Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 693

Forumkategorier

Användare Inlägg  
slånbär2011-09-09 16:11
Antal inlägg: 5539

Brovallen-tyvärr är det just det man har. Om barnen inte hinner äta i lugn och ro av maten som faktiskt är nyttig för dom så stoppar dom i sig skräp senare på dagen.

slånbär2011-09-09 16:16

Om man lär barnen att ta mat på rätt sätt dvs en balanserad tallrik så skulle det inte vara några problem med att barnen äter som dom ska. Jag är väldigt emot begränsningar när det gäller hur mycket mat man får ta och tror att det har en negativ effekt på hela måltiden. Även om man nu blir mätt på sina fem köttbullar( och får i sig det proteinet man ska ha) om man äter av både sallad och potatis så kan man ju vilja äta mer bara för att det är gott. Man ska ju njuta av maten.
För några år sedan gick vi ut i klasserna och pratade matvett. med barnen och under dom åren fungerade det väldigt bra. Barnen fick ta hur mycket dom ville förutsatt att dom dels hade ätit upp allt innan dom hämtade mer och att dom då också tog av allt. Man fick alltså inte bara hämta tio köttbullar till. Funkade finfint. Under senare tid så har detta försvunnit då vi har dels personal och dels en ledning som anser att man aldrig någonsin får "tvinga" barn att äta. Vi tvingade aldrig någon förut heller men ville man äta mer köttbullar eller pannkakor så fick man också äta av det andra. Det var inga problem och det gick aldrig så mycket sallad som dom dagarna när det var pannkaka. Detta förutsätter ju att man har valmöjligheter och alltid kan hitta någon sorts sallad man gillar. Det finns vissa ungar som är extra känsliga när det gäller detta och dom hanterade vi ju mera varsamt naturligtvis. Alla är ju inte lika.

Men det känns ofta som att det är dom vuxna som lägger sina egna värderingar och erfarenheter i detta och barnen är inte sena att snappa upp det. Om ungarna slipper ta sallad så gör dom ju det. Om dom bara fick äta av sovlet så gör dom ju det men är det ett bra sätt att äta på? Ska inte även skolmatsalen vara en del av skolan och lärandet? Ungarna kan ju inte välja bort Strindberg och bara läsa kalle Anka bara för att dom inte vill. Eller att en unge bara vill läsa och strunta i att lära sig räkna för det är tråkigt och svårt? Vad gör det så annorlunda när det gäller mat. Om man har ett någorlunda genomtänkt arbetssätt och framförallt bra mat så kan det funka.
För några år sedan så åt barnen nästan ingen blodpudding alls utan bara potatisbullar för det var nånsorts allmän uppfattning att det var äckligt. Personalen undrade om vi verkligen var tvungna att servera det när så få gillade det men då det är en bra källa för järnintaget så finns det på matsedeln ungefär var femte vecka. Vi fortsatte envist och ibland var vi lite mer drastiska och skippade potatisbullarna och tog något mindre populärt alternativ. Då valde dom blodpuddingen för de var ju bättre än tex nån grönsaksbiff och så småningom så lärde dom sig att gilla det. idag går det betydligt mer blodpudding än potatisbullar(som är riktig skitmat om ni frågar mig) och barnen blir jättebesvikna om vi någon gång bara har potatisbullar. Detsamma gäller tex rotmos. Vi serverar det en gång om året för att ungarna åtminstone ska veta vad det är då det hör till den traditionella husmanskosten. Många vuxna tycker att vi ska ha potatismos som alternativ för en del barn gillar det inte och dom blir hungriga en sån dag. Men om nu vårt syfte är att dom ska prova och kanske lära sig äta då kan vi inte ha ett alternativ som är så mycket godare. Barn väljer alltid det godaste alternativet. Vuxna också. Och varför inte? Men finns det inget alternativ så tar man av det som finns och jag kan säga att vi har haft många barn genom åren som aldrig har provat men som har lärt sig att verkligen tycka om tex rotmos, ärtsoppa och stekt strömming. Dom som verkligen inte tycker om får äta av allt det andra-man svälter inte för en dag.

slånbär2011-09-09 16:16

Oj vad långt det blev.....kändes inte så när jag skrev.

biehtse2011-09-09 16:37
Antal inlägg: 7

Om man gav barn fett och proteinrik kost, istället för stärkelserik industriprocessad mat, massa frukt, godis och annat skit så skulle det inte finnas några feta eller hyperaktiva barn. Om de sedan åt sin mat på 30 sekunder eller 20 minuter spelar ingen roll för sammanhanget. Och inte skulle de behöva någon lunch heller, om det fick riktig mat till frukost istället för oboy, flingor eller mackor. Vi behöver inte alla dessa ritualer kring mat och att den hela tiden ska stå i centrum.

Midna792011-09-09 16:38
Antal inlägg: 1117

Ja frukt har alltid varit en källa till övervikt.....suck

meimse2011-09-09 16:42
Antal inlägg: 733

Ok slånbär. Rasten först, sedan äta och flextid till lektionen efter. Vad tror du om det?
När det gäller barn som sitter länge i matsalen inför en förestående rast, så tror jag att man skall vara uppmärksam. Jag säger inte att det är så, men det kan vara ett tecken på mobbning.

biehtse2011-09-09 16:43

Ja, visst har det. Jag minns min farfar. De hade massor med äppelträd och päronträd. Varje höst gick han upp 15 kilo. Farmor grälade på honom att han åt frukt, men han sket i det. Han åt sin frukt och gick upp sina kilon, vilka dock minskade under vintern när äpplena var uppätna.

fröken henke2011-09-09 16:47
Antal inlägg: 9

jag vet inte vad som chockerar mig mest. trådskaparens resonemang och formuleringar eller alla försök till att komma någonstans med denne. det känns ganska kört i flera bemärkelser.

Midna792011-09-09 16:48

Ja, det hade varit bättre om han låtit bli päronen och ätit ister istället. Då hade han kunnat vara med i de där reklamfilmerna på tv-shop. Fördömt också.

biehtse2011-09-09 16:50

Vad är det för reklamfilmer? Har ingen tv, så jag har missat tv-shop totalt.

Midna792011-09-09 16:51

Att sitta ned i 15 minuter vid matbordet kan jag inte se som något avvikande - för att svara på TS fråga.

Midna792011-09-09 16:52

biehtse, då har du missat något. Det finns apparater som du i princip bara behöver ha hemma för att få samma fysik som en elitidrottare. trovärdigt och fantastiskt.

biehtse2011-09-09 16:53

Wow, en sådan skulle man ha!

Midna792011-09-09 16:56

Jag vet! Själv är jag lite småkorkad eftersom jag gick på myten om motion och balanserad kost. Nu inser jag att jag hade kunnat sitta i soffan och äta ostbågar och ändå haft min idealvikt.

le-lou2011-09-09 16:59
Antal inlägg: 17500

"Om man gav barn fett och proteinrik kost, istället för stärkelserik industriprocessad mat, massa frukt, godis och annat skit så skulle det inte finnas några feta eller hyperaktiva barn. "

Helt rätt!

biehtse2011-09-09 17:00

Kanske inte ostbågar, men gärna ister. Motion är verkligen inte nödvändigt för att hålla vikten. Och vad är balanserad kost?

ttiittii - Ej medlem längre2011-09-09 17:06
Antal inlägg: 37631

Gautama,dom har 10 minuter rast på dom första 3 timmarna.matsalen är väldigt fin i våran skola, med levande ljus dukar på borden,och barnen turas om att vara dukvärdar,maten är ok,potatisen är det inte men det var den inte på min tid heller,hur svårt är det att koka potatis ?för skolorna är det svårt.det är fint salladsbord,sen går det inte att göra mat som alla gillar men närings mässigt finns inget att klaga på det är bara 2 klasser som äter åt gången,matsalen är liten det är bara 10 klasser

nystet2011-09-09 17:06
Antal inlägg: 123

balanserad kost.. kokt ister med bacon och ett glas grädde till.. Sen kan du sitta å balansera på toan resten av dagen... :D

biehtse2011-09-09 17:08

Och med tanke på vad som serveras i en skolmatsal så skulle jag föredra om mina barn inte behövde äta där överhuvudtaget. Och jag uppmanar alla föräldrar att själv göra samma sak. Ta en titt på matsedel och se vilken skit de proppar era ungar fulla med. Det är inte mänsklig föda. Men majoriteten bjuder väl på samma kost hemma. Skitföda som huvudsakligen är baserat på majsstärkelse eller av djur som äter majs.

biehtse2011-09-09 17:09

Nystet. Jag vet inte om du någonsin provat att äta ister med bacon och grädde? Men när jag gör det behöver jag inte gå på toa mer än var tredje dag. Har aldrig några problem med magen.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?