Spelrum
Giraffen | 28 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 12 |
Inloggade | 40 |
Mobilspel
Pågående | 19 588 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
__Nanna___ - Ej medlem längre | 2011-11-21 12:03 | |
![]() | ^^ *postar igen* utbildningscenter.se...5. 2007.pdf | |
morsans syrr | 2011-11-21 12:20 | |
![]() | Lätta på mackan o flytande milda i pannan! | |
marmeladov22 | 2011-11-21 12:32 | |
![]() | men alltså margarin smakar ju så illa | |
Marika1987 | 2011-11-21 13:11 | |
![]() | Ju mer smör i stekpannan, desto godare=) Äter bregott extra saltat på mackan. | |
bove | 2011-11-21 13:32 | |
![]() | Nanna - Pdf:en du länkar till saknar helt tydliga källhänvisningar, har en uppenbart partisk utgångsvinkel och är skriven av en man som är "utbildad naturguide, svampkonsulent och har förutom böckerna om tillsatser i mat och vitaminer, skrivit böcker om svamp, medicinalväxter, natur och miljö". Jag påstår inte att margarin och diverse oljor alltid är nyttiga, men ska man påstå motsatsen bör man ha några slags belägg för det mer än allmänt tyckande. Själv föredrar jag dock smör. Det är godast. | |
kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2011-11-21 13:57 | |
![]() | Bove, då spelar det ingen roll vilka länkar du lägger ut här. Alla är "vinklade" med olika synsätt, bakgrund, agendor. | |
Gigi51 | 2011-11-21 13:57 | |
![]() | Smör använder jag bara i bakning eller till örtsmör. Annars använder vi margarin....Lätta och milda eller/ och rapsolja till stekning. | |
kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2011-11-21 13:59 | |
![]() | Är man verkligen intresserad av det som skrivs här och i andra trådar, ett nytt sätt att se på saker, så tar man väl och undersöken själv. Försöker att hitta så mycket info som möjligt för att bilda sig en egen uppfattning. Vi som tror att margarin inte är bra för oss har väl på något sätt forskat i detta och kommit fram till vårt resonemang. Jag känner verkligen inte för att bevisa saker och ting som jag skriva, men kan länka till något för att ge de som vill veta mer en inblick. | |
bove | 2011-11-21 14:13 | |
![]() | kafountine - Jag menar bara att det är ganska meningslöst att länka till någon sida för att stärka sin tes, om länkens innehåll i princip bara består av likadant tyckande som man själv står för. Huruvida någonting är hälsosamt för kroppen eller inte är ju en sak som inte borde ha med ideologi att göra, utan lämpligast påvisas vetenskapligt. Man får självklart tycka precis vad man vill, men ska man hävda att man sitter inne med någon slags objektiv sanning så bör man på något sätt kunna belägga det med vetenskap. | |
abk | 2011-11-21 14:23 | |
![]() | Med tanke på att pdf:n var hämtad på unilever som tillverkar många margarinprodukter så är det väldigt vinklat. På landet har vi alltid använt smör, sedan har jag visst ätit margarin tidigare, flora, lättlätt och runda bord, men sedan jag blev väl medveten om vad jag stoppade i munnen för ca 20 år sedan har det varit bregott och smör som gällt, samt raps eller olivolja. Om en produkt innehåller kemikalier såsom många margarinsorter gjorde under väldigt lång tid (och i vissa fall fortfarande gör) så vill jag inte ha det i min kropp. | |
kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2011-11-21 14:46 | |
![]() | Och då är ju frågan vad "belägga med vetenskap" betyder. Bara för att någon professor säger något betyder ju inte att det är sant. De har ju oftast redan en agenda de ska försöka trycka på folk. Läs på själv, leta på alla möjliga sidor, inte bara svenska och bilda dig sedan en egen uppfattning. | |
__Nanna___ - Ej medlem längre | 2011-11-21 15:03 | |
![]() | bove Jag är inte säker på att jag till fullo förstår hur du menar, och så... Har du läst _hela_ texten jag länkade till? Och vad kom du fram till i så fall? Anser du kanske att det han skriver är goja (helt, eller delvis?)? Och i så fall, varför? För att han inte har källhänvisat på det sättet som du tycker hade varit godtagbart, eller vadå? | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2011-11-21 16:52 | |
![]() | Att äta någon tsk mini lätta om dagen tror inte det är farligt.om man jämför med chips rökning eller godis.det är nog ingen som har lättmargarin som bas i kosten. Skulle tro att det är 67 gånger farligRe att rökap | |
le-lou | 2011-11-21 17:49 | |
![]() | margarin är skit jämfört med smör. Smör smör smör. Gott är det med. På smörgåsar är det nog olike, jag vet inte för jag äter i princip aldrig bröd. | |
vulcan | 2011-11-21 18:43 | |
![]() | Om en professor påstår något så behöver det inte vara sant, det är alldeles riktigt. Det förekommer tyvärr ibland att vissa personer försöker utnyttja ett vetenskapligt anseende till att föra fram mer eller mindre subjektiva uppfattningar som inte har fullgott stöd i forskning. Om en professor säger något utifrån sin faktiska fackkunskap och stöder sig på vetenskapliga studier som utförts enligt korrekt vetenskaplig metod så finns det dock som regel anledning att tillmäta hennes (eller hans) uttalanden betydligt större tyngd än en vanlig lekmans eller bara allmänt intresserad persons. Helt enkelt därför att hon stöder sig på fakta och inte på åsikter. | |
vulcan | 2011-11-21 18:46 | |
![]() | OnTopic så käkar jag ingenting alls på brödet (utom ett lagar Ajvar ibland). Det har jag aldrig gjort, jag tycker det smakar äckligt. Steker gör jag raps- eller olivolja, lite beroende vad det är för mat som tillagas. | |
kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2011-11-21 18:49 | |
![]() | Jag tycker att de som trod på margarin-är-super-duper-b ra-teorin ska fortsätta att göra det. Jag lägger ingen energi på att frälsa någon. Vi som tycker smör-smör-smör-teorin är det som gäller kommer att fortsätta att tro på det och slipper kanske allt skit det andra medför. :P | |
Robandage - Ej medlem längre | 2011-11-21 19:15 | |
![]() | OffTopic har jag alltid gillat Vulcans stil här på forumet. Ett föredöme som värd. Synd att han inte är här så ofta nuförtiden. | |
klantglenn | 2011-11-21 19:39 | |
![]() | äter bregott ekologiskt på mackan och steker i ekologisk raps-/olivolja. att alla lätt- och lightprodukter både bara innehåller och smakar skit är inget nytt för mig, och inte någon "trend" jag fått för mig att följa. att äta produkter som innehåller så lite knepiga tillsatser som möjligt känns som det mest naturliga för mig. ska jag äta kött vill jag ju ha 100% kött och inte massa konstigt "fyllnadsmaterial", detsamma gäller för smör, och alla andra produkter för den delen. | |
__Nanna___ - Ej medlem längre | 2011-11-21 20:20 | |
![]() | Jag får fortfarande inte riktigt ihop resonemanget, och kan inte heller se "problemet" som några här verkar ha målat upp. Alltså: Om en person _sammanställer_ uppgifter från olika källor, så bör det rimligtvis inte ha någon alls - eller obetydlig - betydelse vilka titlar personen ifråga, eventuellt, har eller ej. Hon eller han kan vara svampplockare, renhållningsarbetare, professor, hemmafru eller vad som helst i grunden, sammanställningen kan bli lika bra - eller dålig, oavsett sådana omständigheter. Det är ju mest källorna det kommer an på, alltså inte på sammanställarens ev titlar. Detta borde - åtminstone - varje individ som studerat på högskole/universitetsnivå vara medveten om. För, som bekant, är det till stora delar så man bedriver studierna. Man hämtar informationen från olika källor - böcker och andra publikationer, och sammanställer (i dem sammanhangen givetvis på ett sådant sätt så att materialet godkänns av Urkund). Det är iaf så jag uppfattar att texten jag länkade till har kommit till, han (T.Svensson) har sammanställt andras resultat - åtminstone till en stor del. Och nu är ju också Betaforumet ganska så långt ifrån sådana sammanhang - enligt mitt sätt att se iaf. Det är väl ändå inga egna eller andras avhandligar vi ska behöva presentera här för att kunna tycka till? Jag tyckte också att någon av värdarna här just poängterade att man ska kunna ha sin egen personliga uppfattning i frågor, UTAN att man för den skull överhuvudtaget ska behöva hänvisa till några källor - mer än då om man nu vill, som en hjälp till någon annan skribent som i sin tur vill förkovra sig. Är det inte så? När det då kommer till texten jag länkade till, så hänvisar Tommy Svensson till olika källor, bland annat till: 1. Organisationen Sveriges Konsumenter i Samverkan (SKiS) 2. Bengt Ingerstam, utbildad ingenjör med ekonomisk inriktning, mm 3. Gunnar Lindgren, Civilingenjör vid Chalmers Tekniska Högskola, mm Och bland annat från dessa/deras sidor kan man sedan söka sig till mängder av olika källor - om man vill och verkligen är intresserad av frågorna, istället för att låta lättjan ta över och förvänta sig att få allt serverad. - Jadå, den lättjan (eller tålamodet som ibland tryter) kan nog drabba mig också, jag sätter mig gärna vid "dukat bord" ibland, och klickar mig till hänvisade länkar istället för att söka själv. Men - återigen - vad är problemet? Och precis som någon här ovan skrev, frälsa andra ligger inte för mig heller. Men hursom, margarin är skit, skit, skit. - Precis som socker också, hördu fabbo Vulcan. | |