Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 694 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| marmeladov22 | 2011-11-23 19:08 | |
![]() | Jag menar om tex pappan är missbrukare och opålitlig, så får mamman inte ta ut hela fp för att någon har bestämt det ska vara 50-50. Jag säger som danskarna: DET DUGER ICKE | |
| Cardis | 2011-11-23 19:09 | |
![]() | gnill: Är inte det helt upp till föräldrarna? Ska andra bestämma åt dem angående vem utav dessa som stannar hemma? | |
| gnill | 2011-11-23 19:09 | |
![]() | cardis: ska det behövas en bonus för att få män att ta ut mera? Som de för övrigt oftast tar ut på sommaren... | |
| Cardis | 2011-11-23 19:11 | |
![]() | Vad spelar det för roll? Om 2 föräldrar har kommit överrens om att den ena eller den andra ska stanna hemma mer, så vad fan rent ut sakt angår det dig? Vardera föräldrapar ska väl få avgöra detta själva | |
| gnill | 2011-11-23 19:13 | |
![]() | idag är det helt upp till föräldrarna, men så länge det är så kommer kvinnor att värderas lägre på arbetsmarknaden (läs lägre lön) eftersom det då är de som är hemma mest och a) därför har mindre möjlighet att avancera (du är borta från jobbet typ två-tre år i mitten av karriären om du skaffar två barn och är hemma mest) och b) arbetsgivare värderar kvinnor lägre eftersom de förutsätter när de anställer en kvinna i fertil ålder att hon komemr att vara borta en del. Lägg därtill VAB som kvinnor också gör mest (dvs vård av sjukt barn). Det är ett strukturellt problem och åtgärdas bäst (tycker jag) med strukturella åtgärder. Jag är liberal på en massa områden, men inte på detta. | |
| gnill | 2011-11-23 19:13 | |
![]() | Vad det angår mig, är att det angår samhället, eftersom kvinnor tjänar mindre än män när de har samma meriter och detta är en av orsakerna. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-11-23 19:15 | |
![]() | Kommer inte OT-utroparen snart? :) | |
| gnill | 2011-11-23 19:16 | |
![]() | Men om pappan är missbrukare och opålitlig bör han väl kanske inte ha fullt föräldraansvar och det verkar rimligt att de separerar och mamman blir ensamstående och tar ut hela. I de fall mamman är missbrukare och opålitlig skulle jag säga att hon ändå i vårt samhälle tar ut hela (om de inte separerar och pappan får ensam vårdnad)... så... jag ser faktiskt att missbruk och opålitlighet är ett helt annat problem som inte har med föräldrapenning att göra. | |
| marmeladov22 | 2011-11-23 19:17 | |
![]() | men gnill, de flesta MODERNA familjer har en överenskommelse som fungerar, där faktiskt pappan också är hemma. Se på 80-talisterna. | |
| gnill | 2011-11-23 19:17 | |
![]() | Nejdå delicious, från mens till jämställdhet är inte steget långt. | |
| marmeladov22 | 2011-11-23 19:17 | |
![]() | Cardis är en klok man. | |
| Paradispesso | 2011-11-23 19:19 | |
![]() | DEL: Inväntar inlägget där du visar att jag inte förstått feminism. Eller var det något du slängde ut dig för att du inte kom på något vettigt att skriva? | |
| marmeladov22 | 2011-11-23 19:19 | |
![]() | Så man måste vara separerade för att ha rätt till mer än 50 av fp? Tycker du? Det är ju helt absurt. Och varför ska pappan applåderas om han tar ut mer? Mannen i mitt föräldraskap, har barnet mestadel av tiden. Medan jag hade mesta del av tiden under småbarnsåren. Låt familjerna bestämma och barnen. | |
| Cardis | 2011-11-23 19:20 | |
![]() | Ser inte att det är föräldrapenningen som är problemet, utan just kvinnornas värde på arbetsmarknaden. Kan dock inte säga något om just hur fördelningar är överlag. Alla jag känner har delat det nästan helt lika (möjligtvis 45/55). Men att börja ta bort valfrihet och frihet överlag med regler och lagar om allt är verkligen inte rätt väg | |
| marmeladov22 | 2011-11-23 19:20 | |
![]() | pp: hon kanske raggar tebax. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-11-23 19:20 | |
![]() | Paradispesso, Bläddra tillbaka en sida? | |
| Empty Sky - Ej medlem längre | 2011-11-23 19:21 | |
![]() | Jag tycker inte att någon av männen här i tråden är så särskilt kloka. (Men diskussionen med dem sköter vissa damer så bra så jag tänker inte lägga mig i det). Därmed inte sagt att subventionering av mensskydd skulle göra saken bättre, varken sett ur jämställdhetssynpunkt eller klokhet. | |
| Paradispesso | 2011-11-23 19:21 | |
![]() | Gnill: Att kalla det jämställdhet att kvinnor ska få saker gratis bara för att män inte använder dom finner jag befängt. Att sedan försvara det med att män tjänar mer är verklighets frånvarande. Varför vill ingen diskutera om reklamerna är kvinnoförnedrande? | |
| Empty Sky - Ej medlem längre | 2011-11-23 19:22 | |
![]() | All reklam är förnedrande; Kvinno-, mans-, intelligens- osv. All. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-11-23 19:23 | |
![]() | Jag tycker inte att reklamerna är kvinnoförnedrande. Att dom är jävligt löjliga är en annan sak. | |