Spelrum
| Giraffen | 38 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 28 |
| Inloggade | 66 |
Mobilspel
| Pågående | 19 432 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-12-20 22:39 | |
![]() | Men boffertomte, det förstår du väl att den informationen är ditplanterad för att vilseleda oss. Läkemedelsbolagen kan gå över lik för att sälja några extra treo. *Illuminatar* | |
| marmeladov22 | 2011-12-20 23:27 | |
![]() | ^^ | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-12-21 08:51 | |
![]() | inga tillskott behövs om inte läkare skriver ut det efter att ha tagit prover,men om man är utsatt för återkommande vår depritioner,så så kan det bero på att vi inte får någon sol på oss den mörka tiden,och det är enkelt och billigt,baby AD droppar 5 droppar 0m dagen november till februari,men men ska alltid studdsa i väg till sjukan om det blir överjävligt | |
| ANDERStG | 2011-12-21 09:50 | |
![]() | "I realiteten" så är jag inte den första att testa medel vars tillverkare tvingas "avfärda myter" och svänger sig med svengelska. | |
| MrAtomic | 2011-12-21 10:12 | |
![]() | Vad menar du Titti? Om du pratar om SAD (seasonal affective dissorder) så har jag inte hört några kopplingar till vitaminbrist. Studier visar på att ljusterapi enligt StGörans metoden fungerar dock (det finns en viss osäkerhet över vad som fungerar med metoden dock eftersom patienterna träffas i grupp kan andra positiva effekter finnas). | |
| MrAtomic | 2011-12-21 10:42 | |
![]() | Har läst på mig lite mer nu och det verkar som det ligger något i dina råd (D-vitamin brist), man har sedan gammalt avfärdat D-vitaminsbrist för SAD men nya studier talar för att hjälper. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-12-21 11:56 | |
![]() | jag var på en föreläsning om kost,och talade efteråt med föreläsaren,för jag har aldrig kunnat förstå varför jag blir deppig på våren.jag är en vinter hatare och går bara runt och står ut, och längtar till våren,han tyckte inte det var konstigt alls,och menade på att avsaknaden av solen gör att vi lever på D-vitaminreserverna,och fram på vår vintern är reserverna slut,och då blir man deppig,detta var 6 år sedan,det kan naturligtvis vara placebo,men det tror jag inte.någonting som hjälper mot vår deppighet är glasögon med gult glas(solglasögon)allt blir grönare av dom,värt att pröva | |
| MrAtomic | 2011-12-21 13:05 | |
![]() | Jo det har jag också hört sen gammalt men trodde inte det var relaterat till just SAD. Det finns viss tveksamhet gällande effekterna av D-vitamin men det där kan säkert vara individuellt och bero på många olika orsaker. Ljuset aktiverar ju andra hormon än d-vitamin (d-vitamin fungerar ju som ett hormon). Fungerar det för dig så kvittar det, det är ju säkert inte farligt så då är det bara att ta det. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-12-21 14:01 | |
![]() | eftersom bebisar får AD droppar så är nog farligheten testad,tveksamhet? | |
| MrAtomic | 2011-12-21 14:46 | |
![]() | Har jag sagt att det skulle vara farligt? | |
| MrAtomic | 2011-12-21 15:03 | |
![]() | D-vitamin är såklart inte farligt om man inte går över gränsvärderna som jag har förstått ändå är kanske lite överdrivet hårt satta. Med viss tveksamhet menade jag gällande om det är en effektiv behandling för alla som har SAD (formulerade mig lite luddigt kanske). Jag tror att det kan finnas ett antal orsaker för SAD. Nu är vi så mycket offtopic som det går. | |
| apbur | 2011-12-21 15:08 | |
![]() | Om det är något vitamin man bör tillföra kroppen så är det D-vitamin så även om det inte hjälper mot SAD så kan det vara en bra idé att ta det i form av kosttillskott under den mörka delen av året. Tar man flera olika kosttillskott får man naturligtvis se till att man inte överdoserar D-vitamin. | |
| MrAtomic | 2011-12-21 15:13 | |
![]() | Det är det säkert, det är ju ett hormon som är centralt för immunförsvaret. | |
| apbur | 2011-12-21 15:18 | |
![]() | För immunförsvaret? Det visste jag inte. Vad har det för roll där? | |
| MrAtomic | 2011-12-21 15:34 | |
![]() | Den vetenskapliga definitionen gällande D-vitamin vad jag vet är att den omvandlas till ett hormon i kroppen och som gör att vi kan ta upp kalcium i tarmen. Nya rön tyder på att det är aktivt vid själva aktiveringen av immunförsvaret. illvet.se/manniskan/...ns -forsvar Det är säkert mycket forskning kvar att utföra inom detta område dock innan man kan bekräfta något. | |
| apbur | 2011-12-21 15:40 | |
![]() | Tack, MrAtomic. Hittade detta själv när jag sökte. Jag vågar i alla fall inte chansa, tar D-vitamintillskott under vinterhalvåret. Om ni väger mellan att köpa en burk silver och en burk D-vitamin så köp D-vitamin och skippa silvret! | |
| MrAtomic | 2011-12-21 15:45 | |
![]() | Ursäkta att källan är illustrerad vetenskap men jag kom ihåg att jag läste detta ur just den tidningen. Jag orkar inte leta reda på om det finns någon studie som bekräftar detta just nu. Ill.vet kan ju visa en lite förenklad bild om man säger så ibland. | |
| apbur | 2011-12-21 16:46 | |
![]() | Absolut förenklat men det betyder ju inte att det behöver vara missvisande. Frågan är om det finns andra faktorer som kan kompensera en D-vitaminbrist men enligt artikeln så var ju T-cellerna (alla olika T-celler?) beroende av just D-vitamin för att aktiveras vilket betyder att det inte finns något annat som kan aktivera T-cellerna vid en eventuell brist. Så tolkar jag det. Det här bevisar ju i alla fall att det inte är så självklart att man får i sig alla vitaminer och mineraler bara man äter allsidigt. D-vitamin genom kosten är en väldigt liten och otillräcklig källa. Kan tycka att det är lite nonchalant att bara avfärda kosttillskott så länge man äter bra. Frågan är hur stor del av befolkningen som faktiskt äter så allsidigt att det absolut inte finns risk för eventuella brister. Jag tror det är ganska få. Hur påverkar långvarig stress vårt upptag och behov av vitaminer och mineraler? Vårt övriga levnadsmönster? Kan brist ge symtom redan innan man anser det vara ett bristtillstånd? Kan vissa sjukdomstillstånd kräva större intag av specifika vitaminer och mineraler som vi inte kan tillgodose genom kosten? Hur är det med äldre vars metabolism inte ser ut som för en ung individ? Individuella skillnader generellt? Nej, jag tycker det finns alldeles för många faktorer som kan vara avgörande för att godta ett uttalande som "varierad kost är tillräckligt". Vem hjälper det när det bara är ett fåtal människor som äter optimalt? Har man kommit till den punten att man köper kosttillskott är man förmodligen lite påläst och medveten om näringens betydelse för kroppen så jag köper inte påståendet att kosttillskott ger oss en falsk trygghet och gör att vi slarvar ännu mer med maten. Jag tror på en motsatt effekt. Tack vare trådämnet kommer ändå ingen vettig människa läsa det här inlägget. *surar* | |
| MrAtomic | 2011-12-21 17:09 | |
![]() | Det håller jag med om. Det är alldeles för förenklat att påstå att varierad kost löser allt och tar man kosttillskott så är man ofta medveten om varför och äter varierat i övrigt också. Stress kan säkert påverka upptagningen, kroniska sjukdomar likaså eller andra faktorer som vi i dagsläget inte alls har klart för oss. Förövrigt är ju tex b12 brist inte alltid upptäckt i prover och man kan vara hjälpt av tillskott även om inte brist uppvisas, järn kan också provas om man misstänker järnbrist bara man är medveten om vad man gör och slutar om det inte leder till positiva resultat då för mycket järn inte är bra. B12 är också i den form man tar i tablett giftigt i allt för höga doser. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-12-21 18:03 | |
![]() | För många år sedan fick jag äta cipranil,på vårarna och nu slipper jag det,vilket är bra,biverkningarna på dom är många, men på AD baby droppar har jag inte märkt några biverkningar | |