ta typ i princip alla sydländska länder och tex Ryssland som jag bott i, där tar man hål i öronen på småbarn. Däremot tycker många att vi i väst är väldigt dumma mot småbarn som tvingar in de på dagis tidigt. | |
| Gautama | 2011-09-06 15:26 | |
![]() | Att kalla det barnmisshandel är att dra det snäppet för långt anser jag. Barnen får knappast några men av detta, det går snabbt över. Däremot tycker jag det är förkastligt att använda sina barn som små accessoarier. I synnerhet när det är sådant som gör ont på dem. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-06 15:31 | |
![]() | Ja, jag tycker att det spelar roll. Orkar inte filosofera kring det här för jag tycker inte att det finns något att filosofera om. Onödig utsmyckning som syftar till att sexualisera barn. | |
| le-lou | 2011-09-06 15:38 | |
![]() | onödig för dig och mig kanske vi ska tillägga :). jag skulle inte omskära min son heller, men vissa gör det för de anser det vara nödvändigt. Däremot döpte jag, något som en del inte alls gör. | |
| MeeleX - Ej medlem längre | 2011-09-06 17:41 | |
![]() | Deli, kul att vi delar åsikter för en gångs skull ;) Håller med dig YRRA, löjligt att jämföra piercingar med vaccinationer. Läst hela tråden, och har fortfarande inte hört ett enda BRA argument om varför man ska pierca sina bebisar.. Någon som tänker komma med ett? Har mest hört fåniga ursäkter för föräldrarnas fåfänga genom "i andra kulturer" , "går att ta ur om de inte vill ha", "finns andra saker som är mer skadliga" osv.. | |
| mralex69 | 2011-09-06 18:04 | |
![]() | le-lou först och främst tycker jag att du ska sluta vara en besserwisser. Det är inte alls samma sak att vaccinera sitt barn som att göra hål i öronen. En vaccination är för att ditt barns immunförsvar ska stå emot dödliga sjukdomar eller du kanske föredrar att din son får polio eller stelkramp? Detta är en av de dummaste jämförelser jag sett och hört på länge. Att sedan sätta barn i skolor och dagis handlar om att få in barnen i ett socialt umgänge sedan handlar det naturligtvis om att lära sig skriva, läsa, måla, räkna etc. När det sedan kommer till vilken ålder man ska skola in sitt barn på handlar mer om att föräldrarna inte har hur mycket mamma/pappaledighet som helst. Att jämföra med "sydländer" är extremt orutinerat då deras system är uppbyggt på att mannen jobbar och att kvinnorna är hemma med barnen. Tittar man sedan i USA har väldigt många en nanny då man bara har någon veckas föräldraledighet. Men du(le-lou) kanske är emot ett mer jämställt samhälle? Som någon tidigare skrivit att göra sitt barn till en accessoar är inte samma sak som att ge ett skydd(vaccin) för livet. "Graden av nytta skiljer sig åt beroende på vem man är" är också en mening som jag tycker är rolig. VAR ÄR DET NYTTIGT ATT TA HÅL I ÖRAT? Och fortfarande att säga att det är okej i en kultur är inte en ursäkt för att det ska vara okej över huvudtaget. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-06 18:23 | |
![]() | Tråkigt att vissa måste komma med personangrepp o dyl. Dessutom grundar det sig oftast i missförstånd. Läs om, läs rätt. | |