Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 34 |
| Inloggade | 81 |
Mobilspel
| Pågående | 19 453 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Niles_Crane | 2011-11-30 14:31 | |
![]() | Inte en droppe blir det, Zeunerts julmust på sin höjd;) | |
| Maradona1986 | 2011-11-30 14:35 | |
![]() | Ttiittii, knappast! Julen är vinterfesten sedan långt innan Kristendomen, på samma sätt som våren (påsk), sommaren (midsommar) och hösten (skördfester) också firats. Detta har med andra ord absolut ingenting med Kristendomen att göra. Däremot har religionen lyckats åtminstone på pappret med att annektera jul och påsk och bekvämt nog ta över dessa högtider och fylla med ett eget, mer passande innehåll. Johannes Döparens dag (d v s midsommar) har man däremot inte lyckats speciellt bra med (vilket man dock gjort i Danmark, där man firar St Hans dag). De som firar Kristi födelse under julen torde alltså vara i absolut minoritet i Sverige idag. Själv firar jag en familj- och släkthögtid utan något som helst religiöst innehåll. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-11-30 14:40 | |
![]() | jag och många med mig firar Jesus födelse | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2011-11-30 14:52 | |
![]() | tiittii ... firar du påsk också? | |
| Maradona1986 | 2011-11-30 14:55 | |
![]() | Och det är givetvis helt ok, även om det som sagt inte är enda anledningen att fira jul. Tillbaka till ursprungsfrågan, om alkoholens roll under julen, så behöver ju knappast ett kristet julfirande i sig innebära att man väljer bort alkoholen. Eventuella kopplingar mellan kristendom och absolutism måste vara grava efterhandskonstruktioner eftersom något sådant knappast har stöd i Bibeln. Eller har jag fel? Du lade nämligen in kommentaren om att vi firar Jesu födelse som ett inlägg i debatten om alkohol, men jag förstår inte kopplingen. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-11-30 15:13 | |
![]() | ja självfallet det är den största högtiden då Jesus dog,opp uppstod från de döda | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-11-30 15:14 | |
![]() | Maradona jag tror att du inte vill förstå,men vi glömmer det nu,för precis som du säger handlar tråden om något annat | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2011-11-30 15:23 | |
![]() | @tommy "Jag återkommer till en fråga som det ännu inte getts något ordentligt svar på. Varför är just julen så helig och okränkbar?" för min egen del var det så, att jag inte träffade min pappa så ofta under min uppväxt (Kanske en gång i månaden när jag var mellan 10 och 18) - dock alltid på julafton. det var oerhört tråkigt att pappa alltid far full på julafton. det skapade en stor oro i mig att inte veta hur han skulle vara - skulle han vara glad, arg, gråta eller bara vara allmänt tystlåten och instängd. skulle han berätta knasiga historier om ufon eller våld han begått eller skulle det vara ok lugnt. min pappa har alkoholproblem som också triggar psykiska problem. jeg tyckte nog att det var extra synd att se honom full för att det var julafton - jag hade ont i magen och var orolig medan jag föreställde mig att de flesta andra barn hade det roligt med sin familj och kände sig trygga. det var heller inte ok att säga till pappa att han inte skulle dricka - han hade inga problem med det enligt sig själv. självklart är detta en subjektiv upplevelse och bär mest mening för mig och den som känner igen sig. jag utesluter inte att barn kan känna sig trygga även om föräldrarna dricker på julafton (här finns en miljon definitioner på dricka), men jag kan inte annat än tro att många barn upplever föräldrars drickande under julen som problematiskt. min subjektiva mening är att föräldrar bör dricka så lite som möjligt tillsammans med sina barn. jag är inte förälder själv - men om jag blir det ska jag försöka att låta bli helt. jag dricker inte nu - men har gjort det innan. också på julafton. julafton är speciell därför att det för mig betyder att familjen ska vara tillsammans - och att det har varit så sedan jag var liten - det är den starkaste traditionen vi har i vår familj. | |
| annelööf - Ej medlem längre | 2011-11-30 17:36 | |
![]() | men vad är detta, man kan väl dricka alkohol utan att man måste bli full. Vi dricker både snaps och pilsner till maten och ibland nåt till kaffet under julklappsutdelningen. Det finns faktiskt människor som kan dricka för det är gott, för att det är avslappnande, för att det helt enkelt är lite festligare vilket är långt ifrån att bli full. Ordet full för mig är fult och okontrollerat | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2011-11-30 17:51 | |
![]() | Håller helt med annelööf. Men det verkar dessvärre som om många här har helt andra referensramar vad det gäller alkohol. Det är nästan skrämmande hur många det är som inte verkar kunna måttlighetsdricka. Som hänvisar till att barnen tycker föräldrarna blir "konstiga" Och jag hoppas verkligen att dessa människor avstår inte bara under julen utan alltid. Kan man inte styra det så har man problem.... | |
| 670323 | 2011-11-30 17:53 | |
![]() | en jul öl till skinkan får man väll ta | |
| blue_moon | 2011-11-30 17:58 | |
![]() | Off topic - men jag kan inte låta bli att jämföra med hur man hanterar till exempel godissug. Många jag känner kan inte ha godis, kakor eller chips hemma. När de väl har börjat äta kan de inte sluta. Omåttlighetsdrickande kan vara ett parallellfenomen. | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2011-11-30 17:58 | |
![]() | Jag tycker självklart att man får ta en julöl till skinkan, och en snaps också om man vill =) Och naturligtvis så sätter man stopp innan man blir berusad om man har barn. Och inget barn tycker att det är konstigare än om föräldrarna dricker Loka eller vad f-n som helst, såvida dom inte har upplevt just att föräldrarna har blivit "konstiga" = berusade.... | |
| annelööf - Ej medlem längre | 2011-11-30 18:03 | |
![]() | godis snaps, tobak what ever måttlighet är en dygd jag vill kunna dricka livet ut och inte bli absolutist därför jag tidigare druckit omåttligt och blivit beroende. Jag kan ta en cigarr på nyår eller röka ciggisar på fest men aldrig till vardags jag äter heller inte godis utom till fest. Men idag ska man leva var dag som om det var lördag"man måste ju unna sig" det kom med TV serien Dallas | |
| slånbär | 2011-11-30 19:54 | |
![]() | Maradona har så rätt så med sitt inlägg angående varför vi firar jul. Dom som lade upp riktlinjerna kring hur kristendomen skulle se ut och så att säga formade den tog fasta på just det hedniska firandet kring midvintertiden och förde in det i ett kristet perspektiv. Tidpunkten för Jesus födelse stämmer troligtvis inte alls men det passade att peta in det just där. Dom var väldigt smarta dom där snubbarna för dom fattade ju att det skulle vara lättare att få med folk i den nya tron om den hade vissa gemensamma nämnare med dom gamla traditionerna. Blev liksom lite smidigare så än att bara tvinga på dom nåt helt nytt. Så visst är det många som firar Jesus födelse vid jul men det är ju egentligen en vild gissning vad gäller tidpunkten i allafall. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2011-11-30 19:55 | |
![]() | "Men det verkar dessvärre som om många här har helt andra referensramar vad det gäller alkohol. Det är nästan skrämmande hur många det är som inte verkar kunna måttlighetsdricka." väldigt många har problem med alkohol, också i familjer som ser ut att fungera bra utåt - är det en överraskning för dig vonschnygg? | |
| annelööf - Ej medlem längre | 2011-11-30 20:00 | |
![]() | det finns ju en poäng med vad alla säger här. tråden handlade väl egentligen om sprit eller ej på julafton, beträffande värderingar och tyckande så dyker de upp på köpet | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2011-11-30 20:06 | |
![]() | Saxat från Vårdguiden - Stockholms läns landsting "I Sverige beräknar man att 330 000 personer är alkoholberoende och att 780 000 har ett alkoholmissbruk, det vill säga återkommande problem till följd av sin aklkoholkonsumtion. Vidare bedöms en miljon personer ha en riskabel alkoholkonsumtion. Det är få som söker vård för sina problem." www.vardguiden.se/Sj...lb eroende/ om man ärligen kan se sig själv i spegeln och säga: mitt alkoholintag är inget problem för mig eller någon annan, tycker jag att man kan strunta i folk som mig som viftar med varningsflaggan. jag är inte ute efter att skapa problem där de inte finns. men jag tror att det finns många som inte riktigt vågar ställa sig själv den frågan. och ännu fler som vet med sig att det är skadligt för dem att dricka, men förtränger det - eller bara inte kan sluta. | |
| Sahara_0 | 2011-11-30 20:20 | |
![]() | Jag kommer att dricka nån glögg å julöl, men inge mer för jag har 2 små barn | |
| The Unicorn | 2011-11-30 20:25 | |
![]() | Jag är 23 år och visste inte att någon drack på julafton förrän jag jobbade på posten för tre år sedan. Då började männen snacka om snaps vs. vit jul m.m. och jag trodde först bara att de pratade om snö, fattade inte att vissa dricker på julen. Tackar mamma och pappa innerligt för detta. | |